چرا باید ارز دیجیتال بخریم؟

احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین و پرغدغه‌ترین سؤالات شما برای سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی این است که چرا باید ارز دیجیتال بخریم؟ در این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم. با ما همراه بوده و با دلایل سرمایه‌گذاری در بازار بین‌المللی ارزهای دیجیتال آشنا شوید.

خرید ارز دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای رمزنگاری ‌شده، از فرآیند رمزنگاری (Cryptography) جهت امنیت، شفافیت پرداخت‌ها و عملکرد خود استفاده می‌کنند. رمز ارزهای دیجیتال شامل بخش بزرگی از ارزها هستند که ارزهای رمزنگاری شده، زیر دسته این بخش بزرگ قرار گرفته‌اند. رمز ارزها به شکل دیجیتال هستند و به صورت دیجیتالی نیز نگهداری و منتقل می‌شوند. همچنین فاقد شکل فیزیکی هستند اما امکان چاپ کلید خصوصی آن‌ها روی یک کاغذ است.

نقل و انتقال رمز ارزها با استفاده از کیف ‌پول‌‌های نرم‌افزاری و برخی از کیف‌ پول‌های سخت‌افزاری قابل نصب روی موبایل و کامپیوتر انجام می‌شود. اتریوم، بیت‌کوین، لایت‌کوین، بایننس، تتر، ریپل و کاردانو از جمله رمز ارزهای محبوب در بازار سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند.

ارز دیجیتال بیت‌کوین از معروف‌ترین و محبوب‌ترین رمز ارزها در میان سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به‌شمار می‌رود. زیرا بیت‌کوین دارای ارزش بالایی بوده و روزانه حجم معاملات آن به میلیاردها دلار می‌رسد.

ارزهای دیجیتال چگونه کار می‌کنند؟

ارزهای دیجیتال برای اجرای تراکنش‌های خود از روش‌های گوناگونی استفاده می‌کنند. برای نمونه، بیت‌کوین از روش اثبات کار استفاده کرده و استخراج‌کننده ارز یا ماینر، تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند. همچنین تراکنش‌ رمز ارزها به صورت همتابه‌همتا (P2P) عمل کرده و بر طبق روش مورد استفاده خود، امکان نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برد.

مورد مهم دیگر برای نحوه کار ارزهای دیجیتال این است که مسئولیت نظارت بر شبکه و امنیت ارزهای دیجیتال، توسط نودها تأمین می‌گردد. نودها در شبکه‌های گوناگون به روش‌های مختلفی انتخاب می‌شوند. برای نمونه، در رمز ارز بیت‌کوین، استخراج‌کننده ارز مسئولیت نظارت بر شبکه و امنیت ارز بیت کوین را بر عهده دارد.

اصلی‌ترین دلایل برای خرید ارزهای دیجیتال

مهم‌ترین نکته‌ای که برای خرید ارز دیجیتال باید در نظر بگیرید این است که رمز ارزها مانند ریال، دلار، یورو، پوند و هر واحد پولی دیگر، ارزش‌های متفاوتی دارند و دریافت سود از تمام‌ آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

به عنوان مثال، در ماه‌های اخیر به علت اوضاع نابه‌سامان اقتصاد کشور و کاهش مداوم ارزش پول ملی، خرید ارز دیجیتال اتریوم که هر واحد توکن تتر آن برابر با 1 دلار آمریکاست، برای کسب سود و درآمد دلاری گزینه ایده‌آلی محسوب می‌شود.

اما از خرید ارزهای دیجیتال دیگر در این شرایط سودی دریافت نمی‌شود. بنابراین برای خرید یک رمز ارز باید به نوع و ارزش آن رمز ارز توجه کرده، سپس برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال اقدام نمایید. یکی دیگر از دلایل خرید ارزهای دیجیتال این است که رمز ارزها یک منبع ارزشمند باثبات و غیرقابل سانسور هستند.

برخی دیگر از دلایل خرید ارزهای دیجیتال را نیز در ادامه توضیح می دهیم.

