ابهامات افزایش سن بازنشستگی در بودجه

کیومرث سرمدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه) در تماس تلفنی با برنامه رادیویی «صبح و گفتگو» در رابطه با افزایش سن بازنشستگی و کاهش فشار از روی صندوق‌های بازنشستگی گفت: کلیت این موضوع این است که دولت اهدافی را در نظر دارد تا بتواند بودجه را بدون کسری تامین کند؛ اما بحث افزایش سن بازنشستگی که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ آمده، ابهاماتی دارد.

وی افزود: قانون بودجه یک قانون موقت یک ساله است اما قوانین بازنشستگی دائمی هستند و نمی‌شود در میانه راه تعهدات ایجاد شده را بر هم زد. ابهامات دیگری نیز وجود دارد از جمله اینکه آیا این قانون مشاغل سخت را شامل می‌شود و آیا زنان و مردان با هر شرایط سنی در این طرح قرار می‌گیرند یا نه؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به مخالفت خودش و جمعی از نمایندگان مجلس با اجرای این طرح، اظهار کرد: اگر قرار باشد سن بازنشستگی افزایش پیدا کند تبعات زیادی را به همراه خواهد داشت.

سرمدی درباره اختیاری بودن زمان بازنشستگی در مجلس، گفت: با توجه به ابهاماتی که وجود دارد، می‌توان گفت اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با این طرح یعنی افزایش دو ساله سن بازنشستگی مخالفت دارند و اینکه ادامه دادن کار در اختیار و انتخاب کارمند باشد را لحاظ نخواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه صندوق سازمان تامین اجتماعی چالش بزرگی است عنوان کرد: این صندوق متعلق به کارگران است و زیرمجموعه دولت نیست؛ اما دولت در بسیاری از مشکلات خود از محل کارگرانی که متعلق به دولت نبوده‌اند هزینه کرده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بیان کرد: سال گذشته در پرداخت جریمه محکومیت فدراسیون فوتبال به یک مربی فوتبال خارجی، شاهد دست بردن در جیب کارگران و قشر مظلوم جامعه بودیم که خودشان درگیر حل مشکلات و بحران‌های جدی هستند.

 ابهامات افزایش سن بازنشستگی در بودجه

سرمدی با بیان اینکه پرداخت جریمه به فدراسیون فوتبال از صندوق تامین اجتماعی سر و صدای زیادی در مجلس ایجاد کرد و معترضانی داشت، اظهار کرد: نمونه‌های مشابه این چنینی را بسیار دیده‌ایم که سواستفاده از درآمدهای این صندوق صورت گرفته و به این نفع کارگران ما نبوده است.

وی درخصوص افزایش دوساله سن بازنشستگی تاکید کرد: این ماجرا بی‌توجهی به افرادی است که در آستانه بازنشستگی هستند. کسانی که سی سال از عمر خود را کار کرده‌اند، امروز نه از لحاظ روحی و نه از لحاظ جسمی، توان ادامه کار را ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در کشورهای اروپایی و برخی نقاط دنیا که سن بازنشستگی را افزایش می‌دهند، به مباحث رفاهی، معیشتی، خدماتی و درمانی مورد توجه ویژه می‌کنند و کیفیت زندگی یک کارمند مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اما در همین شرایط فعلی کارمندان و کارگران کشور ما گرفتاری‌های زیادی دارند.

سرمدی با تاکید بر اینکه راهکار نجات صندوق‌ها از این بحران جدی، افزایش سن بازنشستگی نیست، بیان کرد: من نسبت به صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی انتقادی دارم؛ چراکه مدیران آنها با توجه به شرکت‌های هلدینگ و امکانات و درآمدزایی که داشته‌اند، نه تنها به موقع به رسالت خود عمل نکرده و درآمدزایی لازم را نداشته‌اند بلکه زیان‌ده هم بوده‌اند.

وی تصریح کرد: البته دولت هم باید به منابع حمایتی و پرداخت بدهی‌های خود از جمله صندوق سازمان تامین اجتماعی توجه کند؛ همچنین با راهکارهایی در قالب بودجه و متمم‌هایی وجود دارد که این روزها روی آنها به ویژه در کمیسیون اجتماعی کار می‌کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: هدف این است که خسارت و ضرر صندوق‌های ورشکسته، تا حدی جبران شود.