راهکار دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار مسکن / مالیات بر خانه های خالی باید اجرایی شود

آلبرت بغزیان در گفت و گو با افکارنیوز بیان کرد: ساماندهی وضعیت بازار مسکن به دوره‌ای بلند مدت نیاز دارد و به اعتقاد بنده در دوره‌ای چهار ساله نمی‌تواند وضعیت این بازار را بهبود ببخشد. 

وی تصریح کرد: تا زمانی که وضعیت سایر بازارها تثبیت نشده نمی‌توان انتظار افزایش قدرت خرید یک کالای با دوام مانند مسکن را داشته باشیم. 

وی درباره اهمیت بخش مسکن در برنامه‌های رییس جمهور دولت سیزدهم و قرارگیری این بازار در حالت رکود بیان کرد: مشکل این است هیچ کدام از نامزدهای انتخابات و حتی رییس جمهور به این مساله توجه و اشاره نکردند که قیمت تمام شده ساخت مسکن نیز افزایش یافته است. 

وی اظهار کرد: نباید به فکر این باشیم که افراد برای اجاره کردن مسکن وام بگیرند؛ این یعنی معضل بخش مسکن ادامه خواهد داشت. 

بغزیان گفت: نمی‌توانیم مردم را صاحب مسکنی کنیم که در شأن آنها نیست و این خانه‌ها در شرایط خوبی قرار ندارند؛ مسکنی که از نظر کیفیت خوب نیست. 

وی بیان کرد: قیمت تمام شده ساخت مسکن بالاست زیرا قیمت مصالح ساختمانی بالا و گران است بنابراین اگر رییس دولت سیزدهم راهکاری دارد که قیمت فولاد، تیرآهن، میلگرد، گچ، سیمان و سایر مصالحی که در ساخت مسکن کاربرد دارد و استفاده می‌شود را کاهش دهد در آن صورت می‌توان به خروج بازار مسکن از شرایط رکود امیدوار بود.

این اقتصاددان افزود: قیمت مسکن بالاست و مردم توان خریدن ندارند زیرا اکنون مسکن وجود دارد اما متقاضیان توان خرید ندارند. 

وی توضیح داد: رکودی که اکنون در بازار مسکن مشاهده می‌شود به دلیل ناتوانی مردم در خرید مسکن است و زمانی که مسکن خریداری نشود، ساخت و ساز هم انجام نمی‌شود. البته باید توجه داشت که سازنده ضرر نمی‌کند زیرا ملک خود را نگه می‌دارد و زمانی که قیمت‌ها افزایش یافت و گران شد، مسکن ساخته شده را برای فروش عرضه می‌کند. 

وی ادامه داد: البته دیده شده که سازندگان در این شرایط املاک خود را اجاره می‌دهند اما در هر صورت آنها از شرایط رکود بازار متضرر نمی‌شوند. 

وی بیان کرد: در گذشته بارها گفته‌ام اساساً دولت به جز مالیات ابزاری برای تنظیم‌گری بازار مسکن ندارد و با توجه به اینکه نمی‌توان کسی را مجبور به فروش خانه خود کرد، از این قانون برای تحریک صاحبان خانه‌های خالی برای عرضه املاک در بازار رهن و اجاره استفاده می‌شود. 

وی تاکید کرد: با اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌توان تا حدودی بازار مسکن را تنظیم و ساماندهی کرد.

بغزیان وجود چند میلیون خانه خالی را موجب افزایش قیمت خرید و همچنین اجاره دانست و گفت: با وجود آنکه وضع مالیات بر خانه‌های خالی، پایه‌های مالیاتی جدید ایجاد می‌کند و موجب کسب درآمد خواهد شد، اما هدف اصلی فشار بر عرضه کننده و نگه دارنده ملک برای اجاره منزل خود است.

وی خاطرنشان کرد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی باعث کاهش مبلغ اجاره نخواهد شد زیرا همزمان طرح ارائه ودیعه اجاره را ارائه کرده‌ایم و این موضوع بهانه خوبی برای صاحب‌خانه‌هاست تا میزان اجاره بهاء را افزایش دهند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: باید توجه داشت در بازار مسکن دارای املاک اضافه هستیم که مالکان نه قصد فروش دارند و نه قصد اجاره تا زمانی که سیاست‌های بخش مسکن به ثمر ننشیند و قیمت تمام شده ساخت مسکن کاهش نیابد، فقط می‌توانیم با مالیات‌ها بر عایدی مسکن و خانه‌های خالی؛ این املاک را وارد بازار کنیم. 

وی افزود: با این کار می‌توان عرضه را افزایش داد. اگر دولت تعارف را با سازندگان و دارندگان مسکن‌ را کنار گذاشته و بتواند با جدیت قانون اخذ مالیات از بخش مسکن را اجرایی کند، می‌تواند منجر به افزایش عرضه در این بازار شود . 

وی تصریح کرد: تحت تاثیر این شرایط اجاره بهاء ماهانه نیز کاهش خواهد یافت و پایین آمدن اجاره ماهانه املاک موجب کاهش نرخ‌ها در بازار خرید و فروش مسکن شود در غیر این صورت اگر قیمت‌های فعلی ثابت بماند می‌توان انتظار داشت که بخش مسکن و مشکلات آن تبدیل به معضل رییس جمهورهای بعدی نیز خواهد شد.