خرید ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال به عنوان یک فناوری تحول آفرین

مبنای رمز ارزهای مختلف، فناوری بلاک‌چین است. بلاک‌چین به موتور محرک پنهان بسیاری از صنایع حمل‌ونقل، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بانکداری، بهداشت و درمان گفته می‌شود. با وجود بلاک‌چین‌ها، واسطه‌ها در صنایع و مشاغل سنتی مختلف حذف شده و امروزه فعالیت‌ صنایع و کسب‌و‌کارهای گوناگون به صورت آنلاین (اینترنتی) شده است.

بنابراین این مسئله موجب افزایش علاقه معامله‌گران برای سرمایهگذاری روی ارزهای دیجیتال شده است. همچنین این دسته از افراد معتقدند که سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با پیشرفت تکنولوژی و تحول فناوری راهی برای کسب سود بیشتر در آینده خواهد بود.

ارز دیجیتال یک دارایی غیرمتمرکز

از آنجایی که نگهداری و حفظ ارزش پول یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‎ها برای شما به شمار می‌رود. بنابراین نگهداری از دارایی‌ها در بانک‌ها و مؤسسات مالی با ریسک‌هایی نظیر تعطیلی بانک، ورشکستگی یا بلوکه‌شدن به هر دلیلی همراه است.

ارز دیجیتال (پول غیرمتمرکز)، این مشکل را حل کرده و موجب ذخیره‌سازی، نگهداری از دارایی‌ها و معاملات شما به‌ صورت غیرمتمرکز می‌شود. همچنین با استفاده از ارزهای دیجیتال، تنها شما به سرمایه و دارایی‌های خود دسترسی خواهید داشت.

مبادله، دریافت و پرداخت ارزهای دیجیتال بدون مرز

به علت داشتن سیستم بانکی قدیمی و محدودیت‌های ارز فیات در کشور، انجام کوچک‌ترین معاملات مالی زمان‌بر و طاقت‌فرسا است. اما با خرید ارزهای دیجیتال این مسئله حل شده و برای انتقال رمز ارزهای مختلف از یک کیف پول دیجیتال به کیف پول دیگر، چند ثانیه زمان لازم است.

همچنین مواردی نظیر نظارت و کنترل بانک‌ها، مؤسسات مالی و دولت‌ از دارایی‌ها، انتقال پول به صورت محدود از بین می‌رود. بنابراین با استفاده از ارزهای دیجیتال، معاملات، دریافت و پرداخت‌ها بدون هیچ محدودیت و مرزی انجام می‌شود.

خرید رمز ارز

ارز دیجیتال، بدون مالیات

یکی دیگر از دلایل تمایز رمز ارزها با پول‌های کاغذی و افزایش ارزش خرید ارزهای دیجیتال، عدم نیاز به پرداخت مالیات بوده و شما تنها طی فرآیند تبدیل رمز ارز به پول ملی کشور باید مالیات پرداخت کنید.

هزینه پایین برای نقل و انتقال رمز ارزها

هزینه نقل و انتقال ارزهای دیجیتال برخلاف جابه‌جایی پول در کسب و کارهای مختلف بسیار پایین است. شما برای نقل و انتقال رمز ارزهای مختلف و جابه‌جایی آن‌ها با توجه به ارزش ارزهای دیجیتال، باید هزینه کمی پرداخت نمایید.

ارزهای دیجیتال مورد استقبال در بازار سرمایه‌گذاری

  • بیت‌کوین
  • اتریوم
  • ریپل
  • لایت‌کوین
  • بیت‌کوین کش

سخن آخر

سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی دشوار و پیچیده است. بنابراین برای ورود به این حوزه، ابتدا باید آموزش لازم را دریافت کنید. زیرا با آموزش و آگاهی لازم نسبت به این بازار می‌توانید به سود بالایی دست پیدا کنید.

بنابراین برای سرمایه‌گذاری در این بازار باید به پروتکل‌های امنیتی توجه کرده، خطرات و مشکلات موجود در این حوزه را شناسایی نمایید تا دچار خسارت جبران‌ناپذیری در این بازار نشوید. همچنین برای شروع فعالیت خود در این حوزه باید یک کیف پول دیجیتال مناسب و یک صرافی معتبری را انتخاب نمایید.