معرفی و آشنایی با دوره MBA گرایش بازاریابی

وجود تکنولوژی و همچنین رسانه‌های قدرتمند در دنیای امروز، امر مدیریت را سخ‌ت‌تر کرده است. اما برای آنکه بتوانید ضریب هوشی خود را در کسب و کار و مدیریت افزایش دهید، نیاز به آموزش و شرکت در دوره‌های مختلف دارید. برای مثال، دوره MBA گرایش بازاریابی می‌تواند اطلاعات و دانسته‌‌های مفیدی را در این حوزه محبوب و درآمدزا به شما ارائه دهد.

MBA یکی از گرایش‌های جذاب و پرطرفدار رشته مدیریت کسب و کار است که قدمت چندین ساله دارد. هرچند که سرفصل‌ها و شکل آن در طول این سال‌ها دستخوش تغییرات زیادی شده است و می‌توان گفت در هر دوره متناسب با تکنولوژی و شرایط آن دوره بوده است. ام بی ای می‌تواند مهارت‌های مدیریتی شما را افزایش داده و حتی آن را تکمیل کند. اگر شما هم تصمیم دارید این دوره را بیشتر بشناسید و علاقه‌‌مند به شرکت در آن هستید در ادامه با معرفی دوره MBA گرایش بازاریابی با ما همراه باشید.

معرفی و آشنایی با دوره MBA گرایش بازاریابی

معرفی دوره MBA گرایش بازاریابی

MBA مخفف واژه Master of Business Administration است که «مدیریت راهبردی کسب و کار» معنا می‌شود. این حوزه تخصصی شما را با جنبه‌‌های مختلف در مدیریت کسب و کار و همچنین بازاریابی آشنا می‌کند. با شرکت در دوره mba علاوه بر دانش جدیدی که در این حوزه یاد خواهید گرفت، مهارت‌های جدیدی هم بدست خواهید آورد که دید جدیدی را برایتان به ارمغان می‌‌آورد و می‌توانید هر موضوعی را با زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهید. این دانش قدرت تصمیم‌‌گیری شما را هم بهبود می‌‌بخشد و می‌‌توانید بهترین عملکرد را در مدیریت خود داشته باشید.

هدف از معرفی دوره MBA گرایش بازاریابی

MBA امروزه به یکی از محبوب‌ترین دوره‌‌ها در سراسر جهان تبدیل شده است. فرقی نمی‌کند شما در چه حوزه‌ای مدیر هستید، در هر صورت معرفی دوره MBA گرایش بازاریابی، افق جدیدی را در پیش روی شما باز می‌کند. با این دوره شما می‌توانید به صورت حرفه‌ای شبکه سازی کنید و از افراد حرفه‌ای در کارتان استفاده کنید و در نهایت یک خروجی و نتیجه با کیفیت و رضایت بخش هم داشته باشید. البته باید بدانید که ام بی ای خود دارای گرایش‌های مختلفی است که سبب شده تا تمرکز در هر حوزه بسیار بیشتر باشد.

گرایش بازاریابی ام بی ام جزء محبوب‌ترین رشته‌‌ها است که به شما در تصمیم‌‌گیری مناسب در موقعیت‌های مختلف بازار کمک می‌کند. می‌توانید با استراتژی بازاریابی آشنا شوید و بهترین تصمیم را در خصوص محصول و قیمت آن در لحظه بگیرید. علاوه بر آن شما با رفتار مصرف کننده هم آشنا خواهید شد و می‌توانید به صورت روانشناسی آن را بررسی کنید تا به گسترش اقتصاد مجموعه خود کمک کنید. بررسی داده‌‌ها، رگرسیون و... هم از دیگر اهداف این دوره است.

معرفی و آشنایی با دوره MBA گرایش بازاریابی

دوره MBA گرایش بازاریابی مناسب چه کسانی است؟

معرفی دوره MBA گرایش بازاریابی و شناخت آن در جهان امروز برای همگان خالی از لطف نخواهد بود. اما در این میان هدف اصلی این دوره هدف قرار دادن مدیران عامل، مدیران ارشد و مدیران میانی است. این افراد وظیفه اصلی مدیریت سازمان را بر عهده دارند. اشخاصی که در سمت مدیریتی فعال می‌‌باشند یا سرپرست یک تیم و مجموعه را عهده‌‌دار هستند، نباید این دوره را از دست بدهند.

