بزرگترین فروشندگان ورق استیل نازک در بازار پامنار

ورق استیل نازک، از جمله معروف‌ترین و پرکابردترین محصولات استیل در صنایع گوناگونی می‌باشد. از همین رو، برای تعیین کاربرد ورق استیل نازک، آگاهی از ویژگی‌های آن ضروری است. فلذا باید قبل از خرید ورق استیل، حتما با ویژگی‌ها و خواص فیزیکی آن آشنا شوید.

ورق استیل نازک

ورق استیل نازک، از جمله معروف‌ترین و پرکابردترین محصولات استیل در صنایع گوناگونی می‌باشد. از همین رو، برای تعیین کاربرد ورق استیل نازک، آگاهی از ویژگی‌های آن ضروری است. فلذا باید قبل از خرید ورق استیل، حتما با ویژگی‌ها و خواص فیزیکی آن آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم تا صفر تا صد دانستنی‌های ورق از جمله قیمت ورق استیل را بازگو کنیم. در ادامه با خدمات مجموعه ایران متال مارکت، عرضه کننده انواع ورق‌های استیل نیز آشنا می‌شویم.

01

ورق استیل نازک چیست؟

ورق استیل نازک، یکی از مقاطع فولادی با ضخامت کم‌تر از یک میلی‌ متر می‌باشد. این محصولات، ضمن استحکام بالا، در برابر خوردگی و ضربات بالا مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهند. ورق‌های استیل قابل بازیافت بوده و طول عمر بالایی نیز دارند. سطح صاف این مقاطع، یک عامل دیگر برای کاربرد فراوان، در حوزه‌های گوناگون است. ورق استیل با ضخامت کم، با استفاده از انواع آلیاژهای استیل به صورت مات و خشدار یا برای ساخته و روانه بازار می‌شود.

وزن، روش تولید و عناصر تشکیل دهنده از عوامل موثر بر قیمت این ورق‌ها هستند. این ورق‌ها در صنایع گوناگونی همچون تجهیزات تزئینی، تجهیزات پزشکی و صنایع غذایی کاربرد دارند.

انواع ورق استیل نازک

از گریدهای گوناگونی برای تولید ورق استیل نازک بهره گیری می‌شود. بسته به عناصر موجود در آلیاژ، خواص مکانیکی مانن‌‌ جوش، سختی و شکل‌ پذیری ورق تغییر می‌کند. ورق استیل نازک دربرابر خوردگی مقاومت بالایی داشته و به دو نوع مغناطیسی و غیرمغناطیسی تقسیم بندی می‌شود. آهن، کربن و کروم عناصر اصلی تشکیل‌ دهنده استیل می‌باشند. به طور میانگین ورق‌های استیل ۰.۳۰% الی ۱.۷۵% کربن دارند. میزان کروم، مهم‌ترین عاملی‌ست که بر روی میزان ضد زنگ بودن ورق تاثیر بالایی دارد.

آلیاژهای ورق‌ استیل نازک

میزان هر یک از عناصر تشکیل‌ دهنده ورق استیل نازک، بر نوع و بهای آن تاثیرگذار می‌باشد. با افزودن نیکل و کربن به ترکیب اولیه این ورق‌ها، مقاومت آن‌ها افزایش می‌یابد. در صورتی که به آلیاژ، مولیبدن اضافه شود، ورق در محیط‌های اسیدی نسبت به خوردگی مقاوم‌تر خواهد شد. با افزایش کربن، سختی ورق افزایش و شکل‌ پذیری آن نیز کاهش خواهد یافت. ورق‌ها باتوجه به ساختار آلیاژی انواع گوناگونی دارند.

انواع ورق استیل نازک

نمونه‌های گوناگونی از ورق استیل نازک وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت ورق استیل این موارد هستند. 

ورق استیل نازک استنیتی

ورق استیل نازک آستنیتی، آلیاژهایی می‌باشند که حاوی کروم، نیکل و آهن هستند. این آلیاژها بین ۱۶ تا ۲۶ درصد کروم و بین ۶ الی ۲۲ درصد نیکل دارند. آلیاژهای مذکور، از نظر محتوای کربن، میزان کربن بسیار‌ پایینی دارند و گاهی مقادیر ناچیزی از فلزات دیگر در آن‌ها وجود خواهد داشت.

فرق عمده ورق استیل استنیتی با استیل‌های دیگر، در محتوای نیکل آن‌ها می‌باشد. به طور کلی، نیکل یک فلز خاص گران قیمت است و همانگونه که به ورق استیل استنیتی کیفیت یا توانمندی‌های منحصر به فردی می‌بخشد، همانگونه نیز قیمت آن‌ها را بالا می‌برد.

