آیا 2023 سال شکوفایی دوباره قیمت بیت کوین است؟

بیت کوین به عنوان پیشروی ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود و نام آن به حدی شناخته شده که حتی افرادی که با بازار کریپتوکارنسی آشنایی ندارند، حداقل یکبار درباره آن شنیده‌اند. اهمیت بیت کوین در بازار رمزارزها بسیار بالا است و آینده و عملکرد بازار رمزارزها تا حد زیادی به قیمت بیت کوین و عملکرد آن وابسته است؛ بنابراین افرادی که در بازار کریپتوکارنسی سرمایه گذاری می‌کنند باید توجه ویژه‌ای به روند بیت کوین داشته باشند تا بتوانند سرمایه خود را بهتر مدیریت کنند.

آیا 2023 سال شکوفایی دوباره قیمت بیت کوین است؟

در سال ۲۰۲۲، روند بیت کوین بسیار نوسانی و غیرقابل‌پیش‌بینی بود. از اوایل ماه اکتبر تا اوایل نوامبر، بیت کوین در حال بهبود قیمت بود که به سطح قابل قبول ۲۲ هزار دلار رسید. اما پس از ورشکستگی صرافی FTX، بیت کوین متحمل ضرر بسیار زیادی شد. اما سرمایه‌گذاران امیدوارند که در سال ۲۰۲۳ قیمت بیتکوین به میزان قابل توجهی افزایش یابد و برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که سطح محلی بیت کوین در سال ۲۰۲۳ بیشتر از میانگین قیمت آن در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

مروری بر قیمت بیت کوین در سال 2022

در طی دو ماه پایان سال ۲۰۲۱ تا به امروز، قیمت بیتکوین به طور کلی کاهش یافت. این شرایط برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های فعال در زمینه کریپتوکارنسی نامطلوب بود. در این دوران، ورشکستگی بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال مانند FTX و BlockFi و حتی شرکت‌های فعال در زمینه وام‌ دهی ارز دیجیتال مانند Genesis Global Trading اعلام شد. این شرایط نشان داد که نرخ بیت کوین به طور مستقیم بر کلیت بازار رمزارزها تأثیرگذار است و دامیننس بیت کوین این اثر را کاملاً نشان می‌دهد. رفته‌رفته شدت شیب نزولی قیمت ارز دیجیتال بیت کوین کاهش یافت، اما واقعیت این است که پایان سال ۲۰۲۱ برای ارزهای دیجیتال بسیار دشوار بود.

برخی متخصصان به این نتیجه رسیده‌اند که ورشکستگی شرکت‌های کریپتو و صرافی‌ها ممکن است موجب طولانی شدن دوران نزولی بازارهای ارز دیجیتال شود. همچنین شرایط نامساعدی که در اقتصاد جهانی حاکم است، به تضعیف هر چه بیشتر ارزهای دیجیتال، به ویژه بیت کوین کمک می‌کند. به‌عنوان‌مثال، جنگ در اوکراین، تغییر سیاست‌های پولی آمریکا، تورم بالا در اقتصاد جهانی و بحران انرژی در اروپا، به عنوان عوامل خارجی مخرب برای بازار ارزهای دیجیتال شناخته شده‌اند.

بیش از ۸۰ درصد ارزش بیت کوین در سال 2022 در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۱ از دست رفت؛ با این حال، هنوز هم به نظر می‌رسد که هرگونه مشکل نقدینگی در شرکت‌های بزرگ کریپتو مانند بایننس و کوین بیس می‌تواند منجر به افت بیشتر قیمت رمز ارز بیت کوین شود.

آیا 2023 سال شکوفایی دوباره قیمت بیت کوین است؟

آیا قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در سال 2023 افزایش خواهد یافت؟

در سال 2022، بسیاری از افراد پیش‌بینی می‌کردند که قیمت بیت ارز دیجیتال کوین به صد هزار دلار برسد. بر اساس نظر "جورین تایمر"، پیش‌بینی واقع‌بینانه برای قیمت بیتکوین در سال 2023 در محدوده 40 تا 50 هزار دلار است، اما او باور دارد که ارزش واقعی بیت کوین به‌مراتب بیشتر است و در آینده، قیمت آن به شدت افزایش خواهد یافت.