شرکت در دوره MBA علاوه بر افزایش کیفیت کارتان، بر تعامل شما با کارکنان و همکارانتان هم اثر مثبت خواهد گذاشت. علاوه بر افرادی که در چنین سمت‌های مشغول هستند، این دوره برای آن‌هایی که به دنبال کسب سمت مدیریت هستند هم مناسب خواهد بود. کارآفرینانی که قصد راه‌اندازی فعالیت خود را دارند یا می‌خواهند کسب و کار خود را گسترش دهند، یکی از آموزش‌های ضروری که باید پشت سر بگذارند، ام بی ای خواهد بود. علاوه بر آن اشخاصی که می‌خواهند ارتباط خود را همکاران‌شان را بهبود ببخشند یک رابطه کاری حرفه‌‌ای داشته باشند، قطعا این دوره برایشان سودمند خواهد بود.

گرایش‌های دوره MBA چیست؟

MBA گرایش‌های مختلفی دارد که باعث شده در حوزه‌‌های مختلفی کارایی داشته و تاثیر مثبتی به جای بگذارد. از مهم‌ترین گرایشات این دوره که متقاضیان بسیار زیادی هم دارند، م‌ی‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-گرایش بازاریابی

همانطور که در بخش معرفی دوره MBA گرایش بازاریابی هم ذکر کردیم، این گرایش جز جذاب‌‌ترین گرایش‌های این رشته است که برای کسب موفقیت‌های بزرگ در کسب‌‌وکارهای مختلف کارایی دارد. این دوره مهارت و دانش شما را در تبلیغات، بازاریابی، روابط عمومی و... افزایش می‌دهد و موجب پیشرفت کاری شما خواهد شد.

2-گرایش امور مالی

از گرایش‌های تخصصی این رشته است که تمرکز آن بر حسابداری است. در این گرایش چگونگی کنترل و مدیریت مالی، بانکداری، امور مالی بین‌‌المللی، بازار سرمایه و پول، خصوصی سازی و... را یاد خواهید گرفت. اگر مدرک این دوره را بدست آورید یک رزومه سنگین خواهید داشت که شانس استخدام شما را به عنوان بانکدار، حسابدار و... بیشتر می‌کند.

3-گرایش فناوری اطلاعات

دنیای مدرن امروز باعث شده تا روز به روز بر تعداد علاقه‌‌مندان به گرایش فناوری اطلاعات افزوده شود. اشخاصی که تحصیلات خود را در رشته‌‌های کامپیوتر، آی تی و... پشت سر گذاشته‌‌اند، می‌توانند اندوخته‌‌های مفیدی از این دوره کسب کنند. شما می‌توانید با این دوره پروژه‌‌های کاری خود را از تمامی جوانب بسنجید و با برنامه‌‌ریزی اصولی، آن را انتخاب، طراحی و حتی اجرا کنید.

4- گرایش تجارت بین الملل

از دیگر گرایش‌های رشته MBA تجارت بین المللی است که برای مدیران شرکت‌های بین المللی مناسب بوده و باعث می‌شود تا مدیریت امور را به خوبی به دست بگیرند. شما با شرکت در این دوره هم می‌توانید آمادگی لازم برای کار در یک محیط تجاری و بین المللی را بدست آورید.

5-گرایش استراتژی

همانطور که از نام آن پیدا است، این گرایش، قدرت تفکر استراتژیک را به شما م‌ی‌بخشد تا بتوانید با توجه به نیازهای موجود، پروژه را مدیریت کنید. از مهم‌ترین مبحث‌‌هایی که در این گرایش خواهید آموخت شامل: برنامه ریزی استراتژیک، تفکر استراتژیک، رهبری سازمانی، کارآفرینی سازمانی، تحلیل دینامیک سیستم‌ها، تحول سازمانی و... می‌شود. این گرایش برای افراد خلاقی که قدرت تغییر مسیر یک کسب و کار را در جهت رشد آن دارند، بسیار ایده‌‌آل خواهد بود.

