خرید ارز دیجیتال در صرافی رمزارز ایرانی بهتر است یا خارجی؟!

زمانی که قرار است ترید ارز دیجیتال را شروع کنید، احتمالاً یکی از بزرگ ترین دغدغه‌های شما پیدا کردن یک صرافی معتبر و مناسب است. در هر حال انتخاب یک پلتفرم مناسب برای خرید ارز دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار است. بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال باید ویژگی‌ های قابل قبولی داشته باشند. برای مثال دریافت کارمزد کم در مقابل قدرت امنیتی بالا از جمله این موارد محسوب می‌شوند. ضمن اینکه این صرافی‌ها باید از ارزهای شناخته شده پشتیبانی کنند. در این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که کدام صرافی‌ها برای کاربران ایرانی گزینه بهتری محسوب می‌شوند.

بررسی خدمات قابل ارائه در صرافی ارز دیجیتال

صرافی‌ ارز دیجیتال خوب در عین مطمئن بودن باید چه خدماتی به کاربران خود ارائه دهد؟! بررسی این نکته بسیار مهم است زیرا این موضوع باعث می‌شود که انتظارات لازم از یک صرافی خوب و مطمئن را بدانید و با دید بازتری گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. صرافی‌ها در واقع واسطه‌هایی برای معامله گران محسوب می‌شوند و به عنوان یک سرویس کارآمد در خرید و فروش انواع ارزهای قانونی کاربرد دارند. بسته به نوع صرافی، این بستر می‌تواند با دارایی‌های مختلف مثل پول سنتی، ارز فارکس یا ارز فیات کار کند. به طور کلی می‌توان یک صرافی ارز دیجیتال را بازاری آنلاین برای مبادله دارایی‌های دیجیتال کاربران بر اساس ارزش بازار دانست.

هر کاربر برای استفاده از خدمات این صرافی‌ ها و ترید ارز دیجیتال باید در پلتفرم مورد نظر خود ثبت نام کند. اگرچه روند ثبت نام بسته به نوع صرافی و حتی داخلی یا خارجی بودن آن متفاوت است، اما بیشتر آن‌ها روند احراز هویت را طی می‌کنند تا حساب مختص به هر کاربر در شرایط قانونی ایجاد شود. بعد از گذر از این مرحله، هر کاربر می‌تواند با شارژ کردن حساب خود و از طریق صرافی مورد نظر به عنوان یک فروشنده یا خریدار ارزهای دیجیتال وارد معامله در این بازار شود. به طور کلی از جمله خدمات این صرافی‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • خرید و فروش ارزهای دیجیتال
  • تجارت با ارزهای دیجیتال
  • ذخیره سازی ارزهای دیجیتال
  • وام دادن به ارزهای دیجیتال

معیارهای کاربردی در انتخاب بهترین صرافی ارز دیجیتال

سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال مستلزم آشنایی با اصطلاحات و تحقیقات لازم در این بازار است و انتخاب بهترین صرافی تنها یک بخش کوچک از این تحقیقات محسوب می‌شود. خصوصاً اگر قرار باشد که بین صرافی ‌های ایرانی و خارجی بهترین گزینه را انتخاب کنید، کار شما کمی سخت می‌شود. البته قبل از بررسی معیارهای کلیدی در انتخاب بهترین صرافی، باید مطمئن شوید که پلتفرم مورد نظر ریسک کمی برای کاربران ایرانی دارد و البته از کاربران ایرانی پشتیبانی می‌کند.

02

با این حساب می‌توان گفت اگر صرافی‌های داخلی ویژگی‌های زیر را دارا باشند، به نسبت صرافی‌های خارجی گزینه مناسب تری برای ترید ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. در ادامه به معرفی ویژگی‌های بهترین پلتفرم برای تجارت ارز دیجیتال می‌پردازیم.

امنیت

مهم ترین عامل در انتخاب بهترین صرافی ایرانی یا خارجی، بحث امنیت است. کاربران بسته به میزان سرمایه گذاری خود به فضایی ایمن نیاز دارند تا در آرامش خاطر زیاد نسبت به معامله و نگهداری ارزهای خود اقدام کنند.

