لاوروف: روسیه خواستار گفت‌وگوی سراسری در افغانستان

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) گفت  مسکو طرفدار گفت‌وگوی ملی با مشارکت همه نیروهای سیاسی افغانستان است و از بیانیه اخیر طالبان مبنی بر آمادگی آن‌ها برای چنین گفت‌وگویی استقبال می‌کند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه، لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی پس از گفت‌وگو با «نجلا منقوش» همتای لیبیایی خود اظهار داشت: ما همچنین از بیانیه اخیر طالبان مبنی بر این که آن‌ها خواستار وارد گفت‌وگو شدن با دیگر نیروهای سیاسی در افغانستان هستند استقبال کردیم. قبلاً جلسه‌ای با حضور «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی آشتی ملی با مشارکت «حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان و رهبر حزب اسلامی اعلام شده است. 

لاوروف: روسیه خواستار گفت‌وگوی سراسری در افغانستان

وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که مسکو با این درک پیش می‌رود که همه این نیروها برای مذاکره در راستای منافع مردم افغانستان اعلام آمادگی کرده‌اند و افزود روسیه تمام تلاش خود را برای تشویق گفت‌وگو بین طالبان و دیگر نیروهای سیاسی در این کشور انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که چنین گفت‌و‌گویی منجر به توافق‌های مشخص می شود.

وی همچنین گفت که مسکو آماده است تا مذاکرات موسوم به «قالب مسکو» را درباره افغانستان از سر بگیرد. وی خاطرنشان کرد که علاوه بر نیروهای بین‌الافغانی، هر پنج کشور آسیای مرکزی به علاوه چین، پاکستان، هند، ایران و ایالات متحده در مذاکرات قالب مسکو شرکت کرده‌اند.

لاوروف در این خصوص توضیح داد: ما هنوز هیچ پیشنهاد رسمی ارائه نکرده‌ایم، اما اثربخشی این گروه [در] مذاکرات افغانستان همواره توسط همگان به رسمیت شناخته شده و ما در صورت صلاحدید این آمادگی را داریم که این قالب را از سر بگیریم.

روسیه در آوریل ۲۰۱۷ میزبانی مشاوره‌های قالب مسکو را درباره افغانستان با هدف اعلام شده تسهیل روند آشتی ملی و تامین صلح در این کشور جنگ زده، آغاز کرد. 

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که جبهه مقاومت در برابر طالبان با حضور معاون رئیس‌جمهور سابق افغانستان در دره «پنجشیر» افغانستان متمرکز شده است.

پیش از این، «نیکولای پتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه به روزنامه «ایزوستیا» گفت: هیچ پیش نیازی برای حضور نظامی روسیه در افغانستان وجود ندارد و وضعیت این کشور باید از طریق گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز حل شود.

این مقام امنیتی روسیه افزود مدتی قبل یک قالب مشورت درباره افغانستان در مسکو ایجاد شده و با موفقیت در حال کار است. 

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر طالبان موفق به پیشروی در افغانستان و تصرف شهرهای مهم این کشور شد. گروه طالبان روز یکشنبه وارد کابل شد و دولت اشرف غنی در افغانستان سقوط کرد.