قیمت بنزین افزایش می یابد؟

این روزها خبر افزایش قیمت بنزین در برخی رسانه ها مطرح شده است که همین مساله سبب ایجاد نگرانی در بین مردم شده است. امروز فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با انتشار پستی در توئیتر این مساله را تکذیب کرد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: به هیچ عنوان بحث افزایش قیمت ‎بنزین و تغییر سهمیه در دستور کار ما قرار ندارد. جزئیات بیشتر را با هم در افکارنیوز می خوانیم.

فریدون حسنوند نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

«هیچ‌گونه بحثی در ‎مجلس، کمیسیون انرژی و دولت، مبنی بر سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین نیست و به‌عنوان رئیس ‎کمیسیون انرژی به‌شدت این موضوع را تکذیب می‌کنم. به هیچ عنوان بحث افزایش قیمت ‎بنزین و تغییر سهمیه در دستور کار ما قرار ندارد.»

وزیر اقتصاد هم تکذیب کرد

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد پیش از این و در شهرویور ماه درباره سیاست دولت درباره افزایش قیمت بنزین گفته بود که مصرف روزانه بنزین در ماه‌های گذشته به ۱۰۰ میلیون لیتر هم رسید که رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد و اگر این روند ادامه یابد، به صراحت می‌گویم که واقعا کشور ممکن است نیازمند واردات بنزین شود، مگر اینکه آن سقف‌هایی که رد کردیم را کنترل کنیم.

قیمت بنزین افزایش می یابد؟



خاندوزی  تاکید کرد: وزارت نفت تلاش می‌کند با برخی تدابیر غیرقیمتی مدیریت مصرف بنزین را داشته باشد، اما همانطور که بارها گفته شده، واقعا امسال هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداریم. اما همزمان باید از متغیرهای مختلفی که در نهایت کنترل مصرف بهینه بنزین را به همراه دارد، استفاده کنیم.
وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده نیز خاطرنشان کرد: در مورد سال آینده هم تا بودجه۱۴۰۲ تدوین نشود و پیشنهادات وزارت نفت نیاید و در مجلس بررسی نشود، نمی‌شود هیچ صحبتی کرد و امروز که با شما صحبت می‌کنم، برنامه‌ای برای سال ۱۴۰۲ در حوزه بنزین آماده نیست.
 

توقف طرح آزمایشی سهمیه‌ای بنزین/ 1402 قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟

از چندماه پیش طرحی در دستور کار دولت قرار گرفت تا خانوارهای فاقد خودرو نیز مشمول سهمیه بنزین شوند. در چارچوب اجرای این طرح به ازای هر فرد، ماهانه 20 لیتر بنزین به سرپرست خانوار تعلق گرفت.

در قالب اجرای این طرح سامانه‌ای تحت عنوان «سامانه بنزین من» طراحی شد تا افراد بتوانند از طریق سایت یا اپلیکیشن بنزین من نسبت به خرید یا فروش بنزین سهمیه‌ای اقدام کنند. این سهمیه که به کارت‌های بانکی واریز می‌شد در جایگاه‌های سوخت نیز قابل استفاده بودند.

قیمت فروش بنزین و نحوه دریافت مبلغ

بر اساس آنچه که در قالب این طرح پیش بینی شده بود، در صورت عدم استفاده از سهمیه، در روز سی‌ام هر ماه سهمیه بنزین با قیمت هر لیتر ۱۵۰۰ تومان به فروش گذاشته می‌شد و مبلغ آن حداکثر تا پنجم ماه به حساب بانکی واریز می‌شد.

دولت در نهایت مصمم بود تا در صورت موفق بودن طرح، آن را در کل کشور اجرا کند اما محمدهادی سبحانیان معاون سیاستگذاری اقتصادی وزیر اقتصاد در تازه‌ترین اظهار نظر خود رسما اعلام کرد که این طرح بعد از ۵ ماه جهت بررسی و در صورت لزوم انجام اصلاحات یا توسعه، متوقف شده است.

اجرای ناقص طرح آزمایشی

هر چند این طرح نیز همچون سایر سیاست‌های اقتصادی موافقان و مخالفانی دارد، اما برخی موافقان، یکی از نقدهای وارد به آن را اجرای ناقص و اعمال نکردن تعدیل قیمتی بنزین همزمان با اجرای آزمایشی طرح عنوان می کنند.

به اعتقاد این گروه از اهالی اقتصاد، بهتر بود دولت طرح اختصاص بنزین به افراد به جای خودرو را، توامان با سیاست اصلاح قیمت بنزین اجرا می‌کرد تا در طرح آزمایشی تمام جوانب مورد پایش قرار می‌گرفت.

قیمت بنزین افزایش می یابد؟

اختلاف نظر دو وزارتخانه برای اجرای طرح؟

 با این حال در حالی معاون وزیر اقتصاد از توقف این طرح در حال حاضر خبر داده که برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که برای اجرای آن، بین وزارت امور اقتصاد و و وزارت نفت اختلاف نظر وجود دارد.

آنطور که معاون وزیر اقتصاد گفته، دولت در سال جاری برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد اما ظاهرا قرار است در خصوص اصلاح قیمت بنزین در بودجه ۱۴۰۲ تصمیم‌گیری شود.

در عین حال شخص رییس جمهور نیز چندین بار در سال جاری اعلام کرده که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین برای «امسال» ندارد. این موضوع را اینطور شاید بتوان تعبیر کرد که دولت برای سال آینده تعدیل قیمتی بنزین را به احتمال زیاد در دستور کار قرار خواهد داد؛ هر چند این بار به واسطه تجربه اصلاح قیمتی در آبان 98، محتاطانه عمل خواهد کرد.

با این حال، توقف اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد هم به صورت رسمی اعلام نشد بلکه این خبر در قالب پاسخ به گزارش یکی از رسانه‌ها که در خصوص افزایش قیمت بنزین در سال آینده بود، مطرح شد. به تعبیری دولت به صورت چراغ خاموش این طرح را متوقف کرد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت چقدر است؟

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به‌ دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد، بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

 

* زهرا شیخ باقری