چه عواملی بر کیفیت میلگرد ساده تاثیرگذار است؟

میلگرد ساده مهم‌ترین متریال خامی است که صنایع مختلف تولید قطعات، ابزارآلات و سازه‌های صنعتی از آن استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه کیفیت محصول نهایی این صنایع ارتباط مستقیم با کیفیت میلگرد ساده مصرفی آنها دارد، در این مطلب قصد داریم درباره عوامل مؤثر بر کیفیت میلگرد ساده صنعتی، نحوه تشخیص میلگرد مرغوب و بهترین کارخانه تولید کننده این محصول صحبت کنیم.

اگر شما نیز از مصرف کنندگان میلگردهای ساده صنعتی هستید، بدون شک محتوای این مقاله می‌تواند برای خرید میلگرد باکیفیت و مرغوب به شما کمک کند. پس فرصت را از دست ندهید و تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

چه عواملی بر کیفیت میلگرد ساده تاثیرگذار است؟

میلگرد ساده صنعتی یا میلگرد نرم (خام)

برخلاف میلگردهای آجدار و شناخته شده بازار، دسته دیگری از میلگردها هستند که سطح آنها کاملاً صاف و فاقد آج است، به این مقاطع فولادی «میلگرد ساده صنعتی» گفته می‌شود. سطح مقطع میلگرد ساده دایره‌ای شکل و طول آن به طور معمول 6 متر یا 12 متر است. ضخامت این محصول با توجه به کارخانه تولید کننده متفاوت و بین 8 تا 200 میلی متر متغیر است.

براساس استاندارد میلگرد ایران به میلگرد ساده A1 گفته می‌شود. میلگرد A1 دارای تنش جاری ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع، تنش گسیختگی ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۲۵ درصد است. از مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد ساده صنعتی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انعطاف پذیری بالا، نرم و خوش تراش بودن
  • داشتن خاصیت فرم پذیری و ارتجاعی بودن
  • استحکام کششی بالا در حرارت دهی، فرم دهی و آلیاژ کاری
  • خاصیت جوش پذیری در فرایند جوشکاری و اتصال قطعات فولادی

 

کدام صنایع از میلگردهای ساده صنعتی استفاده می‌کنند؟

همان طور که در ابتدای مطلب گفتیم، صنایع مختلفی از میلگرد نرم یا خام برای تولید محصولات خود استفاده می‌کنند. این صنایع خرید میلگرد ساده را به دلیل بافت نرم و خوش تراش بودن و همچنین استحکام کششی بالا به هر متریال اولیه دیگری ترجیح می‌دهند. گروه اول، کارخانه‌های قطعه سازی هستند که برای تولید قطعات خودرو، ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی، قطعات داخلی دستگاه‌های صنعتی و... میلگرد ساده مصرف می‌کنند. سایر صنایع عبارت‌اند از:

  • صنایع پیچ و مهره سازی (تولید پیچ، پرچ، میخ و اتصالات صنعتی)
  • صنایع تولید کننده بولت و رولبولت‌های صنعتی و ساختمانی
  • صنایع تولید لولا درب‌های ضد سرقت و درب‌های ورودی
  • تولید قطعات صنعتی و ادوات کشاورزی
  • کارگاه‌های تولید الکترودهای جوشکاری
  • کارگاه‌های تولید پین‌های صنعتی
  • کارگاه‌های تولید پیچ متری

چه عواملی بر کیفیت میلگرد ساده تاثیرگذار است؟

 

4 شاخص مهم و تأثیرگذار در کیفیت میلگردهای ساده

برای تشخیص کیفیت و مرغوبیت میلگرد ساده و اغلب میلگردهای موجود در بازار 3 شاخص مهم و تأثیرگذار وجود دارد؛ نتیجه آزمون‌های مقاومت سنجی، جنس آلیاژ سازنده و اعتبار و شهرت کارخانه تولید کننده میلگرد. اینکه برای بررسی این شاخص‌ها چه مواردی را باید در نظر بگیرید، در ادامه توضیح می‌دهیم:

1.تاییدیه آزمون‌های مقاومت سنجی

برای بررسی کیفیت و کارایی میلگردها آزمون‌های مختلفی در شرایط آزمایشگاهی انجام می‌شود که به آنها تست‌های مقاومت سنجی یا آزمون‌های مخرب گفته می‌شود. این آزمون‌ها شامل سنجش مقاومت کششی، آزمون تعیین خستگی میلگرد و آزمون خمش هستند. محصولی که این آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر گذاشته باشد از کیفیت خوبی برخوردار است.

2.تاییدیه آزمون‌های غیر مخرب

این آزمون‌ها برای بررسی استانداردهای فیزیکی محصول انجام می‌شوند و مواردی مانند طول، قطر سطح مقطع، مشخصات هندسی، وزن، بازرسی با اشعه ایکس، بازرسی مافوق صوت و... را انجام می‌دهند. علاوه بر آزمون‌های مقاومت سنجی، یک محصول باکیفیت باید در آزمون‌های غیر مخرب نیز مورد تایید قرار بگیرد.

