رشد بازار بورس در پیش است؟

احمد اشتیاقی ، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با افکارنیوز روند اخیر بورس را تحلیل کرد بازار سرمایه کماکان دچار ابهام متغیرهای کلان اقتصادی است. یعنی هنوز این ابهامات برای بازار سرمایه رفع نشده است و مضاف هم اینکه خود بازار نقدینگی لازم را ندارد. بنابراین اگر یک پول پارک شده ای وجود نداشته باشد که بتواند در نقش خریدار ظاهر شود به نظر بازار قدرت لازم برای حرکت به سمت بالا را ندارد.

او ادامه می دهد که شاید با این وضعیت بعد ازاینکه گزارش های ماهانه آبان ماه بیاید ممکن است با اخبار صد در صد بنیادی بازار بتواند به نوعی خودش را حفظ و به سمت بالا حرکت کند و گرنه ازلحاظ سایر عواملی که می توانند بازار را به سمت بالا حرکت دهند دچار ابهام هستیم.

*تازمانی که دلار نیمایی روند افزایشی نداشته باشد، بازار نمی تواند تصمیم به خرید بگیرد

اشتیاقی افزود مدت هاست که دلار نیمایی یک فاصله 20 درصدی با دلار آزاد دارد. تا دلار نیمایی روند افزایشی به خود نگیرد بازار نمی تواند تصمیم به خرید داشته باشد یا در خصوص اوراق دولتی باید بدانیم تا پایان سال چه حجمی از این اوراق قرار است عرضه شود و چه نرخی خواهد داشت.

این کارشناس بازار بورس در خصوص قیمت گذاری دستوری بازار گفت که دراین باره نگرانی هایی وجود دارد که مبادا شیوه های قیمت گذاری دستوری وارد بازار شود. با توجه به اینکه مجلس هم با حذف دلار 4200 تومانی مخالفت کرد نشان می دهد که دغدغه های قیمت گذاری دستوری بین مسئولان اقتصادی کشور وجود دارد.

رشد بازار بورس در پیش است؟

وی تاکید کرد خود سهام عدالت هم به همین منوال است و هنوز مشخص نشده که شیوه آزادسازی چگونه خواهد بود و هر لحظه ممکن است که از فردا بگویند سهام عدالت هم آزاد شود و در نبود این نقدینگی، ابهام سهام عدالت هم بر سر بازار سنگینی می کند.

اشتیاقی اظهارکرد که به نظر میرسد مجموع این عوامل باعث شده تا بازار قدرت لازم را برای حرکت به سمت بالا نداشته باشد. اما هر لحظه ممکن است که این ابهامات برطرف شود. مثلا قیمت گذاری دستوری در بخش خودرو برداشته شود و این میتواند برای بازار یک پالس مثبتی باشد یا در بحث انتشار اوراق اعلام برنامه کند.

تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد که بازار در نقاط ارزنده ای قرار گرفته است و با توجه به اصلاحاتی که قیمت ها انجام دارند و eps های خوبی شکل گرفته است و p/e ها در اعداد خوبی قرار گرفته اند به نظر بازار ارزندگی خودش را بیشتر از گذشته به رخ می کشد اما به دلیل نقدینگی لازم توان حرکت را ندارد.

*بازار به نوعی دچار ایستایی قیمتی شده و زیر ارزش ذاتی معامله می شود

او افزود که بازار به نوعی دچار ایستایی قیمتی شده و زیر ارزش ذاتی معامله می شود و علاوه بر پول سرمایه داران خرد که سال 99 وارد بازار شد دیگر شاهد ورود پ.ل نیستیم بلکه شاهد خروج آن هم هستیم.

اشتیاقی اظهارکرد اگر یک پول پارک شده هدفمند وارد بازار شود میتواند شرایط را تغییر دهد. چرا که بازار دچار اشباع فروش شده است و قاعدتا میتواند روند اصلاحی را به پایان برساند و به سمت بالا حرکت کند.

تحلیلگر بازار بورس ضمن پیش بینی روند دلار بیان کرد که به نظرم حداقل دلار نیمایی افزایشی خواهد بود و ممکن است با توجه به نشست مذاکرات در 8 اذر نرخ دلار آزاد افزایش پیدا نکند اما کف نرخ ارز با توجه به تمام مفروضات و با این حجم از نقدینگی کنونی نمی تواند زیر 25 هزار تومان باشد. بنابراین به نظر میرسد که اگر برجام احیا شود شرایط برای بازار مساعد شود.

او عنوان کرد از انجا که ما کسری بودجه داریم و این کسری بودجه از طریق فروش اوراق در بازار سرمایه در حال جبران شدن است با احیای برجام می توانیم امیدوار باشیم که به دلارهای نفتی و بلوکه شده دسترسی پیدا کنیم و بتوانیم معضل کسری بودجه را برطرف کنیم.

اشتیاقی درانتها متذکرشد که در این صورت نرخ اوراق بدهی هم می تواند روند کاهشی به خود بگیرد و گشایش هایی که از طریق روابط تجاری با سایر کشورها ایجاد می شود برای بازار سرمایه شرایط خوبی را رقم خواهد زد. بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای موازی با فرض احیای برجام پتانسیل بالاتری برای بازدهی در یکسال آینده دارد.