بانک‌ها باید از بنگاه داری خارج شوند

رحیم زارع با تاکید بر ضرورت تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید و بخش‌های پیشران اقتصادی، گفت: در سالی که با نام تولید دانش‌بنیان و اشتغالزایی مزین شده باید حمایت از تولید بیش از پیش صورت بگیرد.

او گفت: بخش تولید چه در حوزه دولتی و چه خصوصی باید با تامین منابع مورد نیاز فقط به فکر بهبود وضعیت و کیفیت تولیدات خود باشند.

او با تاکید بر اینکه نبود منابع مالی بیشترین بهانه برخی بانک‌ها برای ارائه تسهیلات تکلیفی به بخش تولید است، گفت: بانک‌ها باید از حوزه بنگاه داری خارج شده و به سمت فروش اموال خود حرکت کنند تا به این ترتیب رونق تولید به واسطه تسهیلات کارآمد رخ دهد.

او با بیان اینکه متاسفانه برخی بانک‌ها ارائه تسهیلات به بخش تولید و پیشران اقتصادی را به زیرمجموعه‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه خود پاس می‌دهند، گفت: این نوع تسهیلات دهی با نرخ سود بسیار بالا نه تنها کمکی به بخش مولد اقتصاد نخواهد کرد بلکه وضعیت بخش پیشران اقتصاد را با بحران نیز مواجه خواهد کرد.

زارع با تاکید بر اینکه بخش پیشران اقتصادی در کشور حجم بالایی در اشتغالزایی داشته و می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کمک کند، می گوید: هیچ مصوبه یا بخشنامه‌ای مبنی بر عدم همکاری بانک‌ها با بخش تولیدی در حوزه خصوصی و دولتی وجود ندارد از این رو باید نظارت‌های بیشتری صورت بگیرد.
او گفت: شاید تسهیلات تکلیفی بانک‌ها زیاد باشد، اما باید با اولویت سنجی به واحد‌های مهم‌تر تسهیلات را تزریق کرد تا به این ترتیب شبکه بانکی نیز متضرر نشود.

بانک‌ها باید از بنگاه داری خارج شوند


عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس حامی تولید بوده و در این راستا از هیچ حمایت فروگذار نخواهد بود، ادامه داد: حمایت از تولید می‌تواند اقتصادی پیشرو و با قطع وابستگی به خارج رقم بزند.