تولید روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین در ایران

 محمدعلی دادور افزود: امروز، کشور نه تنها از واردات این فرآورده بی‌نیاز شده و به خودکفایی رسیده، بلکه به بزرگ‌ترین صادرکننده بنزین در منطقه تبدیل شده است.

وی گفت: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به سبب مقیاس تولید و تنوع فرآورده، نقشی تعیین‌کننده در بازار دارد و در فصل پاییز تنها در یک عرضه، ۱۴۰ هزار متریک تن نفتای سبک عرضه کرد و روزی تاریخی در بورس کشور رقم خورد.

دادور بابیان اینکه تا به حال این حجم از فرآورده در رینگ داخلی به فروش نرسیده بود، افزود: این عرضه با هدف عمل به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر و جلوگیری از خام‌فروشی انجام شد,، زیرا نفتای سبک، خوراک پتروشیمی‌های کشور است و می‌تواند به تأمین خوراک صنایع پایین‌دستی و ایجاد جهش تولید در کشور کمک کند.

مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس با اشاره به اجرای موفقیت‌آمیز مرحله نخست طرح افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه‌های فازهای سه‌گانه این پالایشگاه، گفت: هم‌اکنون نیز اجرای پروژه‌های مختلف به‌منظور بهبود فرآیندها در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در جریان است که می‌توان به پروژه ایستگاه گاز شمالی، ایستگاه کال، گیت ورودی پالایشگاه، ﺳﺎﺧﺖ دو دﺳﺘﮕﺎه ﻣﺨﺰن ذخیره‌سازی یک‌میلیون بشکه‌ای و پروژه انبار مرکزی اشاره کرد.

دادور در پایان، کمک به حل بدهی‌های ارزی این پالایشگاه را سبب تسهیل در ورود ستاره خلیج‌فارس به بازار بورس دانست و افزود: با توجه به افزایش نرخ تسعیر ارز، میزان تسعیر وام مزبور به ریال چیزی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که اکنون با بانک مرکزی در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم این تسهیلات را به‌صورت ریالی بازپرداخت کنیم.

وی گفت: سازوکار ریالی شدن این وام‌های ارزی هنوز نهایی نشده است و همچنان پیگیر این موضوع هستیم.