ضرورت توجه ویژه دولت سیزدهم به ارز آوری و کنترل قیمت دلار

ایمان فرجام نیا ، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت وگو با «افکارنیوز» ضمن اشاره به وضعیت دلار و اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم در این زمینه اظهارکرد: دولت سیزدهم فعالیت‌هایش را آغاز به کار کرده است و در بخش هایی نظیر موضوعات بهداشتی و واکسیناسیون عمومی کرونا موفقیت ها و دستاوردهای خوبی را در مدت زمان کوتاهی کسب کرده است که همین موضوع موجب دلگرمی بیشتر مردم شده است و قطعا موجب تقویت پایگاه اجتماعی دولت خواهد شد.

وی افزود: اما دولت باید در حوزه اقتصاد هر چه سریعتر توجه جدی به موضوع صادرات داشته باشد و با چرخش واحدهای تولیدی که می توانند محصول رقابت پذیر و صادراتی تولید کنند ارز آوری مطلوبی به دست آورد.

*بخش سیاست‌گذار اقتصادی باید با تشکل‌های صادراتی ارتباط بگیرد

فرجام نیا ادامه داد: بخش سیاست‌گذار باید با تشکل‌های صادراتی ارتباط مستمری را داشته باشد و نقطه نظرات آن‌ها را که در کف کار هستند مرتباً جویا شوند و این نظرات را در بخشنامه‌ها و سیاست‌ها پیاده‌سازی کنند.

ضرورت توجه ویژه دولت سیزدهم به ارز آوری و کنترل قیمت دلار

این اقتصاددان تأکید می‌کند: بخش صادراتی و پاسداران حریم صادراتی کشور باید این موضوع را دقیقاً احساس کنند چراکه افرادی که در سیستم سیاستی و حکمرانی قرارگرفته‌اند حرف‌های آن‌ها را می‌شنوند و منطق آن‌ها را می‌پذیرند و در راستای منافع ملی سیاست‌گذاری‌های مطلوبی را باهدف حداکثر سازی صادرات کشور پیش خواهند برد.

وی تأکید کرد: فهم از اجرا و فعالیت‌های اقتصادی برای بخش سیاست‌گذار بسیار مهم و ضروری است. دولت سیزدهم مرتباً باید در این حوزه گام‌های عملی‌تری بردارد زیرا با به‌کارگیری این ابزارها و اهرم‌ها می‌تواند پیام‌ها و سیگنال‌های مثبت و سازنده‌ای را به جامعه فعالان اقتصادی مخابره کند.

فرجام نیا در انتها یادآور شد: دادوستد سیگنال‌ها زمانی که بین این دو گروه رخ می‌دهد منجر به شکل‌گیری فضای سازنده در کشور می‌شود و باعث فعال‌تر شدن فعالان اقتصادی و آن‌هایی که برای ورود منتظر ثبات اقتصادی هستند خواهد شد. زیرا آن‌ها با مشاهده این فضا شروع به فعالیت می‌کنند و سراغ واحدهای تولیدی و کارخانه‌های خودشان خواهند رفت.