برای اینکه امنیت صرافی‌های مورد نظر خود را بسنجید، می‌توانید کمی درباره قوانین آن‌ها برای معامله و یا مقابله با هکرها تحقیق کنید. گاهی بررسی سابقه عملکردی یک صرافی هم می‌تواند ذهنیت مناسبی از آن برای شما ایجاد کند. از جمله ویژگی‌های امنیتی یک صرافی ایرانی یا خارجی حرفه ای می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • پشتیبان گیری منظم از داده‌ها
  • فایروال‌های فیلتر شده
  • حفاظت از رمزنگاری کیف پول‌های کاربران
  • رمزگذاری اطلاعات حساس
  • ارائه کلیدهای خصوصی

توکن‌های قابل پشتیبانی

در حال حاضر می‌توان گفت تقریباً تمام صرافی‌ها از ارزهایی همچون بیت کوین یا اتریم پشتیبانی می‌کنند. اما این پشتیبانی برای کاربران کافی نیست. تنوع در پشتیبانی از توکن‌ها ویژگی مهم دیگری است که در انتخاب بین بهترین صرافی ایرانی یا خارجی باید مورد توجه قرار گیرد. هر چه تعداد ارزهای قابل پشتیبانی در یک صرافی بیشتر باشد، کاربران بیشتری تمایل به استفاده از آن دارند.

میزان کارمزد و ساختار هزینه

به عنوان کسی که قرار است به خرید و فروش ارزهای دیجیتال مشغول شود، هزینه کارمزد از اهمیت زیادی برخوردار است. خصوصاً کسانی که مبالغ بالاتری سرمایه گذاری می‌کنند یا اینکه به صورت مداوم در حال ترید ارز دیجیتال هستند.

مسلماً صرافی‌هایی که کارمزد پایین تری از کاربران خود دریافت می‌کنند، گزینه‌های جذاب تری برای معامله گران فضای آنلاین هستند. معمولاً نرخ کارمزد در یک صرافی ارز دیجیتال ایرانی به نسبت یک صرافی ارز دیجیتال خارجی بهتر است، بنابراین پلتفرم‌های داخلی می‌توانند گزینه‌های به صرفه تری برای کاربران باشند.

رابط کاربر پسند

یک صرافی برای خرید ارز دیجیتال زمانی برای کاربران جالب توجه خواهد بود که بتواند رابط کاربری ساده و قابل فهمی را در اختیار آن‌ها قرار دهد. در دسترس بودن پلتفرم در هر زمان و مکان بدون بروز مشکل، ناوبری راحت و پیمایش سریع در بخش‌های مختلف آن و دوری از پیچیدگی از جمله این موارد محسوب می‌شوند. کاربران با یک رابط کاربری حرفه ای می‌توانند با سرعت عمل بالا و بدون بروز مشکل معامله خود را به ثبت برسانند.

01

از دیگر فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین صرافی می‌توانیم به مواردی همچون حجم معاملات، پشتیبانی صرافی از نیاز کاربران، امکان واریز و برداشت در سریع ترین زمان ممکن و شبکه‌های انتقال قابل پشتیبانی اشاره کنیم.

صرافی ارز دیجیتال ایرانی بهتر است یا خارجی؟!

مسلماً در نگاه اول صرافی‌های بزرگی در سطح دنیا وجود دارند که می‌توانند مزایای فوق العاده ای را به کاربران خود ارائه دهند. برای مثال برخی از آن‌ها از صدها ارز دیجیتال گوناگون پشتیبانی می‌کنند و امنیت بسیار زیادی دارند. اگرچه همیشه خطر، صرافی‌های قدرتمندتر را نیز بیش از سایر پلتفرم‌ها تهدید می‌کند. اما یک کاربر ایرانی باید با ریسک معامله در چنین صرافی‌هایی نیز آشنا باشد.

به همین دلیل امکان استفاده از تمامی پلتفرم‌ها یا فراهم نیست و یا در تعداد آن‌ها محدودیت وجود دارد. برای انتخاب بهترین صرافی ترید ارز دیجیتال فارغ از ایرانی یا خارجی بودن آن باید عوامل متعددی را مد نظر قرار دهید. شاید بهتر باشد از تجارب سایر کاربران هم در این زمینه بهره مند شوید.

جمع بندی

کاربران برای خرید ارز دیجیتال باید قبل از هر چیز با بهترین صرافی‌های ایرانی یا خارجی آشنا شوند. فارغ از ایرانی یا خارجی بودن پلتفرم ترید ارز دیجیتال، عواملی همچون نرخ کارمزد، امنیت، توکن‌های قابل عرضه، پشتیبانی از کاربران ایرانی و کاربر پسند بودن صرافی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. از دیگر نشانه‌های یک صرافی خوب می‌توانیم به حجم معاملات در آن‌ها اشاره کنیم که نشانه رضایت کاربران از آن خواهد بود.