تولید نفت کشور به عدد ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه رسید

جواد اوجی ، با اشاره به اینکه امروز صنعت نفت یکی از مهم‌ترین صنایع کشور است، گفت: تأمین امنیت انرژی کشور برعهده این وزارتخانه است و ۹۵ درصد انرژی کشور از  نفت تأمین می‌شود.

او ادامه داد: موضوع ناترازی گاز و فرآورده‌های نفتی مقوله مهمی است که شامل افزایش تولید و بهینه‌سازی مصرف می‌شود.

وزیر نفت تأکید کرد: در دولت سیزدهم با همراهی مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی خوبی برای افزایش تولید نفت و گاز شده است.

اوجی ادامه داد: امروز به عدد ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه تولید نفت و یک میلیارد مترمکعب گاز در کشور  رسیده ایم، هرچند ظرفیت تولید نفت ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار  بشکه در روز است.

او با تأکید بر بهره‌برداری از ۱۵ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام نفتی پارسال افزود: امسال نیز ۱۲ میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام به بهره‌برداری می‌رسد که افزایش تولید گاز، نفت و فرآورده‌های نفتی را رقم خواهد زد.

وزیر نفت ادامه داد: از جمله این طرح‌ها می‌توان به بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی اشاره کرد که ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت فرآورش گار کشور اضافه کرد.

اوجی به بهره‌برداری از فاز ۲ طرح توسعه پالایشگاه آبادان اشاره کرد و گفت: با بهره‌برداری از این طرح، ۲۱۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشگاه آبادان و ظرفیت پالایش نفت کشور افزوده شد. در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل نیز پروژه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ به بهره برداری رسید.

او افزود: این روزها نیز آماده بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی هستیم و در آینده‌ای نزدیک با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد. درحالیکه ۲۰ سال روی کاغذ مانده بود.

وزیر نفت تأکید کرد: با وجود افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز در کشور، اما در بخش مصرف نیز باید بهینه‌سازی انجام شود.

اوجی با اشاره به اینکه در این دولت و مجلس انقلابی طرح‌های خوبی داشتیم، گفت: ماده ۱۲ از سال ۹۲ به تصویب رسید، اما انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذار ایجاد نمی‌کرد. در این زمینه نشست‌های زیادی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و با بهره‌گیری از دیدگاه‌های مجموعه صنعت نفت تغییراتی در این قانون به‌وجود آمد.

او با بیان اینکه بهینه سازی مصرف در جبران بخش اعظم ناترازی ها تاثیر بسزایی دارد،گفت: ۳۶ میلیارد دلار پروژه در شورای اقتصاد برای بهینه‌سازی در بخش‌های مختلف داریم.

وزیر نفت گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ حساب بهینه‌سازی شکل گرفت که از محل صرفه‌جویی سوخت یا همان سوخت یا معادل آن به قیمت فوب خلیج فارس را به سرمایه‌گذار تحویل دهیم و برای سرمایه‌گذار انگیزه ایجاد کنیم.

تولید نفت کشور به عدد ۳ میلیون و ۱۹۰ هزار بشکه رسید