آخرین جزئیات از سفر تیم اقتصادی دولت به روسیه

 روز گذشته ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به همراه تیم همراه، به مدت دو روز برای دیدار با همتای روسی خود به مسکو سفر کرد.

این سفر که به عنوان اولین دیدار سیزدهمین رئیس جمهور ایران تلقی می شود. به انعقاد قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری تامین آب شیرین کن های هسته ای، امضای قراردادهمکاری ۲۰ ساله، همکاری های نظامی و منطقه ای و در نهایت همکاری های مشترک برای ساخت پالایشگاه ها و سوئیفت مالی مشترک ختم خواهد شد.

روسیه با ۱۴۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، بیش از ۸۰۰ میلیارد دلار تجارت با کل دنیاست که ایران با سهم ۰.۳ درصدی تنها ۳ میلیارد دلار تجارت داشته و از این رقم ۸۰۰ میلیون دلار آن صادرات محصولات ایرانی به روسیه است.

نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی گفت: فائو اعلام کرده ایران علاوه بر تامین مواد غذایی خود می تواند اقلام مورد نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس را هم تامین کند. این یعنی ما توان تولید و افزایش تجارت تا مرز ۱۰ میلیارد دلار را هم داریم به شرط اینکه ناوگان باری ما به روسیه نوسازی شود.

مقیمی عضو اتاق بازرگانی نیز با تایید این مطلب می گوید: برای حمل صیفی جات کانتینرهای یخچالی بروز دنیا را نیازمندیم، ما محصولات خوبی داریم که به خاطر فرسودگی ناوگان باری امکان به موقع رسیدن به مقاصدی مثل روسیه را ندارند.

خاندوزی وزیر اقتصاد که به همراه رئیس جمهور به این کشور رفته است، در تماسی تلفنی با رسانه ملی می گوید: قرارداد خرید دو هزار لوکوموتیو در سایه خط اعتباری ۵ میلیارد دلاری را با مدیرعامل راه آهن دو کشور منعقد کرده ایم.

رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: حجم مبادلات این دو کشور در سال ۲۰۲۱ به میزان ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بود، که از این میزان سهم صادرات ایران یک میلیارد دلار بوده است.

سفیر ایران در روسیه گفت: حدود ۲۵۰ میلیارد دلار واردات روسیه است، که ایران در تلاش است، یک چهارم از این میزان را به دست آورد. روسیه به بندر چابهار برای کریدوری خود نیازمند است، که این نیازمندی فرصت چانه زنی اقتصادی ایجاد می‌کند.

جلالی گفت: سفر رئیس جمهور به روسیه رویکرد‌های متفاوتی دارد از جمله این رویکرد‌ها انعقاد قرارداد ۱۵ میلیارد دلاری برای تامین آب شرین کن‌های هسته‌ای است.

طبق گفته جلالی بیشترین صادرات ما به کشور روسیه در حوزه محصولات کشاورزی و از طریق زمین است که در همین راستا بنا بر گفته وزیر اقتصاد جلساتی برای خرید ۲ هزار لوکوموتیو با خط  راه آهن روسیه برگزار شد.

توافق در حوزه تامین مالی با روسیه 

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران روسیه گفت: یکی از موانعی که تجار ایرانی از آن رنج می‌برند مشکلات بانکی و انتقال پول است.

بر همین مبنا وزیر نفت از توافقاتی در حوزه تامین مالی خبر می‌دهد و می‌گوید در حوزه تامین منابع مالی برنامه‌ای از قبل تهیه و به طرف‌های تجاری روسیه تقدیم کرده ایم.

اوجی گفت: در بحث توسعه میادین گازی و نفتی در حوزه‌های پتروشیمی و پالایشی پروژه‌هایی تعریف کرده ایم که قرار است این پروژه‌ها در قالب کارگروه‌های مشترک به نتیجه برسد. در حوزه‌های انرژی، راه، نیرو، کشاورزی و انتقال تکنولوژی توافقاتی صورت گرفته است.

به گفته اوجی ایران دارای دومین ذخایر گازی جهان است و روسیه در برخی از دخایر گازی اول است، بنابراین دو کشور دارای ظرفیت در حوزه انرژی هستند و همچنین در توافقات اخیر اوپک پلاس، روسیه با ایران هم نظر بوده است.

صادرات LNG  از ایران به روسیه 

وزیر نفت گفت: ایران آمادگی برای تجارت گاز از روسیه به آذربایجان و سپس به ایران را دارد همچنین در رابطه با تبدیل گاز به LNG و بحث صادرات LNG تصمیماتی گرفته شد. در حوزه ساخت تجهیزات، انتقال میادین و حفاری چاه از توان شرکت‌های روسی استفاده خواهیم کرد.

 آخرین جزئیات از سفر تیم اقتصادی دولت به روسیه

سطح تبادلات تجاری فعلی ایران با روسیه حدود سه و نیم میلیارد دلار است و طبق آمار گمرک ارزش صادرات کالا‌های ایرانی به روسیه طی ۹ ماه امسال با رشد ۵۸ درصدی به رقم یک میلیارد دلار رسیده است.

روسیه علاوه بر موافقت با عضویت اخیر ایران در پیمان شانگ‌های با توافق تجارت آزاد ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، نیز موافقت کرد و بعد از بحران کریمه روسیه مشتاق به همکاری با ایران شد.

در شش ماه گذشته تفاهم‌نامه‌های تجاری بین ایران و روسیه منعقد شده است. این تفاهم‌نامه‌ها در حوزه‌هایی مانند زیرساخت‌ها، حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، شیلات، ساخت نیروگاه‌های برق آبی، نفت و گاز و بوده است.

میزان قرارداد‌های تجاری بین ایران و روسیه که به مرحله امضا رسیده است به بیش از ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد، روسیه ۸۰۰ میلیارد تجارت با دنیا دارد و ایران با حجم سه میلیارد تجارت سهم ۰.۳ درصدی را به خود اختصاص داده است، اما به گفته مسئولان امکان رسیدن تجارت ایران با روسیه به میزان ۱۰ میلیارد دلار وجود دارد.