اکنون زمان حذف ارز ترجیحی نیست

امان‌الله حسین‌پور ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ بیان داشت: چند موضوع در مورد ارز ترجیحی وجود دارد. یکی اینکه در ارز 4200 تومانی رانت وجود دارد و کنترل آن برای دولت بسیار سخت است و سو استفاده های فراوانی از آن شده و تاثیر آن چنانی هم روی بازار نداشته است که بخواهیم بگوییم ما این ارز 4200 تومانی را به نهاده ها یا دارو داده ایم و تاثیر بسیار بالایی داشته است.

وی افزود: لذا همه کسانی که امروز صحبت می کنند چه بنده و چه کارشناسان بیرون همه این را قبول دارند که در ارز ترجیحی رانت وجود دارد و تاثیر کمی در بازار داشته است.

*باتوجه به گرانی‌ها اکنون زمان حذف ارز ترجیحی نیست

حسین‌پور تاکید کرد: اما موضوع دوم که بحث سر آن در مجلس زیاد است زمان و روش حذف این ارز است. موضوع زمان در مقطع امروز کشور با توجه به گرانی هایی که در بازار وجود دارد بسیار مهم است. بنده خودم به شخصه اعتقاد دارم با توجه به شرایط هم اکنون زمان حذف ارز ترجیحی نیست.

اکنون زمان حذف ارز ترجیحی نیست

این نماینده مجلس گفت: چرا که حذف ارز ترجیحی فقط در نهاده ها و دارو تاثیر نمی گذارد و این حذف یارانه طبیعتا روی بخش های مختلف کشور از لحاظ روانی تاثیر گذار است. چون بار روانی این کار بالا است مقطع زمانی مناسبی برای انجام این کار نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: مسئله مهم بعدی هم بحث روش حذف کردن ارز 4200 تومانی است. ما تجربه حذف یارانه ها از برخی کالاها را در دولت های قبل داشته ایم. امروز هم می گوییم اگر این یارانه می خواهد حذف شود باید به روشی حذف شود که بار روانی آن کنترل شود. مثلا پله ای یا با شیب حذف بشود و فضای کشور کنترل شود.

حسین‌پور ادامه داد: به عنوان مثال امروز می گویند اگر این ارز حذف شود قیمت مرغ 60 هزار تومان می شود و خیلی ها معتقد هستند که حتی بالاتر از این ها می شود و امکان دارد بیش از دو برابر شود پس با آن مبلغی که می خواهند پرداخت کنند افراد قادر به تهیه مایحتاج خود نمی شود.

وی درانتها یادآورشد: اگر هم مخالفی وجود دارد و در مجلس در بحث است روی اصل موضوع کسی مخالفتی ندارد اما روی زمان و روش آن بحث وجود دارد.