افزایش تسهیلات مسکن ملی به ۲۵۰ میلیون تومان

حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم و آیین کلنگ‌زنی واحد‌های مسکن مهر با بیان اینکه سیاست شهر‌های جدید را کازرونی وزیر مسکن آغاز کرد و این اقدامات و سیاست‌های برنامه‌ریزی‌شده تا کنون ادامه داده‌ داشته است، گفت: ما سعی کرده‌ایم شهر‌های جدید را با تکمیل زیربنا‌ها و زیرساخت‌ها به متقاضیان تحویل دهیم.

او با بیان اینکه دوره اسلامی وزیر راه و شهرسازی را می‌توان دوران بالندگی سیاست شهر‌های جدید نامید، گفت: آمار‌ها و اقدامات نشان‌دهنده حمایت اسلامی از پروژه‌های مسکنی در شهر‌های جدید است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما در تمامی شهر‌های جدید به تمامی مدیران اعلام کرده‌ایم که الگوی سیاست شهر‌های جدیدی را به صورت کامل اجرا کنند، گفت: در شهر پردیس الگوی سیاست شهر‌های جدید را به صورت کامل توانسته‌ایم به نتیجه برسانیم و هم‌اکنون این اقدامات در حال اجرا است که نمونه آن تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ است.

طاهرخانی با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب شماره دو از شش سال پیش استارت زده شده بود، گفت: با وجود گذشت ۶ سال هنوز این پروژه به مرحله اجرایی نرسیده بود، اما هم‌اکنون با سرمایه‌گذاری قرارگاه خاتم‌الانبیا و ورود فرمانداری توانستیم کلنگ‌زنی این پروژه را انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: ما توانستیم فضای اطمینان‌ بخشی را در بین شهر‌های جدید ایجاد کنیم و با ابتکار و چارچوب‌های قانونی توانستیم اقدامات لازم را در این حوزه به نتیجه برسانیم، هم‌اکنون در بسیاری از شهر‌های جدید این پروژه‌ها در حال اجراست.

مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید توضیح داد: پروژه‌های مسکن مهر با تسهیلات و آورده متقاضیان آغاز شده است و بخش عمده‌ای از آن‌ها را تحویل داده‌ایم و زحمات بسیار زیادی برای تکمیل واحد‌های مسکن مهر کشیده‌ایم، اما موضوعی که اتفاق افتاد آن است که زیرساخت‌ها و خدمات این شهر‌ها آماده نبود، اما ما با تمام محدودیت‌های مالی که دولت با آن‌ها مواجه بوده، در طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ مجموعه کار‌های عمرانی را در شهر‌های جدید انجام دادیم و با درآمد شهر‌ها توانستیم بخش عمده‌ای از زیرساخت شهر‌های جدید را به اتمام برسانیم.

او با بیان اینکه در مجموع ۴۵۷ پروژه زیرساختی در شهر‌های جدید اجرایی شده که ۲۵۷ پروژه از آن‌ها مربوط به دولت دوازدهم بوده است، گفت: از این تعداد هم حدود ۱۶۰ مورد در طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده‌ است.

طاهرخانی تاکید کرد: ظرفیت‌ مهمی را در شهر‌های جدید فعال کردیم که در طی سال‌های گذشته مغفول مانده بود و آن استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی بود که در کنار آن در طی سال ۹۸، نهایتاً حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان قرارداد مشارکتی در حوزه توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی اجرا کردیم.

این مقام مسئول گفت: با توجه به آنکه امکان رشد جمعیتی حدود ۷ برابر شده‌ است، ما سعی کرده‌ایم تمامی خدمات روبنایی و زیربنایی را اجرایی کنیم.

طاهرخانی تصریح کرد: در مجموع هیچ شهر‌ جدیدی نیست که مدرسه، خدمات فرهنگی و حوزه‌های جدید نداشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تکمیل مراکز محله‌ها جزء اولویت‌های اساسی بوده که نهایتاً در تمامی شهر‌های جدید شروع‌ شده و امکان توسعه آن‌ها فراهم شده‌ است.

مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید تصریح کرد: اقدام و پروژه و ظرفیت توسعه شهر‌های جدید و طرح مسکن ملی با تدوین مقررات و تصویب آن در سال ۹۹ در قالب ۱۲۵ هزار پروژه آغاز شده و ما توانستیم میزان تسهیلات را هم از ۱۵۰ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان برسانیم که این میزان تسهیلات خود ۵۰ درصد از هزینه‌های ساخت را شامل می‌شود.