6- گرایش مدیریت پروژه

این گرایش شما را برای یک مدیریت بی‌نقص آماده می‌کند. هر مهارتی که نیاز باشد، بدانید را به شما یاد می‌دهد تا بتوانید کسب و کارتان را در مسیر رشد و موفقیت هدایت کنید.

چطور در دوره MBA گرایش بازاریابی ادامه تحصیل دهیم؟

03

اگر از بین گرایشات دوره MBA، گرایش بازاریابی را انتخاب کرده‌‌اید، (معرفی دوره MBA گرایش بازاریابی را در بالا ذکر کردیم) برای ادامه تحصیل در این رشته و کسب مدرک، شما دو گزینه بیشتر نخواهید داشت. گزینه اول از طریق تحصیل در دانشگاه است. اگر هنوز موقعیت شغلی محبوب خود را پیدا نکرده‌‌اید یا وارد بازار کار نشده‌‌اید، این گزینه برای شما مناسب خواهد بود.

گزینه دوم شرکت در دوره‌‌های آزاد MBA گرایش بازاریابی است. این گزینه برای مدیران که در سمت خود مشغول هستند توصیه می‌شود. چرا که می‌توانند تایم کلاس‌ها را با توجه به تایم کاری خود تنظیم کنند و دیگر درگیری آموزش و یادگیری را در کنار کارشان نداشته باشند. در نهایت انتخاب به شما بستگی خواهد داشت که کدام روش را برای کسب مدرک این رشته پیش بگیرید. اما پیش از شرکت در دوره‌‌های آموزشی این رشته بهتر است با سرفصل‌های دوره MBA گرایش بازاریابی هم آشنا شوید که عبارتند از:

  • استراتژی بازاریابی
  • شناخت و تحلیل بازار تحلیل
  • بازاریابی صنعتی
  • استراتژی قیمت گذاری
  • بازاریابی بین المللی
  • اصول ساخت برند و مدیریت آن
  • تحقیق بازاریابی
  • مدیریت یکپارچه ارتباطات بازاریابی
  • مدیریت ارتباط با مشتری
  • و سایر موارد

آیا مدرک دوره MBA بازاریابی درآمد من را افزایش می‌دهد؟

درست که در کشورهای خارجی به مدرک MBA توجه زیادی می‌شود و از ارزش بالاتری برخوردار است اما در کشور ما ایران هنوز برای رسیدن به چنین جایگاهی فاصله زیادی دارد. با این وجود، باز هم داشتن این مدرک برای شما پولساز خواهد بود. همانطور که می‌دانید، وجود هر مدرک مرتبط با حرفه‌ در رزومه شخصی هر فردی می‌تواند بر سمت شغلی و همچنین درآمد آن اثر مستقیم داشته باشد. مدرک MBA هم مستثنی از این قاعده نیست و وجود آن می‌‌تواند برایتان سودبخش باشد.

البته اینکه چه مقدار برایتان سود به ارمغان خواهد آورد کاملاً بستگی به توانایی و عمق یادگیری شما دارد. هرچه برای آموزش و یادگیری این مهارت تلاش بیشتری کرده باشید، تسلط شما بر رفتار و تصمیماتتان بیشتر خواهد بود. در نتیجه می‌تواند افزایش درآمد بیشتری هم برایتان به همراه داشته باشد. این تنها یکی از مزایای شرکت در دوره MBA گرایش بازاریابی برای شما خواهد بود.

فرصت‌های شغلی ویژه دوره MBA گرایش بازاریابی

حال که با معرفی دوره MBA گرایش بازاریابی آشنا شده‌اید، بهتر است بدانید که با کسب این مدرک چه فرصت‌های شغلی در انتظار شما خواهد بود. همانطور که گفتیم این دوره برای مدیران عامل، ارشد و میانی مناسب است. اما این مدیران هم می‌‌توانند ارتقا شغلی داشته باشند. از طرفی افرادی که تازه وارد بازار کار شده‌اند با داشتن این مدرک می‌‌توانند به رده‌های شغلی بالاتری فکر کنند. از فرصت‌های شغلی که پیش روی شما قرار دارد و می‌‌توانید با مدرک ام بی ای به سراغ آن‌ها بروید عبارتند از:

  1. مدیر برندینگ
  2. طراحی نظام‌های تبلیغاتی
  3. قیمت گذاری
  4. مدیر بازاریابی
  5. مدیر عملیات
  6. مدیر فروش
  7. و سایر موارد

اگر سابقه کار چندی ساله (تقریبا 3 تا 5 سال) داشته باشید، این امکان را دارید به فرصت‌های شغلی با جایگاه‌های بالاتری همچون مدیر ارشد فکر کنید.

