بغداد تا دو روز آینده پول گاز ایران را می‌دهد

وزارت برق عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد که بدهی عراق به ایران که از سال 2020 باقی مانده طی دو روز آینده پرداخت خواهد شد.

وزارت نیروی عراق همچنین از نقش دولت و پارلمان این کشور در حمایت از وزارت نیرو در این پرونده قدردانی کرد.

«احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق به خبرگزاری رسمی این کشور گفت: « وزارت برق بارها به دولت، پارلمان و افکار عمومی بر ضرورت پرداخت بدهی گاز ایران از سال 2020 که به دلیل عدم تصویب بودجه به تعویق افتاده بود،‌ یادآوری کرده بود».

بغداد تا دو روز آینده پول گاز ایران را می‌دهد

وی اضافه کرد: «امروز ما اعلام می‌کنیم که طی دو روز تمامی بدهی‌های سال یاد شده پرداخت می‌شود تا مانع از کاهش گاز صادراتی از ایران به عراق شویم».

احمد موسی افزود: «مشکل بدهی گاز از دولت‌های قبلی متراکم شده و دولت کنونی تلاش کرد تا این مشکل را از طریق گرفتن وام حل کرده و بدهی ایران را پرداخت کند».

سخنگوی وزارت برق عراق گفت: «این وزارتخانه از نخست وزیر به دلیل توجه و نظارت مستقیم و همچنین پارلمان به دلیل درک کردن نیازهای وزارت برق و فراهم کردن آن در راستای موفق شدن طرح‌های وزارت برق، قدردانی می‌کند».

پارلمان عراق، چهارشنبه گذشته متن پیشنهادی قانونی موسوم به «حمایت فوق‌العاده از امنیت غذایی و توسعه» را تصویب کرد.

در حالی کلیات بودجه کشور عراق در سایه عدم تشکیل دولت جدید تعیین نشده است، تصویب این قانون به عراق این امکان را می‌دهد که بدهی‌های خود به‌ویژه در زمینه برق و امنیت غذایی را پرداخت کند.

طبق این قانون عراق این امکان را خواهد یافت تا بدهی‌های گازی ایران را پرداخت نماید.

پیشتر، احمد موسی سخنگوی وزارت برق عراق گفته بود که میزان دقیق بدهی برقی این کشور به ایران معادل ۱ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار است.

موسی پیش از این هشدار داده بود که «قطع شدن گاز ایران، بر روی عراق تأثیر خواهد گذاشت زیرا برق کشور تا حدود ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ مگاوات متکی به گاز ایران است و توقف گاز به معنای توقف یک سوم شبکه برق کشور خواهد بود.»