دلیل کمبود گاز در ایران چیست؟/ به کمپین هر خانه یک اتاق گرم بپیوندید

هوای ایران در روزهای اخیر به شکل کم نظیری سرد شده و به گفته  وزیر نفت بیش از ۲۰ استان کشور دمای هوا منفی ۱۰ درجه را در یک هفته گذشته تجربه کردند.

به گزارش افکارنیوز، در مقابل با سر شدن هوا و افزایش مصرف انرژی گاز علیرغم تلاشها اما برخی نقاط کشور با قطعی و کاهش فشار گاز مواجه شدند .

در ابتدا باید بدانیم که میزان مصرف گاز در ایران عددی عجیب است. بر اساس اعلام های رسمی مصرف گاز در کشور از مرز  ۷۰۰ میلیون مترمکعب نیز گذشته و حتی افزایش 150 میلیون متر مکعبی نسبت به سال گذشته دارد.  

اگر بخواهیم این میزان مصرف گاز را محاسبه کنید یعنی اینکه تولید 6 فاز میدان گازی پارس جنوبی میزان مصرف گاز در کشور است و به همین دلیل باز هم بر اساس آمارها ایران بیش از سه برابر کل اتحادیه اروپا گاز مصرف می کند.

از سوی دیگر برودت شدید هوا در کشور باعث شده بسیاری از شهرها حتی با دمای تقریبا منفی 27 درجه سانتی گراد سر کنند و همین موضوع باعث افزایش مصرف گاز شده است.

همچنین به علت سرمای هوا کشور ترکمنستان نیز گاز صادراتی به ایران را قطع کرده که این موضوع باعث شده استانهای شمالی و خراسان شمالی و رضوی با مشکل گاز مواجه شوند.

شرکت گاز خراسان رضوی در پیامکی به مشترکانش دلیل افت فشار گاز استان را قطع گاز وارداتی ترکمنستان اعلام کرد و از آن‌ها خواست در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند:

«مشترک محترم با توجه به قطع گاز وارداتی و رسیدن به مرز هشدار، گرمای منازل هم‌استانی‌ها به‌شدت در گرو کاهش مصرف شما عزیران است.»

میزان مصرف گاز در کشور

وزارت نفت اعلام کرده تولید روزانه گاز خام در ایران در شرایط فعلی حدود یک میلیارد مترمکعب است که بعد از جداسازی میعانات گازی حدود ۸۵۰‌میلیون مترمکعب گاز مصرفی به‌دست می‌آید. افزایش میزان مصرف گاز خانگی از روزانه ۲۵۰‌میلیون مترمکعب در فصل گرم سال به محدوده ۶۵۰‌میلیون مترمکعب در شرایط فعلی، ناترازی گازی حدود ۲۰۰‌میلیون مترمکعب در روز را پدید آورده است.

 پویش هر خانه یک اتاق گرم 

شرکت ملی گاز از همه هم وطنان درخواست کرد که با پیوستن به پویش یک خانه یک اتاق گرم بتوانند با کمتر مصرف کردن گاز مانع از قطعی گاز در نقاط دیگر کشور شوند.

ضرورت اصلاح الگوی مصرف گاز در کشور

هادی بیگی نژاد از نمایندگان مجلس درباره کسری گاز در کشور گفت: کسری گاز کشور یک موضوع واضح بوده و همه آن را مشاهده می کنند همچنین ما روزانه ۷۸۰ میلیون متر مکعب گاز را وارد شبکه سراسری کشور می کنیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما در حوزه گاز هم مصارف خانگی و هم تجاری داریم، بیان کرد: از این رو هم صنایع کوچک و هم صنایع بزرگ از گاز برای مصارف خود استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز فقط در بخش خانگی مصرف می‌شود ، اظهار کرد: مابقی انرژی گاز که بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب است برای مصارفی همچون صنایع و نیروگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین حتما ما در حوزه گاز کمبود داریم ، یعنی به میزان مصرفی که داریم، گاز تولید نمی کنیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما یا باید صنایع بالادستی خودمان را توسعه دهیم و گاز بیشتری تولید کنیم که این خود منابع زیادی را طلب می‌کند و یا اینکه باید مصرف فعلی مان را بهینه کنیم. به عنوان مثال صنایعی که می‌توانند از سیستم های بهینه مصرف کنند به عنوان مثال صنایع تولید آجر و مجموعه هایی در حوزه صنعت و معدن باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: حتما دستگاه هایی در دنیا وجود دارد که این دستگاه ها با انرژی گاز کمتری فعالیت می کنند و راندمان و بهره وری بهتری دارند که این صنایع باید در این حوزه ها مشغول به کار شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه بخاری و آبگرمکن های بهینه سوز وجود دارد، گفت: همچنین تبدیل سیستم های بخاری به سیستم های شوفاژی در حال حاضر وجود دارد و می تواند مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه افزایش بهره وری نیروگاه ها امری ممکن است، بیان کرد: بنابراین بسیاری از چاره اندیشی ها برای بهینه مصرف کردن انرژی گاز مدنظر قرار گرفته و تنها باید این موارد اجرایی شود لذا درخواست ما این است که امسال مواردی در زمینه بهینه مصرف کردن انرژی در بودجه ۱۴۰۲ مدنظر قرار گیرد و دولت هم قانع شود که این ماموریت ها را انجام دهد.

بیگی نژاد با بیان اینکه توسعه مصارف گازی باید در کشور محدود شود، گفت: ما گازی نداریم و متاسفانه هنوز هم که هنوز است مجوز پتروشیمی با خوراک گاز صادر می‌شود و این کار غلط است.