بررسی تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز و تأثیر آن در ساختمان سازی

یونولیت‌ها به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد در صنایع مختلف خصوصاً ساختمان‌سازی و بسته‌بندی شناخته می‌شوند و به واسطه ویژگی‌های منحصربه‌فردی همچون وزن پایین، قابلیت بازیافت، حمل و نقل ساده، طول عمر بالا، مقاومت فشاری عالی، قابلیت بازیافت و مقاومت در برابر رطوبت و ... محبوبیت بالایی پیدا کرده‌اند. یونولیت‌ها امروزه به عنوان بهترین جایگزین برای مصالح سنتی همچون بلوک‌های سفالی، بلوک‌های سیمانی، دیوارها و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌توانند کمک زیادی به کاهش وزن سازه و افزایش سرعت ساخت‌وساز بکنند.

 

یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات یونولیت‌ها مقاومت پایین آنها در برابر آتش است. همین امر باعث شده که امروز یونولیت‌ها به دو شکل قابل اشتعال و کند سوز تولید شوند و هر کدام از آنها می‌توانند کاربردهای مختلفی داشته باشند. در ادامه مطلب به بررسی تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز و همچنین تأثیر آنها در صنعت ساختمان‌سازی پرداخته خواهد شد.

یونولیت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یونولیت در اصل یک ماده متخلخل سفیدرنگ و خنثی است که هیچگونه واکنش شیمیایی انجام نمی‌دهد و با نام‌های دیگری مانند آکاسیف، استایروفوم، پلاستوفوم و پلی استایرن انبساطی نیز شناخته می‌شود. یونولیت از نوعی پلاستیک ساخته می‌شود که خود از استایرن مونومر به دست می‌آید. در حقیقت دانه‌های استایرن توسط بخار آب منبسط شده و به دانه‌های گرانول تبدیل شده و تحت فشار به انواع یونولیت با دانسیته‌های مختلف تبدیل می‌شوند.

یونولیت اولین بار در سال 1839 توسط دانشمندی به نام ادوارد سیمون به شکلی تصادفی کشف شد اما توسط یک شرکت آلمانی به تولید انبوه رسید و امروزه کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارد. از جمله رایج‌ترین کاربردهای یونولیت‌ها می‌توان به مواردی همچون استفاده در صنعت ساختمان‌سازی، استفاده در صنعت بسته‌بندی، صنعت لوازم‌خانگی، مجسمه‌سازی، تولید لوازم‌تحریر، صنعت غذا و دارو، صنعت پزشکی، صنایع شیمیایی و ... اشاره کرد.

انواع یونولیت‌ها

همان‌طور که گفته شد امروزه یونولیت‌ها می‌توانند بر اساس فاکتورها و پارامترهای مختلفی دسته‌بندی شوند که مهم‌ترین آنها میزان دانسیته، ابعاد و اندازه‌ها، ساختار و کاربردها و ... دسته‌بندی شوند و کاربردهای متفاوتی داشته باشند. یونولیت‌ها از نظر مقاومت در برابر آتش‌سوزی و اشتعال‌پذیری نیز می‌توانند به دو دسته اصلی شامل یونولیت‌های کندسوز و یونولیت‌های بسوز تقسیم شوند. در سال‌های گذشته یونولیت‌ها در برابر آتش مقاومت بسیار کمی داشتند و این به بزرگ‌ترین نقطه ضعف آنها تبدیل شده بود اما امروزه و با اضافه کردن افزودنی‌های مختلف و استفاده از تجهیزات مدرن نوع خاصی از آنها به نام یونولیت کندسوز تولید می‌شود که می‌تواند مقاومت مناسبی در برابر آتشسوزی داشته باشد.

مشکل عدم مقاومت یونولیت در برابر آتش در سال‌های اخیر مشکلات متعددی در ساختمان‌های مختلف ایجاد کرده است چرا که این مواد بر پایه محصولات نفتی و پتروشیمی تولید می‌شوند و اگر دچار حریق شوند می‌توانند باعث ایجاد خسارت‌های متعددی شوند. تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز در حقیقت تفاوت در میزان مقاومت آنها در برابر آتش است و یونولیت‌های کندسوز می‌توانند حدوداً 20 دقیقه در برابر آتش مقاومت داشته باشند در حالی که یونولیت‌های معمولی مقاومت بسیار کمتری دارند.