سری ۳۰۰

پرکاربردترین ورق استیل نازک، استیل‌های سری ۳۰۰ می‌باشند. مغناطیسی نبودن، مقاومت بالا، انطاف‌پذیری و قابلیت جوشکاری، از مهم‌ترین خواص این گروه به شمار می‌رود. ورق استیل ۳۰۴ و ۳۰۵ از مقاطع ساخته شده از آلیاژهای این سری می‌باشند. قیمت ورق استیل این سری، با دیگر گریدهای این سری، تحت تاثیر تقاضا و ترکیبات شیمیایی، برابر نیست.

ویژگی‌های ورق‌ استیل نازک استنیتی

ورق‌ استیل نازک آستنیتی، همانند همه کلاس‌های استیل، حامل ویژگی‌ها و مشخصات منحصر به فردی است. شاخص‌ترین این ویژگی‌ها به شرح ذیل می‌باشد:

  • غیرمغناطیسی‌ بودن
  • مقا‌مت دربرابر خوردگی
  • قابلیت جوشکاری
  • فرم پذیری
  • چقرمگی

غیرمغناطیسی بودن

درحالی که بیشتر انواع ورق استیل نازک، مغناطیسی هستند، تمام و انواع استیل‌های آستنیتی، غیرمغناطیسی و نگیر می‌باشند. این کلاس، تنها کلاس ورق استیل بوده که دارای این وجه تمایز است.

02

مقاومت دربرابر خوردگی

یکی از شاخصه‌های ابتدایی ورق استیل نازک استنیتی، مقاومت آن دربرابر خوردگی می‌باشد. این آلیاژ، یکی از مقاوم‌ترین کلاس‌های استیل موجود در برابر خوردگی به حساب می‌آید. به علاوه، در مجاورت آب، آب دریا و مواد شیمیایی ساینده نیز نسبت به پدیده‌های اکسیداسیون مقاومت خوبی را خود نشان می‌دهد.

قابلیت جوشکاری

ورق استیل نازک استنیتی، جوش پذیرترین استیل روز دنیا به حساب‌ می‌آید. این آلیاژ، با اینکه می‌تواند از تمام روش‌ها و فرآیندهای جوشکاری گذر کند؛ با این حال فقط چند مشکل وجود دارد که در این ارتباط می‌تواند خطرآفرین باشد؛ معمول‌ترین آن، شکست ناشی از حرارت می‌باشد. گفته شده است که، زمانی که قبل از جوشکاری، ورق استیل، آماده سازی شده باشد، این آلیاژ دچار هیچگونه مشکلات عملیاتی و ظاهری پس از جوشکاری نخواهد شد.

فرم پذیری

ورق استیل نازک استنیتی، گرچه فرم پذیرترین استیل نیست، اما با این وجود، از فرم‌پذیری مناسبی برخوردار است. این آلیاژهای استنیتی، برای پیکربندی‌های گوناگون و متنوع می‌توانند پرسکاری و فرم‌دهی شوند.

چقرمگی

ورق استیل نازک تستنیتی، با برخورداری از قابلیت تحمل ضربه‌های فیزیکی بالا، در دوره‌های زمانی متفاوت، تقریباً چقرمه‌ترین نوع استیل‌ می‌باشد. این آلیاژها باتوجه به استحکام بالایی که دارند از نظر طول عمر، آلیاژهایی شاخص و ویژه یه حساب می‌آیند.

کاربرد ورق استیل نازک استنیتی

ورق استیل نازک استنیتی، بنا بر ویژگی‌های گسترده و متنوع، کاربردهای بسیار گسترده و متنوعی را نیز دارا هستند. اکثریت عظیم صنایع، آن‌ها را به کار می برند. از آلیاژ ۳۰۴ در صنایع کارد و چنگال، برای ساخت هر چیزی استفاده می‌شود! همچنین در ساخت سینک‌های آشپزخانه، مخازن انبارش و بسیاری چیزهای دیگر نیز کاربرد دارد. این نوع آلیاژ در صنایع غذایی بی‌اندازه رایج است. ورق استیل ۳۱۶ و ۳۱۸ در صنایع شیمیایی بسیار متداول‌اند؛ چراکه اغلب جهت ساخت لوله‌ها، شیرها و خیلی موارد دیگر در این صنعت به کار می‌روند. ورق استیل ۳۱۰ اغلب در کارخانه‌ها و تاسیسات فولادسازی کاربرد دارد. از ورق استیل ۳۰۹ در تأسیسات و تجهیزات کوره‌ها، کف کوره‌ها که جایگاه مایع است، کارخانه‌های کاغذ و پالایشگاه‌های نفتی استفاده می‌شود. شما می‌توانید ورق استیل ۳۲۱ را در طیف وسیعی از محصولات حرارت بالا مانند پس سوزها، جبرانگرها، کوره‌ها و بسیاری تجهیزات دیگر مشاهده کنید. این آلیاژ تثبیت شده و قادر به تحمل حرارت بالا است. در اصل ورق استیل آستنیتی، در همه جا به کار می‌رود. این آلیاژ بنا بر فهرست بی‌پایان کاربردهایی که دارد، رایج‌ترین کلاس استیل موجود است.

