کاربرد مخزن استیل در صنعت چیست؟

 در کارخانه های تولیدی نیاز به محیطی ایمن و مستحکم برای نگهداری مواد داریم. این عوامل مهمترین دلیل برای تولید و کاربرد مخزن استیل در صنعت می باشد.

مخزن استیل چیست؟

برای ذخیره سازی، فرآوری و حمل مواد در صنایع مختلف نیاز به ظرف های نگهدارنده داریم. مخزن استیل می توانند در ابعاد و اشکال متفاوتی ساخته شوند. در طراحی و ساخت مخزن ها عامل اساسی و تعیین کننده جنس متریال استفاده شده در ساخت مخزن می باشد. این انتخاب نسبت مستقیمی با حجم مایع ذخیره شده و همچنین جنس آن دارد. به عنوان مثال اگرچه یک مخزن از جنس آهن می تواند آب را نگهداری نماید ولی چون فلز آهن به سرعت در کنار آب و رطوبت دچار زنگ زدگی می شود استفاده از یک منبع آهنی برای ذخیره سازی آب کار درستی نیست. همچنین اگر موادی که دارای خاصیت خورندگی و اسیدی هستند در مخزن های غیر مقاوم قرار گیرند نیز باز هم به مخزن و هم به مایع درون آن آسیب خواهد رسید.

بنابراین مهمترین کار در ساخت و طراحی یک مخزن این است که مشخص شود که درون آن چه موادی قابل ذخیره سازی هستند. در صنعت و استفاده عمومی مخازن با یکی از مواد زیر ساخته می شوند:

  • مخازن فلزی از جنس آهن: این نوع از مخزن بیشتر مناسب ذخیره سازی روغن و مواد نفتی است.
  • مخازن پلاستیکی از نوع پلی اتیلن: از این منبع های ذخیره ساز بیشتر برای ذخیره کردن آب و مواد معمولی استفاده می کنند.
  • مخازن استیل: پر کاربرد ترین نوع مخزن با اشکال و طرح های متفاوت می باشد. کاربرد مخزن استیل در صنعت برای نگهداری مواد شیمیایی، دارویی، شیر و لبنیات، شوینده ها و تمامی مواد دیگر می باشد.

هر یک از مخازن بالا چنانکه گفته شد برای استفاده و ذخیره سازی مواد بخصوصی مناسب است.

طراحی مخازن استیل ایستاده میکسردار برای ذخیره مواد.

طراحی مخازن استیل ایستاده میکسردار برای ذخیره مواد.

مخزن استیل و انواع آن کدامند؟

مخازنی که در ساخت آنها از آلیاژ استیل استفاده می گردد بیشترین مصرف در بین انواع دیگر در صنعت را دارا هستند. این مصرف و استفاده از مخازن استیل به دلیل خواص ویژه استیل می باشد که عبارتند از:

  • استحکام بالا مخازن استیل:
  • عمر طولانی مخازن استیل:
  • قابلیت رسانایی حرارتی مطلوب:
  • مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی با مواد شیمیایی:
  • قابلیت چند لایه سازی مخازن استیل:

کاربرد مخزن استیل در صنعت کدامند؟

مخازن استیل یکی از پر کاربرد ترین انواع مخزن مورد استفاده در صنعت است. این تنوع ساخت و استفاده به سبب ویژگی ها و توانایی این نوع مخزن می باشد. از این نوع از مخزن ها برای استفاده در موارد زیر استفاده می گردد.

  • ذخیره سازی مواد: این نوع کاربرد مخزن استیل در صنعت بیشتر به صورت یک مخزن تک جداره است. هرچند قیمت این نوع مخزن ها از مدل های مشابه دارای توانایی ذخیره سازی معمولی بیشتر است اما استحکام و دوام بالای این مخزن ها باعث بهره برداری از آنها شده است.
  • حمل و ذخیره سازی مواد فاسد شدنی مثل شیر و لبنیات: در چنین حالت هایی با کمک چند لایه سازی جداره های مخزن و استفاده از کندانسور برای خنک کردن مایع درونی مانع از فساد آنها می شوند. این مخازن می توانند ثابت بوده و یا برای حمل و جابجایی بر روی خودرو های مختلف نصب گردند.
  • ذخیره سازی موادی مثل شوینده ها و مواد دارویی و شیمیایی: در این نوع کاربرد مخزن استیل در صنعت می توان به بهره گیری از میکسر و یا توانایی کار در فشار بالا را نام برد. در هر صورت با چند لایه سازی اینگونه مخزن ها می توان به مایع داخلی سرما یا گرما داد. و در همین حال با میکسر عمل مخلوط کردن را نیز میتوان انجام داد تا مایع داخلی همگن باقی بماند.
  • محل ترکیب و فرآوری مواد اولیه: در این نوع از مخازن هدف اصلی ذخیره سازی و نگهداری مواد نیست بلکه کاربرد مخزن استیل در صنعت جهت فرآوری و ترکیب مواد اولیه برای تولید یک محصول می باشد. در این حالت مواد اولیه وارد مخزن می شوند و عمل میکس کردن با همزن های مخزن صورت می گیرد. بدین ترتیب مواد با هم ترکیب شده و ماده نهایی حاصل می گردد. این واکنش ها می تواند در فشار بالا و یا با تهیه دمای مطلوب توسط مخزن های چند جداره انجام گیرد.

