افت قیمت سیب زمینی در بازار

رحیم نیازی رئیس هیئت مدیره انجمن‌ ملی سیب زمینی  از کاهش قیمت سیب زمینی در بازار خبر داد و گفت: علی رغم افزایش هزینه های تولید، قیمت سیب زمینی به سبب عرضه بیش از تقاضا افت کرده است.

وی افزود: هم اکنون هزینه های تولید به حدی بالاست که ادامه روند با قیمت های فعلی ورشکستگی‌سیب زمینی کاران را به همراه دارد.

نیازی قیمت هر کیلو سیب زمینی در میادین را ۲ تا ۳ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: علی رغم افزایش چندبرابری قیمت نهاده های تولید و افت صادرات ، قیمت فعلی جوابگوی هزینه ها نیست چرا که ۸۰۰ تومان از قیمت فروش مربوط به هزینه انبارداری است و با این وجود چیزی عاید کشاورز نمی شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قیمت سیب زمینی یک دوم نرخ محصولات صیفی است، بیان کرد: با وجود آنکه ارزش غذایی سیب زمینی با برنج برابری می کند، اما قیمت آن به یک دوم‌ محصولات صیفی می رسد که با این وجود کشاورزان تمایلی به کشت ندارند.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی افزود: با وجود افزایش تورم در سال آینده، قیمت تمامی نهاده‌های کشاورزی همچون ماشین آلات، اجاره بها، سوخت، حمل و نقل، کارتن و کیسه دستخوش تغییر و تحولاتی قرار خواهد گرفت که با این وجود انتظار می‌رود سطح زیر کشت محصول متعادل شود و به قدری کاهش نیابد که برای تامین نیاز داخل مجبور به واردات شویم.

وی در پایان از کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی برای سال آینده خبر داد و گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و قیمت پایین سیب زمینی، کشاورزان رغبتی به تولید ندارند، به همین خاطر پیش‌بینی می‌شود با استمرار این روند میزان تولید محصول کاهش یابد.