مهاجرت به استرالیا از طریق ویزای 189

در این محتوا می‌خواهیم ویزای 189 استرالیا را معرفی و شرایط اخذ آن را ارزیابی کنیم. در ادامه هم نگاهی به امتیازبندی و هزینه آن می‌اندازیم.

برای کار در استرالیا ویزاهای گوناگونی صادر می‌شود. به این ویزاها، ویزاهای مهارتی استرالیا Skilled Visas گفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین ویزاها، ویزای 189 استرالیا است.

ویزای 189 استرالیا چیست و مناسب چه افرادی است؟

ویزای 189 یک ویزای مهارتی استرالیا به‌صورت مستقل است که شخص می‌تواند با استفاده از آن، بدون داشتن حامی مالی و به‌صورت مستقل برای کار در استرالیا به این کشور مهاجرت کند.

گرفتن اقامت دائم از طریق ویزای ۱۸۹ استرالیا یکی از بهترین روش‌ها برای مهاجرت به استرالیا شمرده می‌شود، چراکه فرد خیالش از بابت اقامت دائم در این کشور آسوده می‌شود.

اگر در عرصه‌ای تخصص و مهارت لازم را دارید و می‌خواهید برای کار به استرالیا مهاجرت کنید، ویزای 189 یکی از بهترین روش‌ها برای شماست.

ویزای 189 به متقاضی اجازه می‌دهد در منطقه موردنظر خود در استرالیا به کار وزندگی مشغول شود؛ و اینکه متقاضی از حق ادامه تحصیل در استرالیا هم بهره‌مند‌است.

فرآیند اخذ ویزای 189 استرالیا

گام اول؛ رشته یا مهارت خود را انتخاب کنید

همان‌طور که خودتان نیز حدس زده‌اید، در اولین گام باید لیست مشاغل موردنیاز استرالیا در سال 2022 را ارزیابی کنید تا ببینید مهارت شما در این لیست قرار دارد یا خیر. به این نکته دقت داشته باشید که به‌جای مهارت و شغل، رشتۀ تحصیلی خود را انتخاب نکنید.

بعضی از متقاضیان فقط با یک انتخاب اشتباه در این بخش، روند پروندۀ خود را با چندین ماه تأخیر روبه‌رو می‌کنند؛ پس پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر انتخابی ابتدا با وکلای مهاجرتی ویزاپیک مشورت‌های لازم را انجام دهید.

گام دوم؛ امتیازات خود را محاسبه کنید

همان‌طور که ذکر شد برای دریافت ویزای 189 نیازی به اسپانسر ایالتی ندارید؛ پس باید تنها امتیازات و ملاک‌های موردنظر دولت فدرال را به دست آورید. برای آن‌که پروندۀ شما به ادارۀ مهاجرت استرالیا برسد به حداقل 65 امتیاز احتیاج دارید اما این به آن معنا نیست که با دریافت این میزان امتیاز به‌صورت قطعی می‌توانید ویزای 189 را دریافت کنید.

این ویزا بسیار رقابتی است؛ در حقیقت اگر هنگام ثبت پروندۀتان کیس دیگری امتیاز بالاتری از شما داشته باشد (مثلاً 70)، او در اولیت پذیرش خواهد بود.

گام سوم؛ بررسی مدارک شما توسط ادارۀ مهاجرت استرالیا

در هنگام انتخاب رشته و مهارت شغلی، نام سازمانی که مسئولیت بررسی مدارک شمارا بر عهده دارد ذکرشده است. حال باید مدارک خود جمع‌آوری و ترجمه کرده و سپس برای سازمان ارزیاب موردنظر ارسال کنید.

به این مسئله دقت داشته باشید که هر سازمانی ممکن است مدارکی متفاوت از سازمان دیگری را از شما بخواهد؛ بنابراین بسته به هر پرونده مدارک ارسالی هم متفاوت است. این پروسه بسته به رشتۀ مهارتی، سازمان ارزیاب و… چیزی در حدود هفت روز تا چهار ماه (گاهی حتی بیشتر) ممکن است طول بکشد.

گام چهارم؛ ثبت‌نام در سامانۀ Skill Select (EOI)

در گام چهارم، برای اخذ این ویزا باید فرم ابراز تمایل (EOI) خود را در وب‌سایت ادارۀ مهاجرت استرالیا ثبت کنید.

·                     هر شخصی که متقاضی دریافت دعوت‌نامه برای اخذ ویزای 189 است، باید یک EOI ارائه دهد.

·                     EOI اطلاعات لازم دربارۀ شمارا در اختیار ادارۀ مهاجرت قرار می‌دهد.

·                     مدت اعتبار EOI ارسال‌شده دو سال است.

·                     پس از ثبت رایگان EOI رتبۀ شما در مقابل بقیه‌ی درخواست‌کنندگان مشخص می‌شود و در صورت پذیرش درخواست برای اقدام جهت اخذ ویزای استرالیا دعوت خواهید شوید.

·                     هنگام ثبت EOI می‌توانید داخل یا خارج از استرالیا باشید.