ورق استیل نازک فریتی

ورق استیل نازک فریتی، دارای میزان بالایی کروم، مقدار کمی کربن و در برخی موارد، مقدار بسیار کمی نیکل می‌باشد. ساختار این گریدها شباهت بالایی به فولادهای کربن و کم آلیاژ دارد و به همین علت فولادهای زنگ نزن فریتی، درای خاصیت مغناطیسی می‌باشند. این یکی از تفاوت‌های اصلی این فولادها با استیل‌های غیرمغناطیسی استنیتی است.

یکی دیگر از ویژگی‌های ورق فریتی، مقاومت بالا در برابر ترک ناشی از خوردگی است. این فولادها، شکل پذیری زیادی دارند و در محیط‌های گوناگونی قابل استفاده هستند. متداول‌ترین کاربرد ورق استیل فریتی در صنایع اتومبیل سازی، برای ساخت قطعاتی مثل لوله اگزوز و سیستم‌های اگزوز است. ورق استیل فریتی را نمی‌توان به وسیله عملیات حرارتی سخت کرد و برخی گریدهای آن ممکن است در مناطق جوش تاثیرپذیر از حرارت، دچار ترک خوردگی شوند. این یعنی، جوش کاری استیل‌های فریتی فقط در بخش‌های نازک امکان پذیر است. البته از این گریدها در طیف وسیعی از کاربردها، حتی بدون جوش‌کاری نیز استفاده می‌شود. همچنین می توانید قیمت لوله استیل ۲۰۱ را از وبسایت دریافت کنید.

استفاده از ورق فریتی می‌تواند موجب کاهش هزین‌ها نیز شود. این گریدها به دلیل اینکه کروم و نیکل کمی را دارا هستند، قیمت‌‌شان از سایر انواع ورق‌های استیل کمتر می‌باشد.

سری ۴۰۰

آلیاژ‌های سری ۴۰۰ میزان کربن پایین و کروم بالایی دارند. خاصیت مغناطیسی و  مقاومت به خوردگی از مهم‌ترین خواص این دسته می‌باشد. از جمله ورق‌های آلیاژی این دسته، می‌توان به ورق استیل نازک ۴۱۰ و ۴۳۰ اشاره داشت.

ورق استیل فریتی ۴۰۹

گرید ۴۰۹ یک ورق استیل نازک فریتی از پایداری بالایی برخوردار است. یعنی، عناصر تیتانیوم و کروم، آن را پایدار می‌کنند و ۱۱٪ کرومی که در آن وجود دارد، با تشکیل لایه سطحی غیرفعال به آن، خاصیت مقاومت دربرابر خوردگی را می‌بخشد. در کاربردهایی که در مقایسه با کربن به مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نیاز است، از ورق استیل ۴۰۹ استفاده می‌شود. گرید ۴۰۹ استحکام متوسط، شکل پذیری و جوش پذیری بالایی داشته، اما سطح آن یکنواخت نیست؛ به همین علت از این گرید، در کاربردهایی استفاده می‌شود که پرداخت سطح اهمیت چندانی ندارد، مثل سیستم اگزوز خودروها. از ورق استیل ۴۰۹ در تولید برق، کوره‌ها، مبدل‌های حرارتی و تجهیزات کشاورزی نیز بهره گیری می‌شود.

