آزاد شدن واردات خودرو صرفا یک گفتاردرمانی بوده است/ چرا هنوز بعد از دوماه واردات خودرو انجام نشده است؟

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با «افکارنیوز» به بحث واردات خودرو که دوماهی است از سوی دولت مطرح می شود اشاره و تشریح کرد: یک نکته بسیار جالبی که در مورد واردات خودرو وجود دارد این است که نزدیک به دو ماه است که دولت اعلام کرده است واردات خودرو آزاد است و هنوز بعد از دوماه آیین نامه نهایی واردات اعلام نشده است. 

وی افزود: هنوز حتی مشخص نشده است که قرار است خودروها با چه تعرفه هایی وارد شوند، چه سقف قیمتی و حجم موتور برای واردات مجاز است. هیچ کدام از این مولفه ها هنوز شفاف نشده است و دولت صرفا گفته است واردات خودرو را آزاد می کنیم. 

صدرایی بیان می کند: شرایط فعلی نشان می دهد که گویا دولت خواسته از طریق گفتار درمانی تاحدودی بازار را کنترل کند و این خبر را به جامعه تزریق و القا کند که واردات خودرو آزاد شد و خیالتان راحت باشد! اما این مسئله چه زمانی عملی و آیین نامه اش عملی می شود؟ چه برندهایی وارد خواهد شد؟ مشخص کردن این پروسیه طولانی دارد که مسئولان مربوطه بای زیرساخت ها را فراهم کنند.

*واردات زمانی تاثیرگذار است که در حجم انبوه انجام شود و تمام جزئیاتش مشخص باشد

او ادامه داد: با این اوصاف واردات زمانی تاثیرگذار است که واردات در حجم انبوه نسبت به تقاضا وارد می شود. به طورمثال کل تقاضا برای خودرو در یک کشور 300 هزار عدد است و اگر 50 هزار خودرو وارد کنند واردات انبوه تلقی می شود. درکشور دیگری تقاضا 5 میلیون خودرو است که اگر 200 هزار خودرو نیز وارد شود واردات انبوه حساب نمی شود.

کارشناس صنعت خودرو گفت: اما در بازاری مانند بازار خودرو ی ایران که بین 1 تا 1.5 میلیون تقاضا برای خودرو وجود دارد، باتوجه به ظرفیت ارزی کشور باید دست کم 100 هزار خودرو وارد شود تا تاثیر ملموسی در بازار بگذارد. 

وی عنوان کرد: برای شرح بهتر این مسئله به گذشته نزدیک گریزی می زنم. به طورمثال ما در سال 1396 حدود 60 هزار خودرو وارد کردیم. یعنی درسال های بعد از برجام طی سال های 94 الی 96 هرسال بین 60 الی 70 هزار خودرو وارد کشور کردیم که در مقیاس جامعه ایران لوکس و درم قیاس جهانی جزء خودروهای کلاس متوسط بودند.

صدرایی خاطرنشان کرد: بنابراین دولت که هنوز اقدام جدی از خود نشان نداده است و روز گذشته قرار بود که آیین نامه واردات را اعلام کنند اما واردات خودرو نمی تواند یک تنه مشکلات صنعت خودروسازی کشور را حل کند. اکنون از یک طرف دولت می گوید واردات خودرو آزاد است اگر بر تولیدات داخل اثر نگذارد و ازطرف دیگر می گوید می خواهیم برای ایجاد رقابت انجام دهیم و ازسوی دیگر تاکید می کند که واردات باید برای پر کردن خلا نیازهای داخلی که خودروسازان خودمان نمی توانند پر کنند، انجام شود.

او عنوان کرد: یعنی اکنون واردات با پارادوکس های مختلفی روبروست و زمانی می تواند تاثیرگذاری یا عدم تاثیرگذاری واردات را سنجید که؛ 1. ما اکنون تحریم هستیم و نمی توانیم از شرکت های مادر به صورت انبوه خودرو خریداری کنیم و مجبور هستیم از کشورهای اطراف خودروهای وارداتی مورد نیازمان را به صورت تقسیم شده خریداری کنیم و در مقاطع زمانی مختلف وارد کشور کنیم. بنابراین چنین مسئله ای اجازه واردات انبوه به ما نمی دهد.

آزاد شدن واردات خودرو صرفا یک گفتاردرمانی بوده است/ چرا هنوز بعد از دوماه واردات خودرو انجام نشده است؟

صدرایی درانتها یادآورشد: با این حال فرض کنید از کشوری مانند هند، خودروهای تویوتا، هیوندا، رنو و ... را وارد کنیم. سوال این است که چه تعداد می خواهیم وارد کنیم و با چه شرایطی و تعرفه ها و سقف قیمت کذاری ها چقدر است. این مسائل باید مشخص شود تا بدانیم واردات می تواند کارآمد باشد یاخیر. اما متاسفانه تاکنون چنین مواردی اعلام و مشخص نشده است. با این حال من موافق واردات هستم اما اینکه اکنون هنوز دو ماه است دولت مشخص نکرده است برای کارشناسان نگرانی ایجاد کرده است.