مالیات از‌خریداران سکه،‌ اعمال‌ قانون است

محمد کشتی آرای ، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در‌گفت‌وگو با «افکارنیوز» ضمن بیان اینکه مالیات از‌خریداران سکه ،‌ اعمال‌ قانون است و خلاف مقررات نیست، گفت: «مالیات از خریداران سکه، بر اساس آگهی بانک مرکزی‌ مبنی بر واگذاری سکه به متقاضیان آن طی سال‌های ۹۷_۹۶  انجام شد. طی دو الی سه سال گذشته، ثبت نام اشخاصی که به تیراژ بالا متقاضی سکه بودند، صورت گرفت. این افراد در هنگام تحویل اما سکه‌های خود را به قیمت بالاتری دریافت کردند. به موجب‌ این اتفاق و بر اساس قانون تجارت، هر شخص حقیقی و حقوقی که درآمد اتفاقی کسب کنند، ملزم به پرداخت مالیات خواهد شد.»

وی افزود: «به دلیل آنکه قیمت سکه در هنگام تقاضا و عرضه با یک‌دیگر مغایرت داشت،‌ وزارت امور‌اقتصادی و دارایی میزان مالیات را مشخص و سپس وضع کرد. بر اساس این قانون صاحبان سکه با تعداد کمتر، از پرداخت مالیات معاف و در زمره قانون تجارت قرار نگرفتند.»

*عموم مردم نگران اخذ مالیات نباشند

کشتی آرای تصریح کرد: «بر مبنای قانون مالیات از خریداران سکه، هر شخصی که بیش از ۱۰ سکه تقاضا و دریافت کرده، می‌بایست مشمول پرداخت مالیات شود. اگرچه انتشار این دستورالعمل موجب نگرانی های فراوانی در میان دارندگان سکه های طلا در جامعه شد. اما‌ می‌بایست‌ عنوان کرد که این موضع ربطی به مردم ندارد و در اصل شامل کسانی می شود که برای دریافت سکه در سال های ۹۶ و ۹۷ در بانک مرکزی ثبت نام کرده بودند و سکه دریافت کرده بودند.»

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران همچنین خاطرنشان کرد: «مشابه چنین اتفاقی از پیش در قانون تعریف و چاره آن عنوان شده است‌. بنابراین شرایط حال‌حاضر و اخذ مالیات از خریداران سکه به دور‌ از قانون نیست و خود در راستای اعمال قانون صورت پذیرفته است.»

وی در پایان این گفت‌وگو متذکر شد: «میزان مالیات سکه به این شرح است؛ نسبت به مازاد ۵ سکه تا میزان ۱۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۹.۶۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع. نسبت به مازاد ۱۵ سکه تا میزان ۲۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۱۲.۸۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع. نسبت به مازاد ۲۵ سکه تا میزان ۱۰۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ ریال مالیات مقطوع. گفتنی است در این دستورالعمل اشاره شده مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تاچهار ماه به صورت مساوی تقسیط می شود.»