قیمت جهانی نفت در 29 دی ماه 99

در حالی که چشم انداز ترمیم بازار نفت در پی افزایش موارد ابتلا به کرونا زیر سوال رفته است، قیمت نفت روز دوشنبه شاهد کاهش بود و روند کاهشی هفته گذشته را تداوم بخشید.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 48 سنت معادل 0.87 درصد کاهش به 54 دلار و 62 سنت رسید. نفت برنت در روز جمعه 2.3 درصد افت کرده بود. قیمت نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه فوریه نیز با 39 سنت معادل 0.74 درصد افت به 51 دلار و 97 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت در جلسه قبل 2.3 درصد کاهش یافته بود.

شرکت های حفاری آمریکایی طی هفته گذشته برای هشتمین هفته متوالی تعداد سکوهای حفاری نفت و گاز خود را افزایش دادند، زیرا بالا رفتن قیمت ها موجب افزایش سوددهی تولید شده است. اما تعداد سکوهای حفاری فعالا همچنان کمتر از نصف سطح زمان مشابه سال گذشته است.

موسسه ای ان زد ریرسرچ در یادداشتی نوشت: «تولیدکنندگان شیل اعلام کرده اند که همچنان محتاطانه در بخش سرمایه گذاری هزینه خواهند کرد... همچنان نیمی از صنعت شیل غیراقتصادی است.»

تولیدکنندگان نفت شیل در طی سال های اخیر به سرعت نسبت به تغییرات قیمت در بازار واکنش نشان داده و توانسته اند سهم بالایی از بازار را از آن خود کنند. این در حالی است که عربستان و سایر تولیدکنندگان عمده نظیر روسیه در تلاش برای تقویت قیمت های جهانی نفت و گاز اقدام به محدود ساختن تولید خود کرده اند.

در چین جایی که موارد جدید ابتلا به کرونا رو به افزایش است، بیش از 28 میلیون نفر در قرنطینه هستند و پکن تلاش دارد جلوی گسترش مجدد ویروس در این کشور را بگیرد.