بانک مرکزی چگونه می تواند نرخ ارز را کنترل کند؟
فرجام نیا، کارشناس و استاد اقتصاد در گفت وگو با افکارنیوز درخصوص نوسانات نرخ ارز و ریشه یابی سیاست گذاری های اشتباه در این رابطه بیان می کند: برای توضیح این موضوع دو فراز دارم. فراز نخست این است که تجربه هشت سال اخیر در مدیریت ارز به عنوان یک آینه ای از مجموعه تجارب در پیش روی این دولت هست و کاملا می تواند آثار ناشی از سیاست های ارزی که به نوعی در یک شرایط همگون به سر می بردند به صورت آشکار پیش روی خودش ببیند.
وی افزود: درهمین رابطه می تواند نقصان هایی را که در آن سیاست ها وجود داشت و دارد که منجر به سوءاستفاده نوسانگیرها می شد ببیند و با یک ساختار و سازوکار مدیریت کند. بانک مرکزی کشور ما درحال حاضریک نقش آفرینی بسیار خاصی را برعهده دارد. فرجام نیا ادامه داد: نقش آفرینی که می توان گفت کاملا متفاوت از تمام بانک های مرکزی دنیا در شرایط عادی است. ما اکنون در یک شرایط جنگ اقتصادی حضور داریم و در این جنگ اقتصادی یکی از محوریت ها برعهده بانک مرکزی است و یکی از ابزارهای که بانک مرکزی باید به درستی از آن استفاده کند، بهره گیری ویژه از رسانه در ساحت های رسانه مکتوب و رسانه های سایبری و ... است.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: چون فضای رسانه ای در نرخ ارز بسیار اثرگذار است و باید در قالب یک جنگ رسانه ای بستری را که برای این فضا فراهم شده نهایت استفاده را ببرد تا بتواند حضور موفقی را از خودش نشان دهد.
او اظهارکرد: بانک مرکزی باید عدم اجازه هرگونه نوسانگیری ازجمله مدیریت دارایی ازطریق نوسانگیری ارز و سوداگری در بازار ارز را به رساترین شکل ممکن فریاد بزند و اجازه ندهد که کسی از این فضا استفاده کند و سیاست هایی را به کار گیرد که خط قرمز این سیاست ها برای مدیریت بازار ارز کشور و استفاده از ذخایر استراتژیک باشد.
 

بانک مرکزی چگونه می تواند نرخ ارز را کنترل کند؟

*بانک مرکزی باید ذخایر استراتژیک ارزی کشور را ارزشمند بداندفرجام نیا می گوید: به طوری که بانک مرکزی باید ذخایر استراتژیک را با یک نگاه بسیار خاص بسنجد. این ارز وسیله ای است برای تامین مایحتاج عمومی ملت 85 میلیونی ایران و باید دلار به دلار و ارز به ارز به نحو مطلوب مدیریت شود و خط قرمز مدیریت بازار ارز در واقع استفاده از ارز داخل خزانه دولت است.
این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: بانک مرکزی باید ابتکار عمل را در دست بگیرد و بخشی از وجود بانک مرکزی به عنوان بازیگردان در بازار ارز تثبیت و تعیین شود و عملکردش طوری باشد که نگاه سوداگری به منابع ارزی کشور در تعیین نرخ ارز موثر نباشد.وی در بخش پایانی گفت وگو بیان می کند: بانک مرکزی باید دراین راستا حداکثر استفاده را از کارشناسان خبره نرخ ارز و بازارهای ارزی و جنگ بین ارزهای خارجی که در جنگ های اقتصادی رخ می دهد استفاده حداکثری ببرد.
فرجام نیا به اختصار مباحثش را به پایان رساند و گفت: بنابراین اگر بخواهم دو موضوع را به اختصار بگویم؛ نخست، بازوی رسانه ای قوی و منسجم در بانک مرکزی برای فضای بازار ارز را نیاز داریم. دوم، موضوع بهره گیری از کارشناسان و تجربیات دولت قبل و دول قبلی که سرمایه های ملی کشور هستند مطرح است. کاری با خط قرمز بهره گیری بسیار حداقلی به ارز خزانه کشور.