به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، براساس آمار گمرک ایران در سال گذشته بیش از ۳۳۹ هزار تن هندوانه به ارزش ۸۶.۳ میلیون دلار از کشور صادر شد. این میزان صادرات از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۸.۶ و ۹.۶ درصد کاهش یافت.

امارات با ۲۲.۵ میلیون دلار، عراق با ۵۶.۱ میلیون دلار و ترکیه با ۵.۵ میلیون دلار صادرات بزرگترین بازارهای صادراتی هندوانه ایران در سال گذشته بودند.

هندوانه ایران سال قبل به جز عراق و امارات به بازارهای گرجستان، آذربایجان، آروبا، آلمان، آندورا، اتریش، ارمنستان، افغانستان، انگلیس، ترکمنستان، رومانی، سوئد، سوئیس، عمان، روسیه، فرانسه، قبرس، قزاقستان، قطر، کویت، مجارستان و نروژ نیز صادر شد.

به گزارش ایسنا، ایران با تولید سالانه بیش از ۲.۲ میلیون تن هندوانه در رتبه چهارم جهان از نظر تولید این محصول قرار داشته و هندوانه در چهار فصل سال در مناطق مختلف کشور تولید می‌شود.

تولید بهاره هندوانه در جیرفت و کهنوج، میناب، ایرانشهر و دزفول به بار می‌نشیند و در تابستان نیز ورامین، سمنان، مشهد، اصفهان، همدان، تبریز، میاندوآب و غیره برداشت کننده این محصول هستند.

دزفول نیز تنها تولیدکننده پاییزه هندوانه به شمار می‌رود و میناب و جیرفت و کهنوج نیز در فصل زمستان این محصول را تولید می‌کنند.

ایران با داشتن رتبه پنجم تنوع اقلیمی در جهان، تولیدکننده و صادرکننده انواع سبزی و صیفی از قبیل خربزه، هندوانه، بادمجان، هویج، کلم، فلفل، کاهو، خیار، سیب‌زمینی، انواع سیر و سبزیجات است؛ به ‌طوری که در تولید خیار و خربزه در رتبه سوم جهان، در تولید هندوانه در رتبه چهارم قرار داشته و رتبه هفتم تولید گوجه فرنگی در جهان را به خود اختصاص داده است.

صنايع فرآوري، بستهبندي و توسعه صادرات هندوانه از جمله زمينههاي سرمايهگذاري بخش خصوصي در اين محصول به شمار ميرود.