رشد ۱۵۰ درصدی قیمت کالاها با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی

 هادی قوامی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به کاهش تخصیص ارز دولتی به کالاها گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی که از تیرماه ۹۷ به ۲۵ قلم کالا اختصاص داده می‌شد امروز تنها به ۵ قلم کالای اساسی شامل دارو، دانه های روغنی و خوراک دام تعلق می‌گیرد.

او افزود: با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی واردکنندگان کالاها را وارد می کردند و آن کالاها دوباره بازصادرات می شد و این صادرات پنهان به بهره وری و تولید داخل  آسیب زد. این امر خلق پول می کرد و موجب تضعیف تولید داخلی شد.

قوامی گفت: یکی از ویژگی‌های فاصله گرفتن ارز ۴۲۰۰ تومانی از ارز نیمایی، توزیع رانت بود. قبل از سال ۹۷، ۱۴ شرکت صادراتی کالا‌ها را وارد کشور می‌کردند که با اجرای سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، تعداد این شرکت‌ها به بیش از ۴۰۰ شرکت افزایش یافت و دوباره کالا‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را صادر می‌کردند.

معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: در این مدت ۶۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شد و بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان رانت ایجاد شد، در واقع هم منابع ارزی کشور مصرف شد هم به مصرف کننده نفعی نرسید.

او ادامه داد: کالاهایی که ارز دولتی گرفتند بالای ۱۵۰ درصد رشد قیمت داشتند و اختصاص ارز ترجیحی رانت گسترده ای توزیع می شد که باید حذف شود.

این مقام مسئول بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به کسری بودجه کمک کند. حذف رانت ها و  هدفمند کردن یارانه ها هزینه های دولت را کاهش می دهد.

او افزود: هرچه هزینه های جاری دولت افزایش پیدا کرده، رشد اقتصاد کاهش یافته است. باید سیاست مالی نظمی داشته باشد که منجر به کاهش کسری بودجه، کاهش هزینه ها و در نهایت کنترل تورم  شود.

در ادامه برنامه عبده تبریزی، کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص گفت: هدف از تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی کنترل قیمت کالا‌ها بود، اما طبق نظر کارشناسان اقتصادی طرح ارز چند نرخی ناموفق است و شاهد افزایش ۱۵۰ تا ۱۷۰ درصدی قیمت کالاهایی بودیم که ارز ترجیحی می گرفتند.

او ادامه داد: سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی جنبه حمایتی داشت و برای کنترل قیمت کالاها اجرا شد  اما این اتفاق نیفتاد و قیمت ها افزایش یافت.

عبده تبریزی تاکید کرد: سیستم های چند نرخی ارزی کارآمد نیستند و ارز ۴۲۰۰ تومانی هم نتوانست برای اقتصاد کار مثبتی انجام دهد.

رشد ۱۵۰ درصدی قیمت کالاها با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی

او بیان کرد: با این وجود بیشتر کارشناسان معتقدند که باید به دارو ارز ترجیحی تعلق گیرد، زیرا با بالا رفتن قیمت دارو فشار زیادی به جامعه وارد می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: منافع سیاست تک نرخی ارز از هزینه‌های آن بیشتر است.

عبده تبریزی تصریح کرد: تعداد دهک‌های ضعیف جامعه افزایش پیدا کرده است و باید از این قشر حمایت شود.