خبرهای خوشی از مراودات بانکی ایران و روسیه در راه است

محمدرضا پورابراهیمی عصر امروز در آیین اختتامیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان اظهار داشت: در حالی حدود 10 سال قبل در کرمان مواد معدنی خام را صادر می‌کردیم که امروز شرکت گل‌گهر 24 میلیون تن کنستانتره و 18 میلیون تن گندله تولید می‌کند.

وی بیان داشت: 7 میلیون تن فولاد نیز در استان کرمان برنامه‌ریزی شده و به‌سرعت چرخه‌های فولادی در این خطه جلو می‌رود و استانی که یک کیلو فولاد تولید نمی‌کرد به یکی از قطب‌های فولاد کشور تبدیل شده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: 150 میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس با 25 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به کرمان آمده است و بزرگترین کنسرسیوم بانکی با حضور 10 بانک را تشکیل دادیم و 3 هزار میلیارد تومان منابع مالی به پروژه انتقال آب تزریق کردیم تا مشکلات برطرف شود.

پورابراهیمی اضافه کرد: تمام کارهایی که در حوزه معدن استان کرمان شده فقط آغازی برای اجرای پروژه‌های بزرگتر است، زیرا ذخایر مس 17 میلیارد تن برای فعالیت‌های تولیدی داریم که رتبه پنجم جهان را داریم اما در زمینه تولید مس کاتد رتبه 20 را داریم که زیبنده استان کرمان نیست.

خبرهای خوشی از مراودات بانکی ایران و روسیه در راه است

وی اظهار داشت: در صنعت مس استان کرمان شرایط برای سرمایه‌گذاری فراهم است و سود 70 میلیاردی شرکت مس در سه سال گذشته 20 برابر شده و به یک هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: 10 درصد بهره‌برداری از معادن استان شکل گرفته و برای 90 درصد پهنه‌های معدنی ما هنوز عملیات اکتشافی انجام نشده است.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: ایران با وجود همه فشارهایی که آمریکایی‌ها گذاشته‌اند رتبه 16 علم و دانش جهان را دارد و باید سرمایه گذاری‌های موجود که بلااستفاده هستند را فعال کرد.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و 770 واحد دارای پروانه بهره‌برداری در استان کرمان داریم، اضافه کرد: از این تعداد حدود 15 درصد تعطیل هستند، حدود 30 درصد با 20 درصد ظرفیت کار می‌کنند، 25 درصد بین 20 تا 50 درصد و بقیه بین 70 تا 100 درصد فعال هستند و 10 درصد 100 درصد فعالیت می‌کنند.

پورابراهیمی عنوان کرد: واحدهای نیمه فعال و تعطیل استان کرمان مورد ارزیابی قرار گیرند تا بتوانیم از این ظرفیت در حوزه سرمایه‌گذاری بهره ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه فشار اقتصادی بر جمهوری اسلامی به کمترین میزان رسیده است و اثری ندارد، تصریح کرد: ایران برای دور زدن تحریم‌ها مسیر جدیدی یافته است.

این نماینده مجلس با تایید این موضوع که تحریم‌ها اثرگذار بوده است، ابراز داشت: هنر ما در کشور این است که اثر تحریم را به حداقل ممکن برسانیم و آینده اقتصاد کشور را با وجود همه مشکلات و گرفتاری‌ها خوب پیش‌بینی می‌کنیم.

پورابراهیمی از مذاکرات فشرده خود و همراهانش با رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و معاونان نخست وزیر روسیه طی روزهای گذشته سخن به‌میان آورد و اضافه کرد: خبرهای خوشی در مسائل و تصمیمات اقتصادی داریم و خبرهای خوبی برای مراودات بانکی بین دو کشور داریم و رئیس جمهور روسیه در آینده نزدیک به ایران سفر می‌کند.

وی اظهار داشت: مسیر حرکت اقتصاد ایران و نگاه راهبردی در اقتصاد ایران با اراده‌هایی که وجود دارد با وضعیت بهتری در آینده روبه‌رو می شود و در حالی سه سال تراز تجاری کشور منفی بود که امسال مثبت شده است.