قطع ارتباط دلار با اقتصاد کشور راهی برای مهار تورم

حسین علی حاجی دلیگانی در خصوص چرا برخی مشکلات و مسائل اقتصادی کشور ، اظهار داشت: تیم اقتصادی دولت هنوز تصمیم قابل بیانی برای مسائل اقتصادی نگرفته است اما یک ضرورت در اقتصاد کشور به چشم می خورد و آن هم قطع کردن اثرات دلار بر اقتصاد کشور به خصوص در حوزه هایی است که هیچ گونه ارتباط ماهیتی با زندگی مردم ندارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال محصولاتی که مشمول نرخ ارز نمی شود و در داخل با قیمت ناچیز تامین می شود، باید بدون محاسبه نرخ ارز به مردم عرضه شود این یکی از اولویتهایی است که نیاز به یک تصمیم راهبردی از سوی دولت دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی بیان داشت: برای جلوگیری از نوسان نرخ ارز هم باید یک تصمیم راهبردی دیگری اتخاذ شود و همانند کشورهایی که با این معضل و مشکلات ناشی از آن روبرو بودند راهکار تدوین شود؛ این کشورها با تصمیم قاطعی که گرفتند توانستند از اثرات مخرب نوسانات بر اقتصادشان پیشگیری کنند و تورم ناشی از آن را کاهش دهند.

 قطع ارتباط دلار با اقتصاد کشور راهی برای مهار تورم

ساختار نظام تصمیصم گیری دولت باید اصلاح شود

حاجی دلیگانی با اشاره به نقش تعیین کننده دولت در تصمیم گیری های اقتصادی عنوان داشت: در کلیت موضوع هم نیاز به یک تصمیم دقیق و درست در خصوص ساختار نظام تصمیم گیری در حوزه اقتصاد توسط دولت هست و تا زمانی که این اصلاح نظام تصمیم گیری انجام نشود به نظر می رسد که هر آنچه گفته و دنبال شود راه به جایی نخواهد برد، آقای رئیس جمهور شخصا باید در خصوص اصلاح راهبرد تصمیم گیری اقتصادی چه در خصوص شیوه تصمیم گیری و چه در خصوص افراد تصمیصم گیرنده اتخاذ تصمیم کند. 

وی با بیان اینکه تلاش دولت مهار تورم از راههای گوناگون است، تصریح کرد: نحوه تصمیم گیری اقتصادی دولت در مواجهه با مسائل اقتصادی کشور الان دارای معلولیت است و تصمیمات آن درست نیست که باید نحوه و نوع تصمیم گیری اصلاح شود. 

لزوم استفاده از پول ملی در معاملات بین کشورها 

نماینده مردم برخوار، شاهین شهر و میمه با بیان اهمیت کنترل نرخ ارز بر سایر بازارها مطرح کرد: اگر در دولت اراده ای برای تصمیم گیری صحیح به وجود بیاورد تاثیرات نوسانات نرخ ارز بر بازار سرمایه، مسکن، طلا و.... قابل حل خواهد بود، دولت نباید راهکارهایی که قبلا انجام شده را ادامه بدهد بلکه باید تجربه کشورهایی که در این رابطه مشکل داشتند را بررسی و با توجه به وضعیت اقتصاد کشور راههای درست را برگزیده و اجرا کند.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی بوده اند که کشورهای غربی آنها را تحت فشار و تحریم قرار داده اند گفت:اما توانستند مشکل خود را با قطع ارتباط ارز با اقتصاد یا استفاده از مبادلات بین کشورها با ارزهای ملی خودشان از این بن بست خارج شده و تورم را بکاهند و کشور ما نیز می تواند از این گونه راهبردها استفاده کند. 

لزوم استفاده از مشارکت مردم در تولید 

عضو هیئت ریسه مجلس با اشاره به شعار امسال" مهار تورم و رشد تولید" خاطرنشان کرد: باید بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در ابتدای سال در تولید از مشارکت مردم استفاده شود، اما این دیدگاه هنوز در دستگاه های تصمیم گیر و نظارتی کشور نهادینه نشده که می شود مردم را در امور اقتصادی کشور دخیل کرد و مثال آن را داریم که اگر موجودیهای محدود مردم را در تولید وارد کرده و آن را در سود و ضرر شریک کنند نتایج بهتری در اقتصاد حاصل می شود،اما برخی دستگاههای نظارتی و بانک مرکزی مانع این امر شدند و معتقدند که نباد از هزینه مردم در اقتصاد استفاده کرد.

وی تشریح کرد:لازمه مشارکت مردم در اقتصاد آن است که دولت  و مجلس در مورد نقش مردم در اقتصاد همه گزینه های قابل انجام را بررسی و جاهایی که نیاز به قانون دارد قانون بگذارند و جاهایی که نیاز به قانون ندارد دولت  تصمیم بگیرد که نقدینگی که در اختیار مردم قرار دارد و هر روز با یک موجی به سمت بازارهای مختلف از قبیل بازار ارز، طلا، زمین، مسکن و ... می رود مسیر آن را به سمت تولید تغییر دهند چراکه وقتی رشد تولید داشته باشیم و نقدینگی وارد تولید شود هم باعث رفاه و هم باعث مدیریت و مهار تورم می شود.

اصلاح قانون مالیات در دست کمیسیون اقتصادی مجلس 

حاجی دلیگانی یادآور شد: در راستای اخذ مالیات بر سرمایه و استفاده مناسب از آن قانونی به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه شده که البته هنوز کامل نشده و کمیسیون باید آن را بررسی کرده و با اصلاحات مناسب نه از روی احساسات و فضاهایی که بعضا رسانه ها به وجود می آورند و باعث می شوند که اذهان تصمیصم گیران به نوعی تحت تاثیر قرار گیرند، آن را اجرای کنند.