آموزش نحوه استفاده از تقویم اقتصادی فارکس

بازار فارکس، ابزارهای زیادی را در دست سرمایه گذاران و علاقه‌مندان به ترید ارز، قرار می‌دهد. تقویم اقتصادی فارکس، یکی از همین ابزارهای کاربردی است که برای تجربه موفقیت‌های بزرگتر باید از آن استفاده کنید. در این گفتگو نگاهی به این ابزار می‌اندازیم و روش استفاده از آن را موشکافی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

در بازار فارکس چه خبر است؟

قبل از آشنایی با تقویم اقتصادی فارکس باید پاسخی برای پرسش «فارکس چیست؟» پیدا کنیم. «بازار فارکس»، « بازار ارز خارجی» یا «Foreign Exchange» بزرگترین و پویاترین بازار مالی جهان است که ارزهای جهانی در آن معامله می‌شوند. این بازار به عنوان بازاری «بین بانکی» عمل می‌کند و معاملات در آن به صورت الکترونیکی بین بانک‌ها و توسط «معامله‌گران حرفه‌ای»، «شرکت‌های مالی» و «سرمایه‌ گذاران» انجام می‌شود.

بازار فارکس، قدیمی‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد. شکل گیری این بازار به زمانی برمی‌گردد که نرخ ارزها به طور ثابت توسط دولت‌ها تعیین می‌شد. مردم یا سرمایه گذاران دخالتی در این ماجرا نداشتند و بانک‌های مرکزی به همراه بانک‌های تجاری این موضوع را بین خودشان حل کرده بودند. گذر زمان، دست مردم و سرمایه گذاران را به این بازار باز کرد. سرانجام در سال 1971 بازار ارز خارجی مدرن ایجاد شد و بازار فارکس را شکل داد.

02

اصلی‌ترین ویژگی‌ بازار فارکس چیست؟

اصلی‌ترین ویژگی بازار فارکس، عملکرد آن به صورت ۲۴ ساعته است. برخلاف بورس‌های مالی دیگر که به صورت محدود در ساعت‌های خاصی فعالیت می‌کنند، بازار فارکس همیشه باز است. به مدد این ویژگی، معامله‌گران می‌توانند در هر زمانی از روز، به طور مستقیم دست به معامله بزنند.

خرید و فروش در بازار فارکس به کمک «بروکرها» انجام می‌شود. بروکرها یا همان کارگزاری‌ها واسطه‌ای میان شما و بازار فارکس هستند و در ازای دریافت کارمزد، به شما امکان معامله ارزهای مختلف، سهام شرکت‌‌های مطرح و حتی برخی از ارزهای دیجیتال را می‌دهند. برای یافتن بهترین بروکر فارکس، زمان بگذارید و با جستجو در شبکه‌های اجتماعی و خواندن نظر دیگر کاربران، بررسی رگوله‌های هر صرافی، سوابقش، میزان کارمزدی که در مقایسه با دیگر بروکرها دریافت می‌کند و امکاناتی که در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد دست به انتخاب بهترین بروکر برای خودتان بزنید.   

تقویم اقتصادی فارکس چیست؟

یکی از ابزارهای مهم برای تریدرها و سرمایه گذارهای فارکس «تقویم اقتصادی فارکس» است. معمولا می‌توانید این تقویم را در وب‌سایت‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی پیدا کنید. در تقویم اقتصادی فارکس، رویدادهای مهم اقتصادی، سیاسی و مناسبتی جهانی مشخص شده‌اند؛ رویدادهایی که می‌تواند در حد و اندازه خودشان روی بازار فارکس و به دنبال آن، روی معاملات شما تاثیر بگذراند. در تقویم اقتصادی فارکس می‌توانید موارد زیر را پیدا کنید:

  • رویدادهای اقتصادی مثل: «نرخ بیکاری»، «تورم»، «رشد اقتصادی»، «تولید صنعتی» و ...
  • رویدادهای سیاسی مثل: «انتخابات»، «تنش‌های سیاسی بین کشورها»، «مشکلات سیاسی داخل کشورها»، «آغاز تحریم یا برداشت آن علیه یک کشور» و ...
  • پیش‌ بینی‌های مختلف اقتصاددان‌ها و تحلیل‌گرها
  • جشن‌ها و تعطیلات رسمی کشورهای مختلف که باعث تعطیل شدن بانک‌ها می‌شوند
  • طبقه بندی اخبار بنیادی و فنی
  • و ...

