واکنش مسکو به حضور ایران در سازمان شانگهای

«بختیار خاکیموف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در سازمان همکاری‌های شانگهای، حضور ایران در این مجموعه را بسیار مفید توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، خاکیموف روز پنجشنبه در نشستی آنلاین گفت: «نظر به بیانیه‌ها و تعهدات دولت قبلی و سخنرانی " ابراهیم رئیسی " رئیس جمهور ایران در این خصوص که ایران آمادگی دارد تمام توانایی‌های بالقوه خود را با سازمان همکاری‌های شانگهای به اشتراک بگذارد، دلایلی جدی وجود دارد که باور داشته باشیم که این [حضور] بسیار مفید خواهد بود».

این دیپلمات ارشد روس افزود: «کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای تصمیمات خود را با تحلیل ترکیبی از تمام مولفه‌ها، اتخاذ کرده‌اند. در این مورد با شرکای خود کاملاً هم‌نظر هستیم».

مسکو: حضور ایران در سازمان شانگهای

خاکیموف تأکید کرد روسیه با توجه به «چشم‌اندازهای مشارکت ایران در چنین فعالیت‌هایی از جمله مبارزه علیه تروریسم، قاچاق مواد مخدر و تلاش برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه و فراتر از آن»، از این حضور حمایت می‌کند.

او در ادامه گفت: «[انگیزه حمایت روسیه] از این درک نشأت می‌گیرد که ایران از یک سو یکی از مشارکت‌کنندگان فعال در پروژه یک کمربند یک جاده و از سوی دیگر [کوریدور] شمال-جنوب است. زیرساخت‌های به‌خوبی توسعه یافته ترابری این امید را ایجاد می‌کند که ایران به طور ملموسی در شکل دهی فضای ترابری مشترک سهیم خواهد بود و امنیت ترابری را تضمین خواهد کرد. ایران همچنین آمادگی ملحق شدن به تلاش‌ها در راستای امنیت غذایی را دارد».

خاکیموف افزود باید «موقعیت جغرافیایی و ژئو استراتژیک ایران و توان بالقوه اقتصادی، سیاسی و دیگر موارد» را در نظر داشت.

این مقام روس در ادامه گفت: «از نظر دیدگاه سیاسی روسیه، ما ایران را همانند افغانستان، یک بخش و قسمتی از فضای سازمان همکاری‌های شانگهای می‌بینیم».

توافق آعاز روند پذیرش عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، هفته گذشته در نشست این سازمان در شهر دوشنبه، به امضا رسید.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در این نشست اعلام کرد، مسکو از آغاز روند پذیرش ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای حمایت می‌کند.