صادرات یک و نیم میلیارد دلار کالا به اوراسیا

 مهدی میر اشرفی رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در نشست دیپلماسی اقتصادی اوراسیا اظهار کرد: در شرایط فعلی، دنیا به سمتی حرکت می‌کند که اگر کشور دارای ذخایر معدنی و خدادادی نباشد و فقط در مسیر تجارت قرار بگیرد نیز می‌تواند متحول شود.

او افزود: این موضوع برای درک بهتر از تجارت خارجی و راه‌یابی کالاهای ایرانی به بازارهای جهانی می‌تواند تاثیر به سزایی داشته باشد تا نهایتا در انجام تجارت آزاد موفق واقع شویم.

رییس کل گمرک ایران بیان کرد: در قرن ۱۹، اروپا بیشترین نفع را از انقلاب صنعتی برد و در قرن ۲۰ و ۲۱ تاکنون نفع اروپا از این انقلاب سال به سال رو به کاهش است و این بدان معنا است که کشورهای دیگر نیز راه خود را برای تجارت خارجی پیدا کرده‌اند.

میر اشرفی ادامه داد: ۱۰ بندر مهم و بزرگ دنیا در آسیا قرار دارند و این موضوع یکی از ابزارهایی است که آسیایی‌ها در مسیر رسیدن به اهداف بزرگ تجاری از آن استفاده می‌کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان جهانی گمرک ۷ توصیه به گمرکات جهان دارد تا در انقلاب صنعتی چهارم تاب آوری خود را بالا ببرند.

به گفته میراشرفی یک و نیم میلیارد دلار به اوراسیا صادرات داشتیم که ۸۰ درصد افزایش داشته، اما واردات با ۱۵ درصد کاهش مواجه بوده که می‌تواند به خاطر تحریم‌ها باشد.

او در پایان تصریح کرد: سال‌ها پیش مطرح شده بود که قرن ۲۱ قرن آسیایی‌ها است و این امر در ۲۰ سال ابتدایی این قرن تداعی شده است.

انتهای پیام/