03

چطور می‌توان از این تقویم برای معامله در فارکس کمک گرفت؟

شما می‌توانید از این تقویم برای شکل‌گیری استراتژی معاملاتی خودتان کمک بگیرید. به این ترتیب که تصمیم‌های معاملاتی، ورود یا خروج از موقعیت‌های معاملاتی را با توجه به تاثیر رویدادهای این تقویم در نظر بگیرید؛

مثلا اگر خبری در تقویم اقتصادی در مورد کشور امریکا باشد، این موضوع روی تمام جفت ارزهایی که یکی از آنها را دلار آمریکا تشکیل می‌دهد تاثیر می‌گذارد. اگر از قبل، تقویم اقتصادی را زیر نظر گرفته باشید می‌توانید از ریسک‌های غیر ضروری جلوگیری کرده و زمانبندی بهتری برای ورود یا خروج از معاملات برای خودتان تعیین کنید.

3 نمونه استراتژی معاملاتی با نگاه به تقویم اقتصادی فارکس

 معامله‌گران بازار فارکس سه نوع استراتژی نسبت به تقویم اقتصادی پیشه می‌کنند:

موقع رویدادها معامله نمی‌کنند

در این استراتژی، معامله‌گرها هنگامی که رویداد مهمی در تقویم مشخص می‌شود در آن بازه زمانی، خودشان را از معامله دور نگه می‌دارند. این موضوع به دلیل آن است که معامله کردن همزمان با رویدادهای مهم به تسلط سرمایه گذار در تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال بستگی دارد. بسیاری از معامله‌گرها که این تسلط را در خود نمی‌بینند سعی می‌کنند تا زمان بازگشت اوضاع به شرایط عادی، معامله نکنند.

قبل و بعد از رویدادها دست به معامله می‌زنند

این دسته از معامله‌گرها تصمیم می‌گیرند که از تاثیر آن رویدادها روی بازار فارکس استفاده کرده و به سود برسند. این دست از معامله‌ها به تسلط و تجربه معامله‌گر در انجام تحلیل‌های مختلف بنیادی و تکنیکال وابسته هستند ولی اگر معامله‌گری بتواند این کار را انجام دهد به سود قابل توجهی می‌رسد.

انجام معامله بدون استفاده از تحلیل تکنیکال

گروه سوم از معامله‌گرها هنگام روی دادن خبرها و فقط با استفاده از تحلیل بنیادی دست به معامله می‌زنند. کارشناس‌ها استفاده از این استراتژی را بسیار پرریسک می‌دانند. چون معامله‌گر را از اطلاعات با ارزشی که تحلیل تکنیکال در مورد قیمت در اختیارش قرار می‌دهد دور نگه می‌دارد.

چطور تقویم اقتصادی فارکس را بخوانیم؟

خواندن تقویم اقتصادی فارکس، کار سختی نیست. چون مثل تقویم‌های معمولی، رویدادها در آن بر اساس روز مشخص شده‌اند؛ اما از آنجا که این یک تقویم جهانی است کشورها هم در آن وجود دارند. شما می‌توانید با استفاده از فیلترهای موجود در این تقویم‌ها، رویدادهای مورد نظرتان در مورد یک کشور خاص را زیر نظر بگیرید.

قبل از خواندن تقویم اقتصادی فارکس روی آموزش آن سرمایه گذاری کنید

یادگیری روش سرمایه گذاری و ترید در فارکس، بسیار مهم‌تر از توانایی خواندن تقویم اقتصادی است. شما بدون یاد گرفتن الفبای معاملات فارکس نمی‌توانید بهره چندانی از اطلاعات و رویدادهای اقتصادی ببرید.

بنابراین به عنوان اولین کارتان باید به دنبال آموزش فارکس باشید. خوشبختانه بازار فارکس قدمت زیادی دارد و با یک گشت و گذار در اینترنت می‌توانید منابع آموزشی بسیار خوبی را برای خودتان پیدا کنید. از این گذشته، کتاب‌های خوبی هم در مورد استراتژی‌های معامله در فارکس منتشر شده‌اند که در کنار تجربه‌های نویسنده، راه و چاه سرمایه گذاری و ترید اثربخش را در این بازار پخته و پر از فرصت نشان می‌دهند.

برای ساختن فرصت‌های ناب زندگی‌تان، همین امروز دست به کار شوید.