ورق استیل فریتی ۴۱۰S

ورق استیل نازک ۴۱۰S، نسخه کم کربن استیل ۴۱۰ است. در این آلیاژ، به دلیل کربن کمتر و دارا بودن تیتانیم و کلومبیوم تشکیل آستنیت در دماهای بالا به حداقل می‌رسد. این ویژگی، از سخت شدن و ترک خوردن به هنگام جوشکاری جلوگیری می‌کند. ورق استیل ۴۱۰S را نمی‌توان به وسیله عملیات حرارتی سخت کرد؛ اما می‌توان آن را جوش داد. این آلیاژ مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون از خود نشان می‌دهد. از گرید ۴۱۰S در برخی کاربردها و صنایع گوناگون مانند قطعات اگزوز خوردو، نفت و گاز، فرآیندهای پتروشیمیایی، تجهیزات و ماشین آلات استخراج معدن نیز بهره گیری می‌شود.

ورق استیل مارتنزیتی

بخشی از فولادهای کرومی که بدوم نیکل هستند و تحت عملیات حرارتی قرار گرفته‌اند را ورق استیل نازک مارتنزیتی می‌گویند. این نوع ورق‌ها، سختی و مقاومت بالایی نسبت به خوردگی دارند.

ویژگی‌ و کاربرد ورق استیل

ورق استیل نازک، سطحی همگن، یکنواخت و صیقلی دارد. ویژگی‌ها و خواص این ورق‌های فولادی دامنه کاربرد آن‌ها را وسعت بخشیده است. این ورق‌ها ضخامت پایین و شکل یکنواختی دارند. از لحاظ ظاهری، زیبا و براق هستند و به دلیل مقاومت بالایی که دارند، مورد توجه صنایع گوناگون قرار گرفته‌اند. ورق استیل استحکام کششی بالایی داشته و عناصر تشکیل دهنده آن در کسب این ویژگی‌ها موثر می‌باشد.

برخی موارد کاربرد این محصول عبارت‌اند از:

  • ساخت قالب ساختمان‌ها
  • استفاده در دکوراسیون داخلی
  • سیستم‌ شیرآلات و لوله کشی
  • ساخت پمپ صنعتی
  • مورد استفاده در ماشین آلات صنعتی
  • استفاده در خودرو و وسایل نقلیه
  • مورد استفاده در مخازن صنعتی
  • استفاده در درب آسانسور

ورق استیل نازک ۳۰۴

ورق استیل نازک ۳۰۴، به علت وجود عنصر کروم خاصیت مغناطیسی نداشته و به دلیل اینکه جذب آهنربا نمی‌شود، در بازار اصطلاحا به آن ورق نگیر می‌گویند. بیشترین کاربرد ورق استیل ۳۰۴ استفاده در صنایع غذایی است. به دلیل ترکیبات شیمیایی خاص این کالا، تماس این فلز با مواد غذایی، حتی مواد فاسد شدنی مثل شیر هیچ ضرری برای انسان ندارد و استفاده از آن بسیار رایج می‌باشد.

ورق ۳۰۴ پرکاربردترین و رایج‌ترین استیل در بین انواع ورق‌های استیل است که در انواع زیر در بازار عرضه می‌شود:

  • ورق استیل براق
  • ورق استیل مات
  • ورق استیل خشدار

تمامی انواع بالا می‌توانند روکش دار یا بدون روکش باشند.

دمای مناسب ورق استیل نازک

یکی از مهم‌ترین نکات در کاربرد ورق استیل نازک، دمای آن می‌باشد. در دمایی غیر از محدوده مجاز، ورق خاصیت خود را به طور کامل از دست می‌دهد. انواع ورق استیل از دمای منفی ۲۰۰ درجه سانتی‌ گراد تا ۱۰۰۰ درجه سانتی‌ گراد خواص خود را حفظ کرده و مقاومت بالای از خود نشان می‌دهد. در دمایی غیر از محدوده مذکور، این مقاطع قابل استفاده نمی‌باشند.

عوامل‌ موثر بر قیمت ورق استیل

  • ابعاد: ورق استیل نازک، در ابعاد گوناگونی برش داده و عرضه می‌شود. طول و عرض این مقاطع بر روی قیمت آن تاثیرگذار است. نهایتاً مقاطع متناسب با وزنشان، به فروش می‌رسند.
  • نوع آلیاژ: ماده اولیه تولید این ورق‌ها، یکی از گریدهای استیل می‌باشد. آلیاژی که در تولید ورق استفاده می‌شود؛ ترکیب گوناگونی با دیگری دارد؛ از همین رو قیمت آن متفاوت خواهد بود.
  • سطح: بعد از تولید ورق استیل، می‌توان طی فرآیندی، ظاهر سطح را تغییر داد و سطوح مات یا خش‌دار ایجاد نمود. قیمت هر یک از این سطوح با دیگری متفاوت خواهد بود.
  • کیفیت: عامل دیگر، کیفیت ساخت است. برند تولید کننده و روند ساخت ورق نازک، بر کیفیت محصول نهایی تاثیر بالایی دارد.
  • نرخ دلار: ورق استیل از دسته محصولات وارداتی می‌باشد؛ از همین رو، نرخ ارز بر قیمت آن تاثیر بالایی می‌گذارد.

