دردسر مردم با گرانی اجاره بهای مسکن/کاهش 40درصدی تعداد قراردادها

به گزارش افکارنیوز و بر اساس بررسی‌های آمار‌ی مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره بهای مسکن در شهر‌های کشور در بهار 1400 بیش از29 درصد بوده که این میزان بالاترین نرخ تورم نقطه‌ای از بهار1395 تاکنون است. 

با توجه به وضعیت فعلی نرخ‌ اجاره‌ها در تیرماه، به نظر می‌رسد نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره بهای مسکن در تابستان رکورد جدید از خود برجا بگذارد. 

بر اساس آمارهای ارائه شده در بهار 1400،  شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، نسبت به فصل قبل 7.7 درصد افزایش داشته است. در این فصل استان کردستان با 8.9 درصد بیشترین و استان لرستان با 0.6 درصد کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استانهای کشور داشته اند.

 درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در بهار 1400 نسبت به مدت مشابه سال 1399 برابر با 29.1 درصد است. بررسی‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم نقطه به نقطه اجاره بهای مسکن در بهار 1400 نسبت به زمستان ١٣٩٩ برابر با 0.2 درصد افزایش داشته به طوری که این نرخ در زمستان سال گذشته برابر با 28.9 درصد بوده است. 

در بهار 1400 متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، برابر با 39.8 درصد درصد بوده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار رهن و اجاره به افکارنیوز گفت: اکنون وضعیت بازار مسکن به ویژه در زمینه رهن و اجاره بسیار نامطلوب است و فایل‌های‌اجاره در بازار بسیار کاهش یافته و در مقابل شاهد افزایش میزان اجاره بها هستیم. 

مصطفی قلی‌خسروی تصریح کرد: با توجه به دستورات ستاد کرونا مبنی بر تمدید شدن قراردادهای اجاره مسکن بین مالکان و مستاجران، مشاوران املام تابع قوانین هستند اما با توجه به قرارگیری در فصل نقل و انتقالات مسکن، شاهد رونق این بازار نیستیم و بازار اجاره مسکن آشفته است.   

وی توضیح داد: تعداد فایل‌ها بسیار کاهش یافته و اصلا شاهد گردش کار در بازار رهن و اجاره نیستیم. 

وی تاکید کرد: سیاست‌گذار بازار مسکن در کشور، وزارت راه و شهرسازی است و اتحادیه مشاوران املاک و همکاران ما در این صنف مسئولیتی در قبال وضعیت فعلی بازار ندارند. 

وی اظهار کرد: ستاد کرونا و مسئولان اعلام کرده‌اند که مالکان و مستاجران نسبت به تمدید قراردادها اقدام کنند و این مساله سبب شده شاهد رکود در این بازار باشیم. 

وی ادامه داد: اکنون جابجایی در بازار رهن و اجاره صورت نمی‌گیرد و بدترین شرایط برای رهن و اجاره مسکن اتفاق افتاده است. 

قلی‌خسروی درباره افزایش میزان اجاره بهای مسکن در شهر تهران به ویژه در آگهی‌های دنیای مجازی گفت: مشاوران املاک دخالتی در قیمت‌گذاری‌ها ندارند و ما تابع قوانین هستیم و دستورات را اجرا می‌کنیم اما باید توجه داشت مشاوران املاک نمی‌توانند مالک و مستاجر را مقابل هم نگه دارند بلکه بر اساس ذات این شغل باید دو طرف قرارداد را باید نزدیک به هم قرار داد و موجب افزایش رأفت و مهربانی بین ‌آنها شد. 

وی تاکید کرد: برخی مالکان نسبت به افزایش میزان رهن و اجاره املاک خالی خود اقدام کرده‌اند زیرا هنگامی که به صورت دستوری عدد 25درصد افزایش برای میزان اجاره بها تعیین می‌شود حتم بدانید در بازار این رقم به 50درصد می‌رسد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: درباره بازار مسکن باید با دقت فراوان و به صورت کارشناسی‌شده صحبت شود زیرا هرگونه اظهار نظر تاثیر مستقیم بر وضعیت بازار مسکن دارد. نخستین سالی‌ که ستاد کرونا بر افزایش 25درصدی میزان اجاره بها دستور داد بنده در اتحادیه شاهد بودم که از جوادیه، راه‌آهن، افسریه، شوش و ... با بنده تماس می‌گرفتند که با 16-18 درصد افزایش نرخ اجاره بها با مالک توافق کرده و قرارداد بسته‌ایم اما تحت تاثیر افزایش 25درصدی اعلامی ستاد کرونا، مالکان تقاضای افزایش بیشتر نرخ اجاره ماهانه دارند، به عبارت دیگر این اقدام به ضرر مستاجران تمام شد. 

وی درباره میزان کاهش قراردادهای اجاره مسکن در تیرماه 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل بیان کرد: امسال نسبت به سال قبل شاهد کاهش حدود 40درصدی تعداد قراردادهای اجاره مسکن در تهران هستیم و اکثر مستاجران نسبت به تمدید قرارداد‌ها و عدم جابجایی اقدام کرده‌اند بنابراین 40درصد از میزان قرارداد‌های اجاره در این بازه زمانی کاسته شده است. 

قلی‌خسروی عنوان کرد: باقی‌ قرارداد‌های اجاره نیز متعلق به املاک نوساز و یا املاک خالی سال‌های قبل است که امسال به بازار عرضه شده‌اند. 

رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره وضعیت بازار مسکن در دولت سیزدهم با توجه به اولویت این بخش نزد رییس جمهور آینده اظهار کرد: به اعتقاد بنده دولت یازدهم و دوازدهم در حوره مسکن اصلا هیچ کاری انجام نداد اما دولت سیزدهم دغدغه سامان‌بخشیدن به بخش مسکن را دارد. بنده سال‌هاست که در این بخش مشغول فعالیت هستیم و با توجه به شناختی که از ابراهیم رییسی هنگام پیگیری کد رهگیری دارم به جرأت‌می‌توانم بگویم وی مسکن را به عنوان یکی از نخستین‌ اولویت‌های دولت خود قرار خواهد داد. اما اولویت قراردادن مسکن به صورت یک شبه و در کوتاه مدت قابل پیگیری و رفع مشکلات نخواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: اینکه انتظار داشته باشیم به محض روی کار آمدن دولت سیزدهم تمام مشکلات بخش مسکن باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل شود، اصلا امکانپذیر نیست بلکه باید طرح و برنامه اجرایی همزمان با یکدیگر دنبال شود تا شاهد اتفاقات خوب در این بخش باشیم. 

قلی‌خسروی تاکید کرد: پس از روی کارآمدن دولت سیزدهم، به حتم تا پایان سال شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار مسکن خواهیم بود.