گرانی مرغ به خاطر دو نرخی بودن است

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی  با اشاره به اینکه کمبود عرضه مرغ ارتباطی به پروسه تولید ندارد، اظهار کرد: همه روزه مرغ به اندازه کافی در بازار عرضه می شود و تنها به علت ۲ نرخی بودن قیمت ها، در برخی مناطق شاهد ایجاد صف هستیم.

وی تک نرخی شدن قیمت مرغ را تنها راه برچیده شدن صف دانست و افزود: قیمت مرغ باید به گونه ای اعلام شود که ضمن توجیه اقتصادی برای تولیدکننده به مصرف کننده هم فشار وارد نشود چرا که به رغم افزایش هزینه های تولید، نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی مرغ برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد.

حجت متوسط قیمت مرغ زنده را ۱۷ هزار تومان اعلام کرد و گفت: باتوجه به نرخ فروش مرغ زنده، حداکثر قیمت مرغ گرم ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان باید باشد که متاسفانه در برخی فروشگاه ها ۳۵ هزار تومان به بالا عرضه می شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلات توزیع به تولید ارتباطی ندارد، بیان کرد: بنابر برنامه ریزی های صورت گرفته پیش بینی مناسبی برای تولید صورت گرفت که از ابتدای اسفند با افزلیش تخصیص دان، حجم تولید افزایش یافت.

به گفته وی، با توجه به ۲ نرخی بودن قیمت مرغ از ستاد تنظیم بازار انتظار می رود هرچه سریع تر در خصوص قیمت مرغ تصمیم گیری کند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: علی رغم شیوع کرونا، میزان تولید کاهشی نداشته است و بنابر آمار میطان تولید جوجه، توزیع دان در سامانه بازارگاه و میزان خروجی مرغ قابل مشخص است.

وی با بیان اینکه در ایام پایانی سال ۱۲۰ میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است، گفت: حجم تولید برمبنای ۱۲۰ میلیون قطعه، کاملا با نیاز بازار تطابق دارد به طوریکه بنابر جوجه ریزی صورت گرفته نیازی به صف نیست و امکان تامین بازار از تولید داخل وجود دارد.

حجت با بیان اینکه مشکلی در تولید مرغ نداریم، گفت: بنابر برنامه ریزی صورت گرفته مشکلی در تامین نیاز داخل وجود ندارد و کالا وارداتی نیست که افراد تا ورود حجم کالای بعدی منتظر بمانند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه وزارت جهاد کشاورزی سرور سامانه سماصط است، از این رو بارها اعلام کرده که میزان جوجه ریزی کاهشی نداشته و ایستادن در صف تنها ناشی از جو روانی بازار است، اما به مردم این اطمینان را می دهیم که نگران کمبود کالا نباشند و اگر موضوع تک نرخی شدن قیمت رعایت شود، بازار ظرف مدت ۲ تا ۳ زوز به حالت عادی باز می گردد.