مسیر پُر پیچ و خم رسوب کالا در گمرکات

معطلی کالاها در گمرک دلایل بسیاری دارد که مهمترین آنها بروکراسی اداری می باشد. دولت سیزدهم باید تدبیری سنجیده تا کالاهای اساسی زودتر از گمرک ترخیص شوند.

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است برخی از کالاهایی که وارد گمرکات می شوند تخصیص ارز آنها صورت نمی‌گیرد و یا با تاخیر انجام می‌شود و این مسئله خود به خود باعث می‌شود تا کالا در گمرکات رسوب کند.

علی اکبر کریمی در گفت‌وگو با افکارنیوز، با اشاره به دلایل عمده در رسوب کالای اساسی در گمرکات کشور گفت: در این بخش ما باید به چند نکته توجه کنیم یک اینکه به‌هرحال تشریفات اداری و بوروکراسی که در دستگاه‌ها وجود دارد مانع از ورود کالا به داخل کشور می‌شود.

 مسیر پُر پیچ و خم رسوب کالا در گمرکات

وی با بیان اینکه وقتی کالایی به گمرک وارد می‌شود تنها گمرک مسئول ترخیص کالا نیست، ادامه داد :بلکه ترخیص بسیاری از کالا منوط به ارائه مجوز های دستگاه های مختلف اعم از سازمان استاندارد و یا وزارت بهداشت و درمان است که باید در این بخش نظر و مجوز دهند.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین وقتی وارد کننده به سراغ این مجوزها می‌رود در بروکراسی اداری گیر می‌کند و آن مهلت قانونی چند ماهه که برای واردات کالا در گمرک دارد را از دست می‌دهد و این مدت زمان سپری می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با اشاره به اشکالات زیرساختی بنادر و گمرکات پیرو تحقیق در واردات کالا به کشور بیان داشت: به عنوان مثال زمانی کامیون برای حمل و نقل کالا نیست و یا اینکه انبار لازم برای نگهداری کالا وجود ندارد که به تبع وقتی این شرایط حکم فرماست ترخیص کالا به تعویق می‌افتد.

کریمی با اشاره به مشکلات ارزی پیرو تاخیر در ورود کالا به کشور تصریح کرد: همچنین برخی از کالاهایی که وارد گمرکات می شوند تخصیص ارز آنها صورت نمی‌گیرد و یا با تاخیر انجام می‌شود و این مسئله خود به خود باعث می‌شود تا کالا در گمرکات رسوب کند.

وی با بیان اینکه این تاخیرها باعث رسوب کالاهایی همچون ذرت، سویا و نهاده‌های دامی در گمرکات می شود، تاکید کرد: بنابراین این موضوعات سلسله عواملی است که از سوی دولت و حاکمیت باید مدنظر قرار گیرد اما ازسویی دیگر عواملی وجود دارد که باعث سوء استفاده واردکنندگان و تاخیر در ترخیص می‌شود از جمله اینکه برخی واردکنندگان به عمد کالا را پشت درب گمرکات نگه می دارند تا متناسب با شرایط بازار و به صورت قطره‌چکانی کالاها را به بازار وارد کنند.

وی تصریح کرد:همچنین به عنوان مثال ما اخباری داشتیم که میزان واردات گوشت در سال ۹۷ الی ۹۸ آنهم زمانی که وضعیت این محصول در کشور حاد شد، مقدار زیادی گوشت در کانتینر های یخچال دار دپو شده بود و وارد کنندگان آن را وارد نمی‌کردند تا بازار تشنه شود و با قیمت‌های بالایی عرضه کنند.

 این نماینده مجلس اظهار داشت: تنها راه حل منطقی و دقیق برای این مشکل بحث استمرار کامل سامانه های پیش بینی شده در قوانین از جمله قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

 وی با اشاره به ضرورت توجه به سامانه جامع تجارت در این بخش بیان داشت: همچنین ضرورت دارد به سامانه حمل کالا در کشور توجه شود لذا وقتی این سامانه ها به طور دقیق استقرار پیدا کنند فرصت هرگونه سوء استفاده گری را از افراد چه در بخش دولتی و خصوصی می گیرند و از طرفی امکان کنترل هوشمند را به مسئولین می دهند.