مهم‌ترین تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز

همان‌طور که گفته شد یونولیت‌های کندسور و بسوز می‌توانند در میزان مقاومت در برابر آتش باهم متفاوت باشند اما در حقیقت اصلی‌ترین تفاوت این یونولیت‌ها در نوع مواد اولیه‌ای است که در تولید آنها استفاده می‌شوند. مواد اولیه‌ای که در تولید انواع یونولیت‌های کندسوز استفاده می‌شوند می‌توانند در برابر آتش و حرارت مقاومت بالایی داشته باشند. مواد اولیه یونولیت‌های معمولی مقاومت کمتری در برابر آتش دارند.

همچنین یونولیت‌های کندسوز یکی ویژگی مثبت دیگر دارند و زمانی که از منبع آتش دور می‌شوند به سرعت و به صورت خودبه خود خاموش می‌شوند در حالی که یونولیت‌های معمولی حتی با دور شدن از منبع آتش همچنان شعله‌ور شده و می‌سوزند. در اصل یونولیت کندسوز اجازه گسترش بیشتر شعله‌های آتش را نمی‌دهد اما شعله‌های یونولیت بسوز می‌تواند به سرعت توسعه پیدا کند.

یونولیت‌های کندسوز همچنین به سبب داشت ویژگی‌های منحصربه‌فرد و مواد اولیه خاص می‌توانند در کاهش مصرف انرژی‌های مختلف تأثیر و نقش ویژه‌ای داشته باشند و خاصیت عایق بسیار بهتری در مقایسه با یونولیت‌های عادی دارند.

ویژگی‌های اصلی یونولیت‌ کندسوز

یونولیت‌ها در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی می‌توانند ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی داشته باشند که مهم‌ترین آنها طول عمر بالا، وزن پایین، حمل و نقل و نصب ساده، مقاومت عالی در برابر رطوبت، فشار و ضربه و ... داشته باشند اما یونولیت‌های کندسوز می‌توانند ویژگی‌های خاص‌تر و ویژه‌تری نیز داشته باشند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • این یونولیت‌ها از کیفیت پخت بالاتر و بهتری برخوردارند و تمامی مراحل پخت و تولید آنها به صورت مکانیزه و توسط دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن انجام می‌شود. این یونولیت‌ها همچنین از مواد اولیه بسیار باکیفیتی تولید می‌شوند و در تولید آنها از مواد بازیافتی استفاده نمی‌شود در حالی که ممکن است در یونولیت‌های عادی از مواد بازیافتی نیز استفاده شود.
  • یونولیت کندسوز دارای ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی بهتری است و می‌تواند در برابر نفوذ آب مقاومت بیشتری داشته باشد، در برابر خوردگی بسیار مقاوم‌تر است، در برابر فشار و ضربه مقاومت بالایی دارد و می‌تواند حرارت بالایی را تحمل کند.
  • این یونولیت‌ها معمولاً قیمت بالاتری از یونولیت‌های معمولی دارند.
  • یونولیت کندسوز از استانداردهای بین‌المللی و اجباری برخوردارند و توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن تائید می‌شوند.
  • این یونولیت‌ها می‌توانند چندین برابر از یونولیت‌های معمولی مقاوم‌تر باشند و در برابر حرارت بیشتر دوام بیاورند.
  • برخلاف یونولیت‌های معمولی که ممکن است با دانسیته‌های مختلفی تولید شوند این یونولیت‌ها از دانسیته‎های استاندارد برخوردارند.

