بیت کوین مقصر خاموشی‌های اخیر تهران نیست

ابوذر صالحی مدیر کل امور بین الملل توانیر با اشاره به اینکه آیا رمز ارز ‌ها عامل قطعی‌های اخیر برق در پایتخت هستند یا خیر؟ گفت: مجموع بیت کوین‌ها در کشور حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات است.

او ادامه داد: معادل ۵۰۰ تا ۵۵۰ مگاوات رمز ارز مجاز، رمز ارز غیر مجاز در کشور داریم، اما با توجه به مصرفی که ما در کشور داریم این عدد رمز ارز خیلی عدد بزرگی نیست و خاموشی‌های اخیر در کشور به خصوص در تهران ربطی به  استخراج بیت کوین ندارد.

مدیر کل امور بین الملل توانیر افزود: یکی از عواملی که موجب افزایش  مصرف برق  شده، مراکز استخراج رمز‌ارز غیرمجاز هستند و تاکنون حدود هزار و ۶۰۰ مرکز غیرمجاز را شناسایی کرده‌ایم. دستگاه‌های ماینینگ آن‌ها جمع‌آوری شده و خسارت برق مصرفی از آن‌ها اخذ و مجرمان به مراجع قضائی معرفی شدند.

صالحی بیان کرد: این مراکز باید مجوز‌های لازم را از وزارت صمت و نیرو دریافت و به صورت قانونی فعالیت کنند. ماینر‌ها تعرفه مخصوص خود را دارند و در این ماه‌ها ۵۰ درصد قیمت آزاد را باید بپردازند.

او افزود: ولی رمز ارز‌هایی که با مجوز کار می‌کنند ما مشکل و برخوردی نداریم، اما با رمز ارز‌های غیر مجاز به شدت برخورد می‌کنیم  و نه تنها تجهیزات آن‌ها جمع آوری می‌شوند بلکه به قوه قضائیه هم معرفی خواهند شد.

این مقام مسئول بیان کرد: به طور کلی کسانی که ماینر غیر مجاز داشتند آن‌ها را جمع آوری کردیم و با توجه به معرفی به قوه قضائیه دستگاه و یا همان ماینر شخص خاطی به عنوان کالای قاچاق محسوب خواهد شد.

مدیر کل امور بین الملل توانیر اضافه کرد: افرادی که به صورت غیر مجاز ماینر می‌کنند و یا در شبکه‌هایی قرار می‌گیرند که ما خبری نداریم می‌توانند موجب آسیب به  شبکه برق  منطقه و خاموشی شوند و به همین دلیل ما با این افراد برخورد می‌کنیم.

صالحی در پایان گفت: کسانی هم که ماینر بخواهند ما به این دسته از افراد در جا‌هایی که شبکه برق مشکلی از نظر آلایندگی  نداشته باشد مجوز می‌دهیم و توصیه می‌کنیم افراد از طریق قانونی اقدام کنند.