نحوه محاسبه قیمت ورق استیل

در هنگام استعلام  قیمت ورق استیل نازک، باید توجه ویژه‌ای به تاریخ انتشار بهای روز محصولات داشت، چراکه در شرایط کنونی، با قیمت‌های غیر ثابت نمی‌توان از روی داده‌های مکتوب اینترنتی به محاسبه قیمت ورق استیل پرداخت.

با این وجود، باید اذعان داشت که نحوه محاسبه قیمت ورق استیل تابعی است که قیمت روز این محصولات بر حسب یک کیلوگرم آن، تنها بخشی از فرمول مربوطه بوده و با یاری این متغیر می‌توان قیمت واقعی یک محصول را محاسبه نمود.

در همین رابطه، باید دانست که فرمول محاسبه قیمت ورق استیل به شرح زیر است:

وزن ورق استیل بر حسب متر = (کیلوگرم) طول × (m)عرض × (برحسب متر) ارتفاع ×  چگالی

از آن‌جایی که در این فرمول چگالی (ρ=m/V) یا جرم حجمی در حجم یک ورق فلزی ضرب می‌شود و با یکدیگر ساده می‌شوند، فقط جرم محصول باقی مانده که این میزان با ضرب در عددی که می‌توانید به صورت لحظه‌ای از کارشناسان مراکز فروش جویا شوید، عدد نهایی قابل پرداخت برای آن‌ها را مشخص می‌سازد.

توجه داشته باشید که اگرچه ضخامت ورق بر حسب میلی‌متر می‌باشد، اما هر سه فاکتور طول، عرض و ارتفاع، باید به متر تبدیل ‌شوند. علاوه بر آن، چگالی این محصولات با توجه به گرید استیل آن مشخص می‌شود، از همین رو ممکن است به طور نمونه در جایی شاهد عدد ۷.۸ و در جایی دیگر شاد ۸ باشیم که این تفاوت به دلیل مختلف بودن نوع ورق‌های مذکور می‌باشد.

03

ایران متال مارکت

ایران متال مارکت یک مرکز ارائه دهنده خدمات و فروش محصولات فلزی از جمله ورق استیل نازک می‌باشد. خدماتی که این شرکت ارائه می‌کند عبارت‌اند از:

  • برش ورق فلزات صنعتی
  • لیزر فلزات
  • خم و خدمات لوله صنعتی
  • برش رول فلزات صنعتی

گروه متال مارکت، تصمیم دارد تا با واردات و مشارکت در تولیدات داخلی، جنس مورد نیاز شما را با مناسب‌ترین و پایین‌ترین قیمت در بازار و همچنین کوتاه‌ترین زمان آماده کند و در سرتاسر ایران برای شما ارسال نماید. با خرید از متال مارکت می‌توانید اطمینان حاصل کنید تا خرید خود را با کیفیت دقیق انجام داده‌اید و پایین‌ترین قیمت را در بازار به نسبت کیفیت دریافت کرده‌اید. کافی‌ست یکبار برای سفارش تماس بگیرید تا متخصصین این شرکت آن چه لازم دارید را در اختیار شما قرار دهند. 

جمع بندی

همانطور که در متن بالا گفته شد، ورق استیل نازک یکی از پرکاربردترین محصولات مورد استفاده در صنایع گوناگون می‌باشد. اگر قصد خرید این محصول را دارید، حتما باید آن را از یک مرکز معتبر و قابل اعتماد خریداری کنید تا از کیفیت بالا اطمینان خاطر داشته باشید. همچنین در صورت خرید ورق استیل از مرکز ایران متال مارکت، می‌توانید با پایین‌ترین قیمت، مناسب‌ترین کیفیت را دریافت کنید.

سوالات متداول

کاربرد ورق استیل نازک چیست؟

ورق استیل با ضخامت کم، کاربردهای زیادی در صنایع گوناگون از جمله صنایغ غذایی و ساخت چنگال دارد.

قیمت ورق استیل چقدر است؟

نمی‌توان یک قیمت واحد را برای ورق استیل در نظر گرفت؛ چراکه نوع و ویژگی‌های این محصول تاثیر بالایی بر قیمت آن دارد.