شرکت "مورنینگ کانسالت" نیز در زمینه کریپتوفالوت فعالیت می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که بیت کوین تا پایان سال 2023 در بازه قیمت 38 تا 50 هزار دلار قرار خواهد گرفت. با این حال، پیش‌بینی‌های بازار همیشه قطعی نیستند و ممکن است با وقوع رویدادهای خاص، قیمت لحظه ای بیت کوین تحت تأثیر قرار گیرد.

"تیم دریپر" یکی از سرمایه‌گذاران موفق باور داشت که بیت کوین در پایان سال 2022 به قیمت 250 هزار دلار خواهد رسید و برای رسیدن به این قیمت باید یک رشد 1400 درصدی را پشت ‌سر بگذارد. او امیدوار است که با هاوینگ یا نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین در سال 2024 شرایط بازار بهبود یابد.

"اریک رابرتسون"، مدیر تحقیقات جهانی شرکت Standard Chartered، پیش‌بینی کرده است که بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۳ به قیمت ۵۰۰۰ دلار می‌رسد، اما سرمایه‌گذار کارکشته "مارک موبیوس" انتظار دارد که قیمت ارز دیجیتال بیت کوین در پایان سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰۰۰ دلار برسد. "کرول الکساندر" استاد اقتصاد دانشگاه ساسکس نیز پیش‌بینی می‌کند که قیمت بیت در فصل اول ۲۰۲۳ تا ۳۰۰۰۰ دلار و در فصل سوم یا چهارم به ۵۰۰۰۰ دلار خواهد رسید. به هر حال، پیش‌بینی قیمت رمز ارز بیت کوین با شرایط بازار و اتفاقات جهانی پیوند دارد و قابل تغییر است.

آیا 2023 سال شکوفایی دوباره قیمت بیت کوین است؟

عوامل مؤثر بر قیمت بیتکوین کدام‌اند؟

قیمت بیت‌کوین، همانند سایر ارزهای دیجیتال تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد که در ادامه به توضیح مهم‌ترین این عوامل می‌پردازیم:

  • عرضه و تقاضا: همان‌طور که در بازارهای مالی دیگر نیز صدق می‌کند، قیمت لحظه ای بیتکوین تحت تأثیر عرضه و تقاضای بازار است. اگر تقاضای بیت ‌کوین افزایش پیدا کند و عرضه آن محدود بماند، قیمت آن به صورت طبیعی افزایش می‌یابد و بالعکس.
  • رقابت ارزهای دیجیتال: رقابت بیت‌ کوین با ارزهای دیجیتال دیگر می‌تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. در صورتی که ارزهای دیجیتال دیگری معرفی شوند که ویژگی‌های بهتری نسبت به بیت ‌کوین داشته باشند احتمالاً برخی افراد به سمت آن سوق پیدا خواهند کرد و ممکن است قیمت ارز دیجیتال بیت ‌کوین کاهش یابد.
  • محدودیت تولید: بیت‌کوین با محدودیت تولید مواجه است، به این معنا که تنها 21 میلیون بیت‌کوین در دنیا وجود دارد و بعد از آن تولید آن متوقف خواهد شد. این محدودیت، باعث ایجاد ارزش بیشتر این رمز ارز شده است؛ چراکه برخی افراد به عنوان یک دارایی به ذخیره سازی آن می‌پردازند. در این شرایط افزایش تقاضا برای بیت‌کوین ممکن است باعث افزایش قیمت آن شود.
  •  اخبار و رویدادها: اخبار و رویدادهایی که برای بیت‌ کوین و بازار ارزهای دیجیتال منتشر می‌شوند می‌توانند به شدت بر قیمت آن تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، اعلام مصوبات قانونی جدید در یک کشور که به استفاده از بیت ‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال مربوط می‌شود ممکن است باعث افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت بیت‌ کوین شود.
  • توسعه فناوری: توسعه فناوری امنیت شبکه بیت ‌کوین و همچنین ارائه امکانات و خدمات بیشتر برای کاربران آن می‌تواند منجر به افزایش اعتماد و تقاضا برای بیت ‌کوین و در نتیجه افزایش قیمت آن شود.