دلیل اصلی ریزش قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال/ بیت‌کوین تا دوسال دیگر ریزشی خواهد بود؟

امید پورمحمود، کارشناس بازار بورس، فارکس و کریپتو در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص وضعیت بازار ارزهای دریجیتال و ریزش‌های اخیر آن می‌گوید: اگر بخواهیم وضعیت بازار کریپتو را از لحاظ فاندامنتالی بررسی کنیم یک بخشی از این ریزش اخیر به دلیل تریپیرینگ آمریکا بود.  یعنی آن موضوعی که بخاطر شیوع کرونا دولت آمریکا نرخ بهره را کاهش داد تا از صنایع حمایت کند.

وی افزود: با توجه به اینکه بیکاری ناشی از کرونا در آمریکا کاهش پیدا کرده است دولت برای جلوگیری از ایجاد تورم سعی می کند که موضوع تیریپیرینگ را اجرا کند و حمایت دولتی را از صنایع کمتر می کند که این موضوع باعث قدرت گرفتن دلار می شود.

پورمحمود تصریح کرد که قدرت گرفتن دلار در بازارهای جهانی نیز موجب ریزش بازارهای موازی مثل طلا و ارز دیجیتال می شود. موضوع دیگر بحث درگیری های اخیر روسیه و اوکراین است و ممنوعیت هایی که روسیه برای ارزهای دیجیتال وضع می کند.

این کارشناس اضافه‌کرد: از لحاظ تکنیکالی هم یک الگوی سر وشانه ای وجود دارد که بیت کوین تشکیل داده بود. آن الگو در حال تکمیل شدن است و من احتمال ریزش بیت کوین تا 30 هزار دلار را می دادم که البته تحلیل های دیگری وجود داشت که انتهای ریز را روی 19 هزار دلار می دانستند.

وی یادآورشد که قطعا بسیاری از مردم ما هم مثل دیگر بازارها، روی سقف این بازار وارد شدند و فقط درحالتی که نقدینگی داشته باشند تا بتوانند در قیمت های پایین تر ورود کنند، ضررهایشان قابل جبران است و اگر بیت کوین یک یا دو هفته دیگه زیر عدد 35 هزار دلار قرار بگیرد بازگشت این بازار به بالا یکسال تا دوسال زمان میبرد.

*ریزش بازار ارزهای دیجیتال ارتباطی به بورس ایران ندارد

پورمحمود با بیان اینکه ریزش بازار کریپتو ارتباطی به بازار بورس ایران ندارد می‌گوید: البته در کشور به عنوان یک بازار موازی می توان به این بازار نگاه کرد و ممکن است با ریزش بازار کریپتو این سرمایه ها به بازار بورس برگردند. هرچند موضوع بورس خیلی مفصل تر و وخیم تر از بازار ارزهای دیجیتال است.

تحلیل بازار بورس و فارکس تاکید کرد: اما در مورد بازار بورس خودمان مطمئنا تصمیمات خلق الساعه ای که دولت برای بازار سرمایه دارد. مثل قرار دادن مالیات بر عایدی درآمد، مالیات بر صادرات شرکت های اوره ساز و اتفاقاتی که بابت فروش اوراق قرضه می افتد باعث خروج نقدینگی از بازار بورس شده است و نگرانی که برای شرکت ها به وجود آمده باعث شده تا حاشیه سودشان کاهش داشته باشد و قطعا استقبال مردم به این شرکت ها کم می شود.

دلیل اصلی ریزش قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال/ بیت‌کوین تا دوسال دیگر ریزشی خواهد بود؟

پورمحمود درانتها در مورد شاخص کل نیز گفت که برای این شاخص از لحاظ تکنیکالی کف یک میلیون و دویست و ده تا پانزده هزار واحدی متصور و امیدوار هستیم از آنجا بازار برگردد و موضوع دیگری که قطعا مهم است بحث فاند مذاکرات برجام است که باید ببینیم به چه صورت رقم میخورد. هرچه زدتر تکلیف مذاکرات مشخص شود بهتر است و بالاتکلیفی از بازار خارج می شود.