۷۰ درصد از زوج‌های جدید مجبور به اجاره مسکن هستند

محمد حمید زاده ، با اشاره به آغاز فصل اجاره گفت: متاسفانه اخبار رسیده از بازار اجاره‌بها در فصل پیش‌رو برای مستاجران بسیار نگران‌کننده است و بسیاری از صاحبخانه‌ها خواستار افزایش هزینه رهن و اجاره‌بها را داشته‌اند.

حمید زاده در بیان دلایل عدم توقف رشد قیمت اجاره‌بها در سال‌های اخیر گفت: با توجه به اینکه تقاضای بازار اجاره فارغ از اجاره واحدهای مسکونی که برای کارهای تجاری انجام می‌شود، تقاضای واقعی و موثری در اقتصاد است، لذا تحلیل عرضه و تقاضا در این بازار می‌تواند پاسخ دلایل رشد نجومی اجاره‌بها باشد.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: اگر روند عرضه واحدهای مسکونی را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که رکود ساخت در کنار عملکرد ضعیف دستگاه‌های دولت در روند اخذ مالیات بر خانه‌های خالی سبب شده تا عرضه پاسخگوی تقاضا نباشد.

*70 درصد تقاضای جدید بازار مسکن اجاره نشین‌ می‌شوند

وی گفت: در حال حاضر بیش از 70 درصد تقاضای جدید بازار مسکن شامل زوج‌های جوان در خرید و ساخت خانه ناتوان هستند و با استفاده از اجاره مسکن نیاز اساسی خود را پوشش می‌دهند.

۷۰ درصد از زوج‌های جدید مجبور به اجاره مسکن هستند

حمید زاده تاکید کرد: اگر دولت فکر کند که می‌شود با سازوکارهای کوتاه مدت نظیر وام ودیعه یا ایجاد سقف اجاره بها آن هم بدون نظارت کافی و ضمانت اجرایی بازار اجاره را کنترل کرد، سخت در اشتباه است.

این کارشناس مسکن در پایان تاکید کرد: طبیعتا رویکرد دولت مردمی حمایت از مردم است و این حمایت باید با سرعت گرفتن واقعی ساخت نهضت ملی مسکن فارغ از آمارسازی‌ها در کنار استفاده از ابزارهای موثر در بازار اجاره نمود پیدا کند.