به گزارش اخبار مسکن اقتصادشهروند ، تسهیلات مسکن در واقع حمایتی است از متقاضیان خرید خانه که قدرت کافی برای این کار نداشته و تحلیل رفتن این قدرت مستقیما به افزایش چند برابری قیمت ها برمیگردد.

اوراق تسهیلات مسکن یا تسه یکی از روش های دریافت وام مسکن توسط عموم مردم است که چند سالی است به عنوان ابتکاری که حامی مصرف کننده است تبلیغ شده است.

در واقع به هر یک ورق تسهیلات مسکن یا تسه ۵۰۰ هزار تومان وام تعلق میگیرد و به عنوان مثال اگر فردی ۵۰ میلیون وام مسکن بخواهد باید در ابتدا ۱۰۰ اوراق خریداری نماید.

بررسی روند قیمتی تسه در بازار سهام نشان میدهد که قیمت این اوراق تنها در ۴ ماه اخیر دو برابر شده و از ۶۰ هزار تومان در اوایل مهر ماه به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است.

از علل افزایش ۴ برابری قیمت اوراق تسهیلات مسکن باید به خروج پول از بازار سرمایه و تمایل به سرمایه گذاری در بازار مسکن اشاره کرد. نقدینگی بعد از خروج از بازار سرمایه در حال حرکت به بازار مسکن است. ایت موضوع موجب شده  تا خرید تسه نیز با افزایش تقاضا رو به رو باشد و در این صورت کار برای متقاضیان واقعی این بخش سخت تر شده است. بنا بر آمار غیر رسمی قیمت تمام شده ساخت مسکن با حداقل کیفیت در تهران متری بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان برآورد شده است. اما بررسی بازار نشان می دهد قیمت مسکن آماده نوساز ارزان تر از ساخت آن برای سرمایه گذار تمام می شود. به این معنی که با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی قیمت مسکن آماده به نسبت آن رشد قیمتی تجربه نکرده است. همین موضوع بازار مسکن را برای سرمایه گذاران جذاب کرده و به این سمت حرکت کرده اند.

با این شرایط استفاده خرید اوراق منبع ارزان قیمت برای تامین مالی محسوب شده و تقاضا برای خرید این اوراق طی ۴ ماه گذشته افزایش داشته است. طبیعی است که افزایش تقاضا برای خرید اوراق ، افزایش قیمت آن را در پی خواهد داشت.

اوراق مسکن چقدر برای خریدار مسکن تمام می شود؟

اگر شما بخواهید تنها ۵۰ میلیون تومان وام مسکن بگیرید اولا باید بعد از انتقال سند به بانک مسکن مراجعه و به طور همزمان اوراق را خریداری نمایید. دقت کنید که بعد از انتقال سند باید دنبال وام باشید.

برای ۵۰ میلیون تومان وام باید ۱۲ میلیون تومان اوراق خریداری و بعد از آن درخواست خود را در بانک مسکن ثبت نمایید. بانک مسکن بعد از تایید کارشناس، وام را در بازه ای حدودا یک تا دو ماه به حساب شما واریز خواهد کرد. سقف وامی که بانک مسکن به ازای هر نفر پرداخت می کند ۲۸۰ میلیون تومان است.

تا اینجای کار شما در حقیقت ۳۸ میلیون تومان وام گرفته اید اما بعد از آن هم باید در طی ۶۰ ماه مبلغ ۵۰ میلیون تومانی وام را با سود ۱۸ درصد بازگردانید. در واقع شما ۳۸ میلیون تومان وام میگیرید اما تا ۶۰ ماه باید به طور ماهانه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قسط دهید تا در مجموع ۹۵ میلیون تومان را به بانک برگردانید. البته این محاسبات برای بازپرداخت ۵ ساله اقساط می باشد. درصورتی که مدت بازپرداخت اقساط شما بیشتر شود باید سود بیشتری هم به باک پرداخت کنید.