کدام سدهای کشور سرریز شد؟

قاسم زاده در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ سیما در پاسخ به این پرسش که کدام سدها متأثر از بارش‌های اخیر بوده و به جز لرستان و کرمانشاه ، دریچه کدام سدها بازگشایی شده است؟ گفت: همان طور که پیش بینی می‌شد این سامانه آب و هوایی، فعالیت بسیار خوبی را در غرب کشور رقم زد و در استان‌هایی که فرمودید بارندگی اتفاق افتاد و بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته، عمده نگرانی مان درباره سد دز خوزستان بود به خاطر همین در این سد، اجرای سناریوهایی از جمله رهاسازی آب توسط ستاد مدیریت و پشتیبانی سیل در وزارت نیرو، از چند روز قبل آغاز شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، از چند روز قبل، سیلاب سد دویرَج در استان ایلام و سد گاران استان کردستان، رهاسازی شد و بر اثر بارندگی ها، دبی رودخانه‌ها هم افزایش بسیار زیادی داشت.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: در استان لرستان هم دبی رودخانه‌ها تا ۶۰۰ مترمکعب بر ثانیه، ثبت شد و بر اساس پیش بینی ها،‌ ورودی آب سد دز افزایش پیدا کرد و به ۵۲۰۰ متر مکعب در ثانیه رسید و در حال حاضر دبی خروجی آب سد دز به ۳۷۰۰ مترمکعب بر ثانیه کاهش پیدا کرده است،

وی افزود: با توجه به وسعت بارش ها و تداوم‌ آنها، امیدواریم در چند روز آینده هم ورودی‌ آب به پشت سدهای غرب و جنوب غرب کشور افزایش یابد.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه سد کرخه هم ۲۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه ورودی آب را ثبت کرد، گفت: با توجه به بارندگی‌های شمال استان های تهران و البرز، سد طالقان تا ۲۶۰ مترمکعب بر ثانیه و سد کرج هم تا ۱۶۰ مکعب بر ثانیه، دبی‌ ورودی آب را به پشت سد تجربه کردند.

قاسم زاده تصریح کرد: بر اساس پیش بینی ها، برخی از سدها از جمله سدهای کوچک گاران، تنگه حمام، بالارود و سزار در استان لرستان سرریز شدند و خوشبختانه در پایین دست سد، خسارت هایی را بر جای نگذاشتند.