چطور در MBA گرایش بازاریابی پیشرفت کنیم؟

تنها شناخت و معرفی دوره MBA گرایش بازاریابی کافی نخواهد بود. شما علاوه بر معرفی دوره MBA گرایش بازاریابی و آشنایی با آن باید به فکر پیشرفت در این رشته هم باشید. البته پیشرفت در ام بی ای و گرایش بازاریابی رابطه مستقیمی با تلاش، تمرکز و زمانی که برای یادگیری صرف می‌کنید دارد. قطعا نمی‌توانید تمامی مسیرهای که اساتید مطرح و باتجربه در این حوزه طی سالیان گذشته طی کرده‌اند یک شبه پشت سر بگذارید.

شما می‌توانید با تمرین، تلاش، تکرار و تمرکز شاهد پیشرفت روز افزون خود در حرفه کاری و همچنین یادگیری گرایش بازاریابی شوید. همه چیز به اراده و همت شما بستگی خواهد داشت. هرچه زمان بیشتری برای یادگیری خود صرف کنید در نهایت می‌‌توانید در بازه زمانی کوتاهی پیشرفت کنید و پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی نمایید. پس به هیچ عنوان کوتاهی نکنید. کوتاهی امروز شما پشیمانی فردا را به همراه خواهد داشت. همین حالا برای یادگیری این گرایش و کسب مدرک MBA گرایش بازاریابی اقدام کنید.

آیا می‌توان با دوره MBA بازاریابی وارد دنیای بازاریابی شد؟

دوره MBA تعامل اصولی، تصمیم گیری، مدیریت حرفه‌ای و ... را به شما آموزش می‌دهد. دقیقا همان اصول پایه‌ای که هر کسب و کاری علی الخصوص بازاریابی به آن نیاز دارد. با این وجود می‌توان گفت بله شما با داشتن این مدرک و شرکت در این دوره می‌توانید وارد دنیای بازاریابی شوید. البته تنها ورود به بازاریابی کافی نیست. باید بتوانید موقعیت خود را به صورت ثابت نگه دارید و همچنین با تلاش و تمرین و کسب تجربه خود را به بالا بکشید و طعم دلنشین موفقیت را با خاطری آسوده بچشید.

هزینه شرکت در دوره MBA گرایش بازاریابی خیلی زیاد نیست و می‌توانید به راحتی در آن ثبت نام کرده و آینده روشنی را برای خود رقم بزنید. شما فقط هزینه پرداخت نمی‌کنید بلکه روی آینده شغلی خود سرمایه‌گذاری می‌کنید. پس شرکت در این دوره آموزشی ارزش بالایی داشته و هر چقدر هم برای آن خرج کنید، مهارت‌های بیشتری کسب می‌کنید. پس سعی کنید با معرفی دوره MBA گرایش بازاریابی و دانستن اصول آن، گام‌های محکم و استواری را در مسیر پیشرفت بردارید.

جمع بندی

حال که با معرفی دوره MBA گرایش بازاریابی، اطلاعات لازم در خصوص این رشته را بدست آورده‌‌اید، وقت آن رسیده است که از زمان و انرژی خود برای یادگیری این دوره استفاده کنید و نتیجه آن را در خروجی کارتان ببینید. قرار نیست همیشه به دنبال شغل باشید تا در این دوره شرکت کنید، بلکه افراد شاغل هم می‌توانند با شرکت در آن سمت شغلی خود را بالاتر ببرند و همچنین موجب افزایش حقوق و دستمزد خود شوند. مدیران برندینگ، شرکت‌ها، موسسه‌‌ها و... می‌توانند موجب پیشرفت مجموعه و شرکت خود شوند همچنین با معرفی دوره MBA گرایش بازاریابی به کارکنان خود می‌‌توانند یک روند صعودی در مسیر پیشرفت را داشته باشند و افراد حرفه‌ای را برای مجموعه خود تعلیم دهند.