آخرین وضعیت بارش ها در کشور

احد وظیفه گفت: بنابر آمار از ابتدای سال آبی تاکنون مجموع بارش کشور ۱۵۰ میلی متر، مدت مشابه سال قبل ۱۳۷ میلی متر و دوره نرمال ۱۷۹ میلی متر است که این موضوع افزایش ۱۰ درصدی بارش نسبت به سال گذشته و کاهش ۱۶ درصدی دوره بلندمدت را نشان می دهد.

به گفته او، بارش سال آبی جاری در استان های یزد، فارس، بوشهر، خوزستان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد نرمال و بالاتر از نرمال و در مقابل استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی، اردبیل، تهران، البرز، آذربایجان غربی و شرقی و استان های ساحلی کمتر از نرمال است.

وظیفه با بیان اینکه بارش های تهران تاکنون باید ۱۹۳ میلی متر بود، گفت: این درحالی است که از ابتدای سال آبی تاکنون تهران ۱۲۳ میلی متر بارش دریافت کرده که با این وجود ۳۶ درصد کمتر از نرمال است.

رئیس مرکز خشکسالی درباره آینده بارش ها گفت: برآوردها حاکی از آن است که تا ۲ هفته آینده در مناطق مرکز، جنوب شو شمال شرق بارندگی نداریم یا بارش ها کمتر از نرمال است و در انتهای هفته دوم، سامانه بارشی فعالی از جنوب و جنوب غرب وارد کشور می شود و به طور کلی انتظار می رود که در اردبیهشت، بارش ها در حد نرمال و برای جنوب و جنوب غرب بیش از نرمال باشد.

باران

به گفته او، با توجه به کم بارشی سال آبی جاری و ۲ سال قبل، همچنان شاهد کاهش ذخایر آب پشت سدها و کاهش تولید انرژی الکتریکی در نیمه شرقی و نیمه شمالی هستیم که با این وجود پیش بینی می شود که برخی شهرها و کلانشهرها همچون تهران با تنش آبی روبرو شوند.

وظیفه گفت: با توجه به کم بارشی استان های شمالی و محدودیت آب پشت سدها، کشت برنج در شمال با محدودیت هایی روبروست.