·                     تا پیش از اینکه برای اقدام جهت اخذ ویزا دعوت شوید، می‌توانید EOI خود را تغییر بدهید.

گام پنجم؛ منتظر دریافت دعوت‌نامه بمانید

بعد از ثبت‌نام در EOI درصورتی‌که امتیازتان به حداقل عدد 65 رسیده باشد، در صف دریافت دعوت‌نامه قرار خواهید گرفت. همان‌طور که بالاتر نیز اشاره کردیم بسته به رقابت و امتیاز پرونده‌های دیگر ممکن است این پروسه خیلی سریع یا خیلی با تأخیر انجام شود.

پس از گرفتن دعوت‌نامه باید برای دریافت ویزا یعنی گام ششم اقدام کنید.

گام ششم؛ برای دریافت ویزای خود اقدام کنید

حال که دعوت‌نامۀ خود را دریافت کرده‌اید، می‌توانید اقدامات لازم را برای اخذ ویزای خود آغاز کنید. در این گام لازم است تا گواهی پزشکی و گواهی سوءپیشینۀ خود و همه‌ی کسانی را که همراه شما به استرالیا می‌آیند، برای ادارۀ مهاجرت استرالیا ارسال کنید؛ و اینکه مدارک اختصاصی ویزای 189 نیز در این مرحله باید جمع‌آوری و ارسال شوند.

نکتۀ مهم: پس از دریافت دعوت‌نامه، فقط 2 ماه زمان برای ارسال گواهی و مدارک خود دارید.

گام هفتم؛ لاج پرونده و صدور ویزا

حال که مدارک خود را ارسال کرده‌اید، ادارۀ مهاجرت یک آفیسر را برای ارزیابی پروندۀ شما تعیین می‌کند. شما می‌توانید تا زمان صدور و دریافت ویزا، این روند را از آفیسر مربوط به پروندۀ‌تان پیگیری کرده و نقص‌های احتمالی را برطرف کنید.

این احتمال وجود دارد که بسته به شرایط، آفیسر از شما مدارک دیگری نیز بخواهد؛ پس بعد از تکمیل نواقص می‌توانید منتظر صدور و دریافت ویزای خود بمانید.

هزینه ویزای 189 استرالیا

هزینه‌های ویزای 189 استرالیا به دو گروه زیر تقسیم می‌شوند:

  1. گروه اول دارای هزینه‌های دولتی مانند ارزیابی مدارک و صدور ویزا برای متقاضی و هریک از همراهان می‌شود؛
  2. گروه دوم دارای هزینه‌های شخصی مانند هزینۀ وکیل مهاجرت، ترجمۀ مدارک، دریافت گواهی سوءپیشینه و گواهی پزشکی، بلیت هواپیما به استرالیا، افتتاح حساب بانکی، اجاره یا خرید ملک و… می‌شود.

به این نکته دقت داشته باشید که در این بخش ما فقط به هزینه‌های دولتی صدور ویزای 189 اشاره‌کرده‌ایم زیرا هزینۀ شخصی برای هر فرد متفاوت بوده و نمی‌توان حتی مبلغ میانگینی برای آن تعیین کرد:

  • متقاضی: ۴۱۱۵ دلار استرالیا
  • همسر متقاضی: ۲۰۲۰ دلار استرالیا
  • فرزند متقاضی کمتر از ۱۸ سال: ۱۰۱۵ دلار استرالیا
  • فرزند متقاضی ۱۸ سال و بالاتر: ۲۰۲۰ دلار استرالیا

مدت‌زمان اخذ ویزای 189 استرالیا

در ویزای 189 بسته به شرایط متقاضی و سازمان ارزیاب مربوطه، مدت‌زمان پردازش پرونده نیز برای هر شخص متفاوت است اما به‌طورکلی میانگین مدت‌زمان اعلام‌شده توسط ادارۀ مهاجرت استرالیا به شرح زیر است:

  • ۷۵ درصد درخواست‌ها طی ۸ ماه پردازش‌شده‌اند.
  • ۹۰ درصد درخواست‌ها طی ۱۰ ماه پردازش‌شده‌اند.

مزایای ویزای 189 استرالیا

در صورت دریافت ویزای اقامت دائم کلاس 189 از مزایای بسیاری برخوردار می‌شوید که بعضی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • به‌صورت دائمی در استرالیا اقامت کنید.
  • در استرالیا کارکنید و درس بخوانید.
  • از خدمات بهداشت و درمان رایگان برخوردار شوید.
  • برای اخذ اقامت دائم استرالیا اسپانسر اقوام واجدالشرایط شوید.
  • برای پنج سال به استرالیا رفت‌وآمد داشته باشید.
  • درصورتی‌که واجد شرایط باشید، برای شهروندی استرالیا درخواست بدهید.

مشاوره دریافت ویزای 189 استرالیا

ما در سازمان مهاجرتی و حقوقی ویزاپیک این آمادگی راداریم، از ابتدا تا انتهای دریافت پروسۀ دریافت ویزای 189 شمارا همراهی کنیم تا این روند به ساده‌ترین و کم‌ریسک‌ترین حالت ممکن گذرانده شود.

ویزای 189 استرالیا