مخازن استیل دوجداره.

مخازن استیل دوجداره.

تفاوت کارایی انواع دو جداره و سه جداره در مخزن استیل در صنعت چیست؟

یک مخزن دو جداره می تواند برای دو کارایی متفاوت مورد استفاده قرار بگیرد که عبارت است از:

  • حفظ دمای داخل مخازن استیل با استفاده از پوشش عایق بین جداره ها:
  • کاهش یا افزایش دمای درون مخازن استیل با استفاده از کویل های بین دو جداره:

اما یک مخزن سه جداره در واقع ترکیبی کامل از هر دو کارایی بالا را با هم خواهد داشت. طراحی و ساخت مخازن سه جداره بسیار پیچیده تر و سخت تر از مدلهای ساده و دو جداره است اما به سبب خصوصیات بارز آنها و نیاز صنایع به انجام فرایند های شیمیایی در درون اینگونه مخازن از آنها در کارخانه ها استفاده می گردد. در این حالت بین لایه اول درونی و دوم کویل از جنس اسپیرال استیل و یا لوله های مسی قرار داده می شود تا سیال دما دهنده و یا خنک کننده بتواند از بین آنها عبور کند. در بین لایه میانی و لایه بیرونی در این نوع مخازن پوشش عایقی از جنس پشم شیشه قرار می دهند تا تبادل حرارتی بین درون و بیرون مخزن به حداقل ممکن برسد.

بدین ترتیب می توانند از این نوع مخزن برای انجام ترکیبات شیمیایی در محیط دلخواه استفاده نمود. این مورد مهمترین دلیل استفاده و کاربرد مخزن استیل در صنعت می باشد.

کاربرد مخازن استیل در صنعت.

کاربرد مخازن استیل در صنعت.

ویژگی ساختمانی و کاربرد مخزن استیل در صنعت چیست؟

مخازن استیل را از آلیاژی از ترکیبات موادی مثل سولفور، کربن، فسفر، منگنز، نیکل و کروم با آهن تهیه می کنند. این ترکیبات می توانند انواع متفاوتی از استیل را برای استفاده در صنایع مختلف به وجود بیاورند. در ساخت مخزن های استیل بیشتر از آلیاژ های استیل 304 و 316 با قطری بیش از 1.5 میلیمتر استفاده می گردد. در ساخت دیواره های مخازن برای افزایش استحکام و یکپارچگی فلز از روش نورد آهن استفاده می گردد. در اتصال قطعات نیز می بایست از روش جوش آرگون بهره برداری کرد تا یک اتصال قوی و پیوسته و کامل بین دو قطعه حاصل گردد.

مخازن استیل را می توان در ابعاد مختلف و با اشکالی متفاوت بسته به نیاز مصرف کننده طراحی کرده و تولید نمود. اما بیشتر موارد این مخزن ها را به صورت استوانه ای با حجم های متفاوت تولید می کنند.

مخزن استیل را چگونه می توان تهیه نمود؟

موارد استفاده گسترده از انواع مختلف مخازن استیل در صنعت باعث شده تا شرکت های زیادی در سطح کشور اقدام به تولید اینگونه مخازن نمایند. از این بین شرکت مخازن ماشین وزین به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های طراحی و تولید انواع مخازن استیل مورد نیاز صنایع مختلف افتخار می کند که توانایی طراحی و ساخت تمامی مدل ها و با تمام ابعاد مخازن استیل را دارد. این شرکت با پشتوانه سال ها تجربه و تخصص می تواند با بهره گیری از نیروی متخصص و کارآمد خود هر نوع مخزن را بنا به سفارش مشتریان خود طراحی کرده و با کمترین قیمت در سریعترین زمان ممکن تحویل دهد.