راهکارهایی برای دولت سیزدهم در جبران کسری بودجه

پرویزجاوید، عضو انجمن اقتصاددانان کشور در گفت‌وگو با «افکارنیوز» و درتشریح راهکاربرای جبران کسری بودجه در وضعیت فعلی اقتصاد ایران و در سال جاری گفت: میزان کسری بودجه پیش‌بینی شده در سال ۱۴۰۰، قریب به ۴۵۰ هزار میلیاردتومان است. براین اساس تصور می‌گردد از نیمه دوم سال شرایط تغییر و میزان این کسری‌ها در هزینه‌های دولت بیش از پیش اشکار شود.

وی افزود: راهکار جبران این وضعیت در وهله نخست عدم استقراض بانک مرکزی ‌ست. در حال حاضر چاپ اسکناس و استقراض بانک مرکزی تنها شرایط نامطلوب را تشدید خواهد کرد. 

جاوید تصریح کرد: در گام دوم چنانچه مردم به مدیران خود اعتماد داشته باشند، می‌توان اوراق صادر کرد اگرچه این تحویل اوراق در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت سال گذشته و جنجال‌های بازار بورس از مقبولیت برخودار نیست.

*اخذ مالیات، مهم‌ترین راهکار جبران کسری بودجه

عضو انجمن اقتصاددانان کشور همچنین خاطرنشان کرد: راهکار سوم اخذ مالیات است. میزان مالیات وضع شده در صورت اخذ نزدیک به ۱۲۰ هزارمیلیارد تومان است. بنابراین اگر بتوان تنها ۵۰ درصد این میزان را دریافت کرد، جبران خوبی در کسری بودجه رقم خواهد خورد.

وی متذکر شد: هنوز آقای رئیسی دولت سیزدهم را تحویل نگرفته است و بنابراین نمی‌توان انتظار داشت کسری بودجه حال حاضر به سرعت و به راحتی جبران گردد. به طورحتم استقرار دولت و کابینه چند ماه زمان خواهد برد، از طرفی دیگر تقریبا یک نیمه از سال جاری نیز به اتمام رسیده بنابراین گمان بدین شرح است که جبران کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ بعید و می‌بایست در تلاش بود تا با پیگیری راهکارهایی همچون عدم استقراض بانک مرکزی، چاپ پول، تحویل اوراق و اخذ مالیات از کسری بودجه در سال ۱۴۰۱ جلوگیری کرد.