پیش بینی قیمت سکه در سال 1400
مرتضی ایمانی راد با بیان اینکه با انتخاب بایدن و قدرت گیری مجدد دموکرات ها درآمریکا، بخشی از فشارها و تحریم های تحمیل شده بر اقتصاد ایران کاهش خواهد یافت، افزایش درآمدهای ارزی کشور و رفع نسبی چالش های بازار ارز را در سال 1400 محتمل دانست.
وی افزود : کاهش نسبی نرخ ارز در سال 1400 و قرار گرفتن دلار در کانال زیر 25000 تومان بسیار محتمل است اما با توجه به ترجیح دولت به تثبیت بازار ارز، کاهش آن تا زیر 20 هزار تومان چندان محتمل نیست.

قیمت طلا در سال 1400

این تحلیلگر ارشد بازارهای مالی با پیش بینی رکود بازار مسکن در سال آینده تاکید کرد: علاوه بر رکود، کاهش قیمت های واقعی و اسمی در این بازار نیز محتمل خواهد بود. وی سرمایه گذاری در بازارهای ارز و طلا را در سال 1400 پر ریسک خواند و تصریح کرد: در بازارهای بین المللی بازار سهام می تواند گزینه بهتری برای سرمایه گذاران فعالان اقتصادی باشد. وی با پیش بینی رشد شاخص در بازار بورس گفت: روند بازار بورس صعودی خواهد بود اما رشد دو سال اخیر شاخص کل در این بازار تکرار نخواهد شد. وی فشار نرخ بهره را یکی دیگر از چالش های اقتصاد ایران در سال 1400 دانست.
 

اقتصاد جهان در سال 1400 با وجود رمز ارزها

ایمانی راد در ادامه، آینده اقتصاد جهان را در اختیار رمز ارزها دانست و تاکید کرد : به رغم بالا بودن ریسک این بازار، ورود بانک ها و موسسات مالی معتبر به بازار رمز ارزها سبب افزایش چشمگیر قیمت بیت کوین و عبور آن از مرز 40 هزار دلار شده است. وی در ادامه ورود به بازارهای صادراتی و اخذ درآمد ارزی و همچنین سرمایه گذاری برای کالاهای جایگزین واردات را استراتژی مناسب شرکت ها برای سال آینده دانست و گفت: به دلیل ریسک بالای بازارهای طلا، ارز و مسکن، سرمایه گذاری بیشتر بر موجودی کالا در سال آینده پیشنهاد می شود.
 
این پژوهشگر اقتصادی افزود: توصیه می شود فعالان اقتصادی بازار خدمات را در رأس فعالیت های اقتصادی خود قرار دهند با این شرط که در این حوزه نوآوری داشته باشند . وی تاکید کرد: در آینده اقتصاد جهان در اختیار شرکت هایی خواهد بود که با هوش مصنوعی و تکنولوژی های نوین واردبازار می شوند . ایمانی راد در پایان سخنان خود تاکید کرد: سال آینده با توجه به نا مشخص بودن بسیاری از مولفه های تاثیر گذار بر اقتصاد، وارد دوران عدم قطعیت می شویم و باید پویایی بیشتر را در تصمیم گیری ها لحاظ نموده و از برنامه ریزهای هزینه بر و بی فایده میان مدت و بلند مدت پرهیز نماییم.
 

وضعیت بورس و فروش نفت در سال 1400

فرزاد هاشمی، پژوهشگر اقتصادی نیز با پیش بینی عبور شاخص بازار بورس در سال 1400 از مرز دو میلیون واحد تصریح کرد: بازار بورس در 6 ماهه دوم این سال رونق بیشتری خواهد داشت .
 
وی میزان فروش نفت خام ایران در سال 1400 را یکی از فاکتورهای مهم درکسب درآمدهای ارزی و تعیین سمت و سوی اقتصاد ایران دانست و افزود: افزایش چشمگیر درآمدهای نفتی و تحقق فروش2.3 میلیون بشکه نفت در سال 1400 چندان محتمل نخواهد بود و کسری بودجه بالا در این سال قابل پیش بینی است