تا پایان سال چه سهامی خریداری کنیم؟

مهرناز سلطانی مدیر مجموعه همیار سرمایه گفت: شاخص کل بعد از رشد شارپی که از ابتدای سال از محدوده ۵۰۸ هزار واحد تا بالای ۲ میلیون واحد را تجربه کرد، در طول سه ماه یک ریزشی داشت و به کف حمایتی خود روی ۱/۲۰۰ هزار واحد واکنش نشان داد و از آنجا حدود ۲۵ درصد رشد کرد.

در نتیجه شاهد یک ماه معاملاتی تقریبا مثبت در بازار بودیم و بازار با شیب نسبتا تندی بالا آمد، طبیعی است با چنین رشدی عرضه ها در بازار افزایش پیدا کند.

در هفته گذشته شاهد افت ۱۰۰ هزار واحدی شاخص بودیم، یکسری از سهامداران که برای حضور بلندمدت در بازار نیامده بودند، اقدام به شناسایی سود و سیو سود کردند.

فشار فروش موقتی به بازار وارد شد و باعث دست به دست شدن سهام‌‌ها شد؛ این دست به دست شدن سهام‌ها در دوران ریکاوری بازار بعد از ریزش کاملا طبیعی است و فرصتی برای ورود سهامداران جدید است.

باید به خاطر داشت که ذات بازارها، بالا و پایین شدن است و بازار سرمایه هم به همین شکل است، در واقع نباید زیاد درگیر هیجانات شویم بلکه نکته مهم، درک روند بازارها و حرکت بر مبنای روند اصلی در سهام‌ با بنیاد مناسب است.

با توجه به روند بازارهای دیگر و ابهاماتی که در آینده اقتصاد وجود دارد، قطعا در همه بازارها علی‌الخصوص بازارهای موازی بازار سرمایه وجود دارد، ما می‌توانیم یک روند رنج رو به نزول تا ۶ ماه و یک‌سال آینده برای بازارهای موازی باشیم البته شرایط بازار سرمایه بهتر از باقی بازارها است.

در خصوص روند شاخص، فعلا محدوده ۱/۳۵۰ تا ۱/۶۰۰ هزار واحد شاخص می‌تواند نوسان داشته باشد، اگر ۱/۶۰۰ به سمت بالا شکسته شود، تا محدوده ۱/۸۰۰ تا ۱/۸۹۰ می‌تواند بالا بیاید، اما به نظر نمی‌رسد که شاخص بتواند سقف قبلی خود را بشکند؛ بنابراین ما شاهد یک بازار نرمال تا آخر سال هستیم.

قیمت‌های جهانی در کامودیتی ها رشد خیلی خوبی داشتند و شرایط مثبت‌تری خواهیم داشت، به دلیل اینکه بحران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رو به اتمام است و بحران کرونا هم همینطور، به همین دلیل می‌توانیم شاهد رشد دیگری در ۶ ماه پیش‌روی بازار باشیم، سهامی که دارایی دارند می‌توانند از فروش دارایی سود ببرند.

به این ترتیب؛ بانک ها، بیمه ای‌ها، پالایشی ها و سنگ آهنی ها هم می‌توانند شرایط خوبی داشته باشند، بانک‌هایی که تراز ارزی آن ها یورویی است، می‌توانند تحت تاثیر باشند و به نظر می‌رسد بهتر است.

دارویی ها، بحث نرخ دلار و بودجه را دارند و سودسازی خوبی دارند، آن‌هایی که انحصاری هستند یا با افزایش نرخ، فروششان هم رشد خوبی دارد مثل شرکت‌های پخش که شرایط خوبی دارند.البته غذایی ها هم ریسک پایینی دارند.

در آخر گفتنی است؛ به سراغ سهامی بروید که سودآورند و سودشان پیش‌خور نشده باشد و از جامانده‌های بازار باشند.