ترخیص ۱۹۰۰ کامیون وارداتی از گمرکات
 مهرداد جمال ارونقی گفت: از این میزان ۶۵۰ دستگاه از گمرک تهران (شهریار سابق)، حدود ۴۰۰ دستگاه از گمرک غرب، بیش از ۱۰۰ دستگاه از گمرک ارومیه، بیش از ۵۰ دستگاه از گمرک اصفهان، ۲۵۰ دستگاه از گمرک اردبیل، ۲۵۰ دستگاه از گمرک سهلان، صد دستگاه از گمرک زنجان و بیش از صد دستگاه از گمرک جلفا ترخیص شده است.
 
وی با بیان این که راننده‌ها برای تامین مبلغ پیش خرید این کامیون‌ها، کامیون قبلی خود را که منبع درآمدشان بود فروختند افزود: از آن جا که این راننده‌ها دارای کارت بازرگانی نبودند ثبت سفارش واردات کامیون‌ها توسط اشخاص یا شرکت‌های حقوقی مورد تایید سازمان حمل و نقل جاده‌ای صورت پذیرفت و کامیون‌ها به کشور وارد شد، اما در ترخیص آن‌ها موانع مختلفی وجود داشت که با همکاری دستگاه‌های نظارتی بیشتر این مشکلات رفع شد.
 
معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: بار‌ها به همه شرکت‌ها هشدار دادیم که موانع پیش روی ترخیص را به گمرک اعلام کنند تا رفع شود، اما بعضی از شرکت‌ها به دلایل مختلف از ترخیص این کامیون‌ها خودداری کردند در حالی که اگر مشکلی وجود داشت باید به گمرک منعکس می‌کردند.
 
ارونقی با بیان این که گمرک مشکلات موجود را به دادستانی کل و دادستانی تهران منعکس کرد گفت: ترخیص ۱۹۰۰ دستگاه کامیون از میان حدود شش هزار دستگاه کامیون اگرچه عدد خوبی است، اما انتظار این بود کامیون‌های بیشتری ترخیص شود، زیرا مشکلات ترخیص حل شده بود.
 
وی اضافه کرد: به صاحبان کامیون‌ها اخطار دادیم در مدت ۲۰ روز به ترخیص کامیون‌های موجود دارای ثبت سفارش اقدام کنند در غیر این صورت این کامیون‌ها متروکه می‌شود و در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار می‌گیرد مگر اینکه صاحبان کامیون‌ها به گمرک اثبات کنند که مشکلاتی بر سر راه ترخیص وجود داشته است.
 
معاون امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: برخی از صاحبان کامیون‌ها اعلام می‌کنند کد رهگیری بانک در فرآیندی طولانی مدت به آن‌ها اعلام می‌شود و یا این که کارشناسان مجازی در گمرک ممکن است ایستایی‌هایی را به وجود آورند که روند ترخیص کالا را طولانی‌تر کند.
 
ارونقی افزود: در این بین برخی شرکت‌ها مالیات بر ارزش افزوده را چندبار از صاحبان کامیون‌ها اخذ می‌کنند بعضی از شرکت‌ها هم هر روز با راننده‌ها تماس می‌گیرند که باید صد میلیون یا ۲۰۰ میلیون بپردازید و در قبال آن هیچ رسیدی ارائه نمی‌کنند ضمن این که کلاهبرداری‌هایی هم در این بین صورت گرفته است.

ترخیص ۱۹۰۰ کامیون وارداتی از گمرکات

 
وی گفت: افرادی که هیچ کامیونی در گمرک ندارند اقدام به فروش یا پیش فروش کامیون کردند و یا این که با ظهور و بروز دلال‌ها بعضی از شرکت‌ها به واگذاری کامیون‌ها به شرکت‌های دیگر اقدام کردند که با وجود این که به گمرک ارتباطی نداشته، اما از آن جا که دارای تبعاتی برای صاحبان کامیون‌ها بوده این موضوع از طریق دادستانی از دو هفته قبل به پلیس امنیت ارجاع شده که پلیس امنیت با تخلفات در این باره برخورد خواهد کرد.
 
ارونقی اضافه کرد: این کامیون‌ها شرط تا سه سال ساخت دارند یعنی کامیون زمانی که به کشور می‌رسد نباید از سال ساخت آن بیش از سه سال گذشته باشد، اما اکنون برخی راننده‌ها با کامیون‌هایی مواجه شدند که مدل ۲۰۱۸ بوده، اما سال ساخت آن‌ها ۲۰۱۷ و یا قبل از آن است که شرایط ترخیص را ندارد.