2

تأثیرات یونولیت‌ها بر ساختمان‌سازی

هرچند که یونولیت‌ها کاربردهای متعددی در صنایع مختلف دارند اما در حقیقت مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربرد آنها در صنعت ساختمان‌سازی است و از زمانی که به تولید انبوه رسیده‌اند انقلاب و تحول بزرگی در این صنعت ایجاد کرده‌اند. یونولیت‌های مختلف می‌توانند در بخش‌های مختلفی از ساختمان مانند دیوارها، کف و سقف، درب و پنجره، عایق‌کاری و ... استفاده شوند. از جمله مهم‌ترین کاربردها و تأثیرات یونولیت‌ها در صنعت ساختمان‌سازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این مواد می‌توانند به عنوان عایق صوت، حرارت و رطوبت استفاده شوند و در کاهش مصرف انرژی‌ها و افزایش آسایش افراد نقش ویژه‌ای داشته باشند.
  • یونولیت‌ها جایگزین بسیاری از مصالح سنتی ساختمانی هستند و می‌توانند در کاهش مصرف مصالحی همچون گچ، سیمان، آرماتور، بتن و ... نقش پررنگی ایفا کنند.
  • این ماده می‌تواند در کاهش وزن کلی ساختمان مؤثر باشد و باعث افزایش ایمنی مقاومت در برابر زلزله شود.
  • استفاده از این ماده می‌تواند در کاهش هزینه‌ها مؤثر باشد و باعث افزایش سرعت ساخت‌وساز پروژه‌های ساختمانی شود.
  • مشکلاتی همچون آتشسوزی، رطوبت، آلودگی صوتی و ... در ساختمان‌هایی که از یونولیت استفاده کرده‌اند کمتر است و میزان ضایعات مصالح ساختمانی کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

بهترین یونولیت‌های کندسوز

امروزه بسیاری از شرکت‌ها در تولید انواع یونولیت‌ها فعالیت می‌کنند و تنوع و تعدد محصولات در بازار بسیار زیاد است. بسیاری از تولیدکننده‌های یونولیت کندسوز ادعا می‌کنند که یونولیت‌هایی با قابلیت عدم اشتعال‌پذیری تولید می‌کنند در حالی که این ادعا کذب است و یونولیت‌های کندسوز فقط مقاومت بیشتری در برابر حرارت و آتش دارند و نمی‌توانند کاملاً نسوز باشند. شرکت مادفوم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین شرکت‌های تولید یونولیت شناخته می‌شود که انواع مختلفی از یونولیت‌های معمولی و کندسوز را به بازار عرضه می‌کند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یونولیت‌های کندسوز مادفوم می‌توان به موارد زیر اشاره داشت

  • این یونولیت‌ها از ابعاد و اندازه‌های بزرگ‌تری در مقایسه با محصولات برندهای دیگر برخوردار است.
  • مواد اولیه یونولیت‌های مادفوم از کیفیت بالایی برخوردار بوده و هیچگونه مواد ناخالصی ندارد.
  • محصولات مادفوم از استانداردهای بین‌المللی برخوردار است.
  • کیفیت پخت این یونولیت‌ها بسیار خوب بوده و تمامی مراحل آن به صورت مکانیزه و اتوماتیک انجام می‌شود.
  • این یونولیت‌ها می‌توانند به صورت سفارشی و در اندازه‌های دلخواه مشتریان تولید شوند.
  • این یونولیت‌ها هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کنند و از نظر بهداشتی کاملاً استاندارد هستند.

3

جمع‌بندی پایانی

یونولیت‌ها به عنوان یکی از کاربردی‌ترین مواد در صنایع مختلف خصوصاً صنعت ساختمان‌سازی شناخته می‌شوند که می‌توانند مزایا و معایب منحصربه‌فردی داشته باشند. این مواد به سبب ویژگی‌هایی که دارند جایگزین بسیاری از مصالح سنتی شده و می‌توانند در کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت ساخت‌وساز، کاهش مصرف انرژی، افزایش ایمنی و ... مؤثر باشند. یونولیت‌ها از نظر میزان مقاومت در برابر حرارت به دو دسته یونولیت‌های کندسوز و بسوز تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت یونولیت کندسوز و بسوز میزان مقاومت آنها در برابر آتش، نوع مواد اولیه و کیفیت پخت آنها است هرچند که از نظر قیمت، دانسیته، ابعاد و ... نیز می‌توانند تفاوت‌های خاصی داشته باشند.