خبرهای خوش وزیر راه درباره مسکن ملی

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، ظهر امروز در مراسم کلنگ‌زنی طرح مسکن ملی اصفهان در بهارستان اظهار کرد: ما در سطح کشور و بر اساس نیازهای مردم و قانون جهش تولید مسکن باید پشتیبانی‌های لازم را فراهم کنیم و مساعدت‌هایی از سمت بانک‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: زمین هم از موضوعات مهمی است که اگر نباشد مسکنی ساخته نخواهد شد؛ بعد از آن طراحی شهری و شهرسازی این زمین‌ها و بالاخره انتخاب افرادی است که ثبت‌نام کردند؛ این اقدامات انجام شد و تاکنون در سامانه نظارت تولید مسکن ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند که ممکن است یک میلیون نفر از آن‌ها پالایش شوند و بقیه جزو افرادی هستند که باید برای آن‌ها مسکن بسازیم.

قاسمی با اشاره به مسکن مهر و تفاوت آن با طرح ملی مسکن گفت: در نهضت ملی مسکن زمین باید به صورت ۹۹ ساله و به نوعی رایگان در اختیار همه مردم قرار گیرد، در صورتی که این تعهد در مسکن مهر نبود؛ نکته بعدی این است که ما باید بتوانیم سهم هر استان را در نهضت ملی مسکن مشخص کنیم که این انجام شده و در سامانه ما هم ثبت شده است.

خبرهای خوش وزیر راه درباره مسکن ملی

وزیر راه و شهرسازی افزود: تا به امروز یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی را در مرحله خاکبرداری تا دیگر مراحل در دست اقدام داریم و تا شهریور ۱۰۰ هزار واحد تحویل خواهد شد و این حجم از کار در چند ماه گذشته صورت گرفته که البته این را کافی نمی‌دانیم و باید سریعا به سقف ۲ میلیون واحد در سراسر کشور برسیم تا بتوانیم تعهدات خود را در ۲ بخش ۲ میلیونی، تا پایان دولت  انجام دهیم که این جزو برنامه‌های ماست.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک ۷۰ درصد زمین‌ها برای ۴ میلیون مسکن در کل کشور در بانک زمین ما ثبت شده و در حال حاضر آماده بارگذاری است؛ در مورد بقیه زمین‌های مورد نیاز نیز همه دوستان در تلاش هستند تا در کمیسیون ماده ۵ یا در شورای برنامه‌ریزی استان یا شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برای ۴ میلیون مسکن زمین‌ها را تعیین تکلیف کنیم که امیدواریم به زودی این اتفاق بیفتد.

قاسمی با اشاره به مشکلات جمعیتی در اصفهان یادآور شد: مشکلات مربوط به زمین هم بخش دیگری از معضلات اصفهان است که البته ۶۰ تا ۷۰ درصد از زمین‌های مورد نیاز فراهم شده است، ولی باید هرچه زودتر همه زمین‌های مورد نیاز را تهیه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلاتی که انبوه‌سازان مسکن در کل کشور دارند، اظهار کرد:  اشتغال در حوزه مسکن، پیشران اقتصاد کشور می‌تواند باشد؛ بنابراین برنامه ما این است که هرچه سریعتر مجموعه ۲ میلیون واحد مسکونی را به زودی به فاز عملیاتی ببریم که البته یک میلیون و ۳۵۸ هزار واحد را در کل کشور شروع کرده‌ و در حال ساخت داریم.

وی با اشاره به ظرفیت ۲۰ هزار واحدی مسکن ملی بهارستان بیان کرد: در اداره کل راه و شهرسازی استان باید هرچه سریع‌تر با تعدادی انبوه‌ساز توافق شود تا بیایند و کل زمین را با هم شروع کنند؛ یک بخشی از اقداماتی هم که در نهضت ملی مسکن در دستور کار داریم این است که بخش خصوصی را به کار بگیریم یعنی خود مالکی.

قاسمی یادآور شد: در حال حاضر ۲۰۰ هزار واحد خود مالکی در حال ساخت داریم و وام هم به آن‌ها تعلق گرفته و از مزیت‌های نهضت ملی مسکن مثل معافیت مالیاتی هم بهره‌منده شده‌اند و خودشان در حال ساخت هستند و تعهدی که به ما داده‌اند این است که طی یک سال و نیم آن‌ها را تکمیل کنند.

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ما حدود ۴۰ شهر جدید را در کل کشور شناسایی کرده‌ایم که تعدادی از آن‌ها در دولت باید مصوبه بگیرد و همچنین تعدادی شهرک جدید هم مورد شناسایی قرار گرفته است؛ در بعضی از استان‌ها مثل استان‌های شمالی و کوهستانی که مشکل زمین داریم، ساخت شهر جدید و شهرک جدید را شروع کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: کسی هم که مثلا ۱۰۰ یا ۲۰۰ هکتار زمین هم داشته باشد می‌تواند بیاید و از ما مجوز شهرک جدید بگیرد که از این نمونه کارها را در سطح کشور شروع کرده‌ایم؛ به دنبال این هستیم که بخشی از این شهرک‌های جدید را بخش خصوصی بسازند.