3.نوع و جنس آلیاژ سازنده میلگرد

براساس استاندارد میلگرد ایران، میلگردهای ساده باید از جنس آلیاژ mo40، ck45، vcn، 70cr، st52 و st37 تولید شوند. معمولاً آزمونی تحت عنوان ترکیب شیمیایی انجام می‌شود که نتیجه آن نوع شمش فولاد و سایر ترکیبات استفاده شده در تولید میلگرد ساده و همچنین مقادیر آنها را مشخص می‌کند.

4.اعتبار و حُسن سابقه کارخانه تولید کننده میلگرد

وقتی صحبت از خرید میلگرد ساده می‌شود، معمولاً اولین موضوعی که به آن توجه می‌کنیم، شهرت و اعتبار کارخانه تولید کننده است. اینکه کارخانه تولید کننده میلگرد چقدر شناخته شده است. آیا حُسن اعتبار دارد؟ آیا سایر مشتریان از محصولاتش رضایت دارند؟ و مواردی از این دست. معمولا کارخانه‌های معتبر و شناخته شده محصولات خود را با ضمانت کیفیت و برگه آنالیز محصول (در صورت درخواست مشتری) ارائه می‌کنند.

 

با انواع میلگردهای ساده آشنا شوید

میلگردهای ساده از نظر شکل ظاهری دسته‌بندی‌های مختلفی دارند. این دسته بندی علاوه بر اینکه تنوع محصولات را بالا برده، به خریداران در انتخاب بهتر و آسان‌تر نیز کمک کرده است و هر صنعت یا کسب و کار می‌تواند میلگرد ساده مورد نیاز خود را تهیه کنید. در ادامه دسته‌بندی‌ها را بررسی می کنیم:

·انواع میلگردهای ساده از نظر شکل ظاهری

  1. میلگرد ساده نورد دستی؛ میلگردهایی با سطح صاف و از جنس ورق‌های سالم، بیلت و ورق‌های ضایعاتی
  2. میلگرد ساده فابریک؛ میلگردهایی از جنس شمش فولاد که نسبت به میلگردهای نورد دستی از کیفیت بالاتری برخوردار هستند
  3. میلگرد ترانس؛ نوعی میلگرد ساده با سطحی صاف و صیقلی و مقاومت کششی بالا
  4. میلگرد ترانس تک پولیش؛ میلگردهای ترانس که یکبار مرحله پولیش زنی را طی کرده‌اند
  5. میلگرد ترانس دو پولیش؛ میلگردهای ترانس که 2 بار مرحله پولیش زنی را طی کرده‌اند و سطحی کاملاً صاف و براق دارند
  6. میلگرد ترانس بلبرینگ خور؛ میلگرد ترانس دو پولیش که قابلیت بلبرینگ خور بودن به آن اضافه شده است

·انواع میلگردهای ساده از نظر ابعاد

ابعاد میلگردها در طول و قطر سطح مقطع تعریف می‌شود. میلگردهای ساده از نظر طول در متراژ 6 متر و 12 متر و از نظر قطر سطح مقطع در ابعاد 8 تا 200 میلی متر ساخته می‌شوند و سطح همه آنها صاف و بدون هرگونه برآمدگی است.

چه عواملی بر کیفیت میلگرد ساده تاثیرگذار است؟

 

کیفیت میلگردهای ساده صنعتی کدام کارخانه بهتر است؟

طی یک دهه اخیر، ایران پس از روسیه و اوکراین به یکی از قطب‌های تولید مقاطع فولادی از جمله میلگرد ساده صنعتی در خاورمیانه تبدیل شده است. در ایران 5 شرکت به صورت تخصصی در زمینه تولید میلگردهای ساده صنعتی فعالیت می‌کنند که با توجه به انحصاری بودن رقابت، تولیدات همه آنها از کیفیت بالایی برخوردار است. یکی از این شرکت‌ها، صنایع فولادی آذر گستر سدید است.

این مجموعه اولین تولید کننده میلگرد ساده صنعتی به طول 12 متر در تهران و یکی از 5 شرکت تولید کننده میلگردهای 12 متری و 6 متری در ایران است که تمامی تولیدات خود را از جنس شمش فولاد 5sp و 3sp و براساس استانداردهای جهانی تولید می‌کند. آذر گستر سدید بهترین کارخانه تولید میلگرد ساده از نگاه مشتریان در دهه گذشته بوده و موفق شده با ارائه محصولاتی با کیفیت و مرغوب، رضایت خریداران را جلب کند. برای آشنایی بیشتر با این شرکت می‌توانید به نشانی ahan2.com مراجعه کنید.