اتصال بیش از ۹ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور به شبکه آبرسانی

رضا اردکانیان وزیر نیرو امشب ۱۱ بهمن ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آخرین وضعیت آب و برق کشور پرداخت.

اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به اینکه وقتی میزان منابع از مصارف کمتر است تا حدود ۲۰ درصد شهر‌ها تحت تنش قرار می‌گیرند، افزود: تابستان سال ۹۴، نزدیک به ۵۵۰ شهر تحت تنش آبی بودند لذا پنج تابستان را پشت سر گذاشتیم و برنامه ریزی‌های لازم را انجام دادیم، به طوری که این تعداد به ۱۷۰ شهر رسید و در تابستان ۱۴۰۰ به کمتر از ۱۰۰ شهر خواهد رسید.

او ادامه داد: سیستم پوشش ما ۹۹ و هفت دهم درصد در شهر‌ها است و در روستا‌ها شبکه آب سالم و پایدار حدوداً ۸۲ درصد جمعیت روستایی است، در این دولت در حدود ۸ سال جمعیتی بالغ بر ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از حوزه آب پایدار برخوردار شدند، لذا با برنامه ریزی‌های انجام شده، جمعیت برخوردار ما به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در حوزه آب شرب خواهد رسید.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه هر هفته تقریبا ۳۱ روستا به شبکه آب سالم و پایدار وصل می شود افزود: جمعیت آنها حدود ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است تقریباً ۱۲۴۰۰ روستا تاکنون در این دولت به شبکه آب سالم و پایدار وصل شده اند و مابقی هم طی برنامه های پیش رو کار دنبال خواهد شد.

اوبا اشاره به اینکه شبکه شهری به صورت صد درصد از برق برخوردار هستند و شبکه روستایی هم در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب توجه قابل‌ملاحظه‌ای شده است ادامه داد: روستاهای زیر ۲۰ خانوار را برق رسانی می کنیم و عشایر کوچ رو را به سیستم‌های خورشیدی موبایل که قابل حمل است متصل می کنیم لذا از این حیث وضعیت خوبی داریم.

اردکانیانبا اشاره به اینکه امسال "پویش هر هفته الف ب ایران" را توانستیم با لطف خدا و تلاش همه دست اندرکاران به صورت منظم اجرا کنیم، فردا هفته سی و نهم است لذا طرح هایی را در استان های خراسان شمالی و کردستان افتتاح خواهد کرد، نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی، نیروگاه مقیاس کوچک ، سد مخزنی تصفیه خانه های آب و آبرسانی به سقز از جمله طرح های ما برای افتتاح است.

او افزود:بیش از ۲ هزار هکتار شبکه اصلی برای کشاورزی آبرسانی می‌شود، جمعاً بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پروژه فردا افتتاح خواهد شد و جمع پروژه‌های امسال ما به ۲۲۰ پروژه خواهد رسید ،وعده ما ۲۵۰ پروژه با ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بود، برای این ۲۲۰ پروژه حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است .

اردکانیان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم ظرف یک ماه و نیم باقی‌مانده، هر هفته طرح ها مطابق برنامه افتتاح شود و از لحاظ تعداد از ۲۵۰ مورد وعده داده شده تجاوز خواهد کرد.

وزیر نیرو با اشاره به وضعیت سامانه فاضلاب کشور گفت: ۴۲ سال پیش وقتی این نظام مستقر شد تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب کشور در شهر‌ها شامل ۴ واحد بود که هیچ کدام حتی یک شهر را نیز کامل نمی‌توانستند پوشش بدهند این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم این تعداد به ۱۶۸ واحد و در پایان دولت دوازدهم به ۲۶۹ تصفیه خانه خواهیم رسید یعنی در ۸ سال ۱۰۱ تصفیه خانه فاضلاب ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

او با اشاره به اینکه هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب به بهره بردار‌ی رسیده است خاطرنشان کرد:​ این موضوع نه فقط در کشور‌های در حال توسعه بلکه در کشور‌های توسعه یافته نیز شاخص بسیار مهمی است و البته هم اکنون ۵۲ تا ۵۳ درصد شهر‌های کشور تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب و استفاده از پساب تصفیه شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در تهران تا پایان سال تصفیه خانه فیروز بهرام که از بزرگترین تصفیه خانه‌های کشور است به مدار بهره برداری خواهد آمد که دو و نیم میلیون نفر در پنج منطقه شهرداری تهران در جنوب غرب و غرب تحت پوشش خدمات آن قرار می‌گیرند.